Recenze: Machete

Vydáno dne 18.10.2010
They just f*cked with the wrong Mexican!

Film Machete nabízí především skvělý, originální a aktuální příběh, protože do USA se neustále snaží utéct mnoho lidí z Mexika. K tomu Robert Rodriguez přidal ještě rozsáhlé spiknutí, které organizují senátor John McLaughlin (Robert De Niro), jeho pobočník Michael Booth (Jeff Fahey), jakýsi strážce hranice Von (Don Johnson), a také vlivný drogový baron Torrez (Steven Seagal). Protože Booth neví, co je zač, použije náhodou zrovna Macheteho jako návnadu jedné akce. Později jim ale všem dojde, že s tímhle Mexikánem prostě vy*ebat neměli! Machete by na ně (asi) sám ale nestačil, a proto mu pomáhá prodavačka tacos Luz (Michelle Rodriguez), která je ale možná více, než jen prodavačkou ve svém seznačním taco trucku, a bydlící v útulné chaloupce. A k Machetemu se možná přidá i imigrační úřednice Sartana Rivera (Jessica Alba). A i někteří další imigranti, se kterými banda kolem senátora rozhodně nijak mile nezachází.

machete IIINa všech zúčastněných je vidět, že se jim natáčení tohoto filmu evidentně velmi líbilo, a rozhodně to musela být ohromná zábava. Je totiž znát, že díky tomu si všichni hraní svých postav velmi užívali, na čemž má bezesporu zásluhu i to, že je většina z nich velmi dobře napsaná. Je třeba zdůraznit, že všechno, co je uvedeno v předchozích dvou souvětích, platí dvojnásob pro Dannyho Treja! Opravdu neexistuje jiný herec, který by mohl Macheteho hrát. I díky tomu má tahle postava nepochybně velkou šanci zkultovnět! Ale teď už k ostatním - takový Jeff Fahey je sice regulérní záporák, ale zároveň nadevšechno miluje svou dceru. Postavy s takovými vlastnostmi se ve filmu určitě neobjevují nikterak často. O to větší musela být radost si takovou zahrát. A Fahey ji zahrál takovým způsobem, že je více než uvěřitelný. A jeho výkon rozhodně patří k těm vůbec největším kladům filmu. Vyloženě nadchnul také Cheech Marin jako Padre.

machete IISpolu s thrillerem Boeing 747 v ohrožení přináší film Machete nejlepší roli pro Stevena Seagala. Osobně všechny ostatní jeho filmu opravdu, mírně řečeno, nemusím (a jistě nejsem sám), ale do role šéfa drogového kartelu se hodil naprosto přesně. A dokonce i (konečně) velmi dobře hraje. A to, co předvede při souboji s Machetem ironicky připomíná až legendární neporazitelnost, kterou vládne ve svých filmech. Naproti tomu třeba postava, kterou hraje Tom Savini, je naprosto zbytečná. Ačkoliv chápu, že když Rodriguez vymyslel tak úžasné jméno (Osiris Amanpour), a navíc se se Savinim velmi dobře zná, že tuto postavu prostě musel ve filmu nechat.

macheteNo ale skutečnou třešničkou je Lindsay Lohan v roli April, které nejenže ukáže víc, než jen spodní prádlo, ale také je ve své roli natolik roztomilá, že jí divák prostě musí ve všem držet palce. Tím, že na nabídku zahrát si tuto roli kývla, ukázala, že je skutečnou profesionálkou. O to více je pak zarážející její chování mimo filmový svět, kde už si i vyzkoušela, jaké to je sedět za mřížemi vězeňské cely. Je velká škoda, že je právě ona častým terčem stupidního bulváru, který tak brzdí její slibnou (kdysi ovšem ještě slibnější) kariéru.

