Recenze: Princ a Pruďas

Vydáno dne 17.06.2011

Další letos do našich kin uvedený film s Natelie Portman, a znovu úplně jiný než ty předchozí.

Byl jednou jeden král, a ten měl dva syny. Proslulého Slavomíra, který byl uznávaným rytířem a pohodlného Honimíra, který si raději užíval veškerého přepychu. Po jedné výpravě se Slavomír hodlal oženit se sličnou pannou Belladonnou. Jenže se objevil obávaný čaroděj Lůzer a krásnou dívku unesl do své věže. Princ se tak bez váhání vydal na další výpravu, jejímž cílem byla záchrana nastávající manželky. Tentokrát byl ovšem kromě svých obvyklých spolubojovníků doprovázen také svým bratrem Honimírem, který se ještě nikdy podobné akce nezúčastnil. Hlavní hrdinové se postupně setkali s hodně svérázným kouzelníkem, nahými divoženkami, pětihlavou „saní“, ale také s překrásnou lučištnicí Isabel, která měla shodou okolností s královskými bratry stejnou cestu.

Není jinak obtížné vyčíst z filmu odkazy na Souboj titánů, Barbara Conana, Legendu a další fantasy, především z 80. Let, kterým Princ a pruďas do jisté míry skládá poctu, ale zároveň je také paroduje. Ne všem se asi bude takovýto koncept zamlouvat. Stejně jako fakt, že slovíčko „fuck“ a jemu významově podobná zazní ve filmu opravdu často. Výsledkem této kombinace je ale velmi vtipná podívaná, při které se jistě budete mnohokrát nahlas smát. Protože jsou hlaví postavy na výpravě, dostávají se na každém místě, kam přijdou, do legračních situací, které jsou někdy více, jindy o něco méně zábavné.

K těm nejlepším patří určitě svatba na začátku filmu, ve které mimo jiné ukazuje Lůzer své schopnosti. Pak finále ve věži, které má díky vynikajícímu střihu úžasný rytmus. A především scéna v lese u „táboráku“, ve které všichni před kamerou skutečně excelují. Režisér David Gordon Green, který zatím není příliš známý, vůbec hodně překvapil tím, s jakou jistotou a s jakým přehledem si poradil se všemi scénami. Jeho práce s herci je také ukázková, a proto je trochu škoda, že mu prozatím ještě nikdo nenabídl režii nějakého titulu s oscarovými ambicemi, protože na kontě nemá jen komedie.

Tentokrát obsadil do hlavních rolí Dannyho McBridea, kterému komediální talent rozhodně nechybí. Navíc měl jako spoluautor scénáře evidentně o své postavě prince Honimíra naprosto jasnou představu, kterou pak přenesl na plátno. Na Oscara nominovaný James Franco se hraním Slavomíra nepochybně bavil, a celé natáčení pojal spíše jako oddychovku mezi herecky náročnějšími rolemi. No a Justin Theroux v roli čaroděje Lůzera znovu potvrdil, že je o hodně lepší herec než scenárista.

Pro Belladonnu, která vypadá jako Zooey Deschanel byste se asi vypravili také, že? Tmavovlasá herečka působí ve své roli jako obyčejné středověké děvče, a tak se dostává do zajímavého kontrastu s ostatními spoluhráči, jejichž jednání do této doby příliš nezapadá. No a pak je tu samozřejmě ještě držitelka ceny Akademie Natalie Portman, která se sice objevuje až po nějakých padesáti minutách, ale znovu je radost ji sledovat. Tentokrát ji navíc uvidíme v pro ni, řekl bych, dost netradiční roli, ve které i sprostě mluví a má fyzicky náročnější úkoly. To ovšem nic nemění na tom, že je i jako Isabel maximálně okouzlující.

Princ a pruďas je svým způsobem originální film, protože byť se odehrává ve středověku, postavy v něm mluví jako dnešní středoškoláci. Díky tomu se dost možná bude líbit i těm z vás, kteří třeba fantasy tak úplně nemusí. Přestože se za ni zcela nevydává, splňuje díky mnoha hodně vtipným scénám a hláškám mnohem více představy o komedii, než většina těch ostatních současných, které se (neprávem) řadí k tomuto žánru.