Recenze: Underworld: Probuzení

Vydáno dne 27.01.2012
Upíři a lykani poprvé v rámci série ve 3D a IMAX 3D.
Příslušníci obou znepřátelených skupin se musí mít proti své vůli na pozoru. Lidé totiž odhalili jejich existenci a usilovně pracuj na tom, aby je co nejdříve všechny zlikvidovali. Krásná upírka Selene je ve snaze zachránit svého lidsko-lykanského přítele Michaela Corvina zajata a uvězněna v útrobách sídla společnosti Antigen. Když se jí po dvanácti letech podaří uniknout, postupně zjišťuje, co se stalo. A sice, že Michaela zřejmě lidé zabili. Nicméně brzy na to objevuje svou dceru Eve. Za pomoci upíra Davida se obě dostanou do úkrytu, kde se skrývá několik dalších z řad této kdysi silné a mocné rasy. Bude tedy znovu převážně na Selene, aby ochránila sebe a svou dceru před vědci z Antigenu.
Obtížnost tohoto už tak nelehkého úkolu se ještě znásobí, když se na scéně objeví obří superlykan.

Série Underworld patřila k těm hodně vyrovnaným. Žádný z prvních tří dílů nikdy nezaostával za tím předchozím/následujícím a o celé její mytologii můžeme hovořit jako o solidně propracované. Na druhou stranu ale nebyly jednotlivé filmy nikdy tak kvalitní a úžasné, aby si zasloužili nejlepší možné hodnocení. Pokud bych je měl hodnotit, všem bych shodně udělil 70%. No, dvojce s podtitulem Evolution možná 80%, protože je přeci jen o fous lepší a epičtější. Jednička byla hlavně o tom nápadu, který se naštěstí povedlo rozvinout a prequelová trojka nabídla zasazením do středověku příznivcům série to, co je jistě velmi zajímalo, a sice prozkoumání původů jednotlivých postav a události, které zapříčinily upírsko-lykanskou válku.

Všechny tři předchozí díly nepochybně patří, jak po stránce dějové, tak visuální, do hororového žánru. Ale čtyřka se řadí spíše mezi akční filmy. Není tu totiž nic vyloženě děsivého, čeho by se diváci mohli bát. Ano, sice se tu vyskytují upíři, ale se Selene by se jistě chtěli mnozí diváci spíše spřátelit. Objevuje se tu sice obří příšera, ale takové můžeme vidět i ve filmech pro děti. A ani obyčejní lykani a ostatní upíři nenahánějí hrůzu. Jednak asi proto, že to maskérka přehnala s make-upem a kostymérka s kostýmy, takže jsou všichni neustále pěkně upravení, přestože se musejí skrývat jakožto zločinci na útěku. Hlavní důvod toho všeho patrně spočívá v tom, že na Underworldu: Probuzení nepracoval Patrick Tatopoulos, který odvedl vynikající práci (navrhl všechny stvůry) na prvním a druhém dílu, za což pak jakožto odměnou dostal šanci režírovat Vzpouru Lycanů.

Klíčovou postavou celé série, která se zároveň v jejím průběhu asi jako jediná nějak vyvíjí, je právě Selene, která vypadá jako Kate Beckinsale. Trojku, ve které se objevuje pouze ve finále, proto můžeme považovat nejen za prequel, ale i spin-off, protože se soustředí primárně na vedlejší postavy. Produkující společnost Screen Gems má co dočinění ještě s jednou známou sérií s ženskou hlavní hrdinkou. Jedná se samozřejmě o Resident Evil, ve které představuje Milla Jovovich nekompromisní bojovnici Alici Abernathyovou. Selene zbrojí proti upírům, lykanům (vlkodlakům) i lidem. Alice obtěžují lidé přeměnění v zombie. Zatímco čtvrtý Underworld už není tak zábavný, čtvrtý Resident Evil velmi příjemně překvapil. Vzhledem k tomu, že teaser na pátý díl s podtitulem Retribution (odplata) slibuje rovněž zajímavou podívanou, případný další Underworld bude muset přijít s něčím originálnějším než ten, který právě vstoupil do českých kin.

Spolutvůrce série Len Wiseman, jehož manželkou je právě Kate Beckinsale, nerežíroval kvůli práci na předělávce jedné proslulé sci-fi ani tentokrát. Undrworld: Awakening produkovat, podílel se na scénáři a pomáhal vyhledat vhodného nástupce na ten nejdůležitější post. Volba nakonec padla na Švédy Manse Marlinda a Björna Steina, jelikož se producentům velmi líbil jejich film Storm, protože na ně působil dojmem, že jej Underworld silně inspiroval. Bohužel to asi nebyl příliš dobrý nápad, protože tito dva chlapíci mají ještě určité rezervy v tom jak ideálně vyprávět filmový příběh. Chybu asi představuje také způsob, jakým tvoří své filmy. Místo toho, aby po celou dobu natáčení neustále spolupracovali, režíruje jeden den Marlind, další den Stein, a takhle pořád dokola. To se pak hold musí na výsledku projevit. Ani akční scény, na které film sází nejvíce, nejsou s výjimkou té závěrečné nikterak inovativní.

Co naopak v Underworldu: Probuzení zaujme, je práce se zvukovými efekty a se zvukem vůbec, protože právě tato složka bývá někdy podceňována. Za zmínku stojí také kamera. Nikoliv v tom smyslu, že by Scott Kevan proměnil tento film ve svou exhibici a předváděl nějaké supernápadité kompozice, ale máme na mysli spíše technickou stránku. Natáčelo se novými 3D kamerami RED epic v rozlišení 5k, díky čemuž je obraz naprosto čistý, což rozhodně v některých méně záživných scénách potěší. Z prostorového hlediska se ale 3D znovu řadí do lehčího nadprůměru, neboť je znovu znatelné jen ve velmi málo momentech.

Underworld: Probuzení určitě není optimálním pokračováním oblíbené série. Několik cool scén (Selene přeskakují přes ploty nebo seskakující z budov, akce ve výtahové šachtě, superlykan pohrávající si s auty) zkrátka ještě skvělý film nedělá. Ani po té povedené atmosféře prvních tří filmů není nikde ani stopy. Z tohoto hlediska se tvůrci mohli klidně nechat inspirovat třeba Svítáním (nikoliv Stmíváním!). A není tak úplně jasné, proč tvrdí, že se Underworld odehrává v jakési alternativní realitě. Vzhledem k tomu, že tu jsou i lidé, je to trochu bezpředmětné. V jednom se ale této sérii žádná jiná nevyrovná. Pouze v ní totiž můžeme vidět jakožto hlavní hrdinku Kate Beckinsale, která je v tom latexovém oblečku neuvěřitelně sexy (to si těch 10% navíc zaslouží, co říkáte?).

Vernon Downing

Downing Vernon

Vernon Downing