Pozor! Následující dva odstavce mohou obsahovat spoilery!

machete IJak už jste si možná přečetli v tomto článku, Rodriguez chtěl do filmu všechny záběry z původního traileru. Ty jsou někdy velmi vtipně zakomponované, ale jindy zase chybí následek, či spíše reakce. Například ve scéně, kdy Machete přidělá zbraň na motorku a ze vzduchu s ní střílí na nepřátele. Jenže to, jak je kosí, není ve filmu vůbec zobrazeno, takže tyto jinak velmi cool záběry mají pouze poloviční účinnost. To samé platí, když roztáhne kabát plný mačet a nožů, tak téměř nic nepoužije. A podobné je to i v případě Michelle Rodriguez, když střílí už s páskou přes oko. Jen tak na okraj, toto byl od Rodrigueze opravdu velmi vtipný tah, protože jednak se z Michelle stane TA drsná slečna, jak ji známe z jejích ostatních filmů, a druhak to pro Michelle znamená vstupenku do "elitní společnosti jednookých", ve které jsou Angelina Jolie (Svět zítřka), John Wayne (Maršál), a hlavně Kurt Russell coby Snake Plissken (Útěk z New Yorku / L. A. ), a nemnoho dalších.

machete VIAkční scény jsou sice velmi dobře natočené a ještě lépe sestříhané, ale pokud jste viděli trailery, televizní spoty, i sedmiminutový showreel z Comic Conu, tak vězte, že už jste je prakticky všechny viděli. Přitom Machete měl být nejlépe především o nich (he kills the bad guys), a samozřejmě také o tom, jak dostane Machete každou ženu (he gets the women). Ale kupříkladu ve scéně s Luz se objeví zatmívačka ještě dříve, než brzy. Michelle Rodriguez i Jessica Alba jsou však známé svým odmítavým postojem k tomu, aby se ve filmu svlékly. Pokud by ale tyto postavy hráli méně známé herečky, pak by divák nepochybně dostal od filmu to, co sliboval první grindhouseovský trailer, a co ostatně slibuje i přístupnost, tedy aby byl film více „exploitační". Film je totiž u nás přístupný až od osmnácti let, ale drsnějších záběrů, díky kterým by byla tato hranice odpovídající, je tu dohromady zhruba jen 10 minut, a to ještě většina z nich na úplném začátku filmu. Na druhou stranu je třeba říci, že Michelle a Jessica jsou natolik oblíbené, že by jejich neúčast na tomto projektu byla určitě velkým mínusem, a rozhodně je dobře, že v něm jsou. A jsou v něm skvělé!

Zbytek textu je opět naprosto bez spoilerů!

machete VIIIRozhodně nelze nezmínit také vynikající soundtrack, další tradičně výborný prvek filmů Roberta Rodrigueze. Hlavní motiv, který složil Tito Larriva, jenž spolupracoval už na čtvrtém režisérově filmu, je velmi chytlavý, což znamená, že jeho autor odvedl skvělou práci. Od mexickou hudbou ovlivněného rocku, který hraje Rodriguezem založená skupina Chingon, která je zároveň ve filmu uvedená pod titulkem „Hudba", se liší akorát známá skladba „Ave Maria", která zazní při scéně v kostele. Díky ní je tato scéna daleko působivější, protože je hudba v přímém kontrastu s tím, co se v této scéně děje.

Machete je typický film Roberta Rodrigueze. S originálním příběhem, skvělými akčními scénami a vtipnými hláškami. Škoda jen, že všeho není více. Přesto není podobný žádnému jinému filmu tohoto roku. Kdepak, úplně se liší, a proto bych se na něj osobně klidně vydržel s radostí dívat, i kdyby měl 185 minut. Během nich by totiž nepochybně zmizely, nebo by se rozplynuly ty drobné nedostatky, a film by byl dokonalý. Nezbývá, než se těšit na Machete zabíjí a Machete znovu zabíjí (tato pokračování jsou potvrzená už přímo v tomto filmu), a věřit, že tentokrát plně rozvinou ten obrovský potenciál, který se v této postavě a v této látce skrývá, a budou ještě lepší.