Recenze: Zemský ráj to napohled

Vydáno dne 28.11.2009
V den 20. výročí Sametové revoluce měl v českých kinech premiéru film, který si půjčuje do svého názvu jeden verš z naší krásné národní hymny. Stojí tento film za zhlédnutí?

zrtnpIFilm začíná v srpnu 1968, kdy hlavní hrdinka Marta, její přítel Mirek a její dvě dcery, Majda a Gábina, přijíždějí z dovolené zpět domů. V Praze se proti nim však najednou vyřítí sovětský tank. Dále se film soustřeďuje především na to, jak tato událost ovlivní tuto neúplnou rodinu, protože s Martou má vztah postupně několik mužů. Hlavní postavy pak sledujeme až do roku 1977.

zrtnpVI Je třeba říci, že režisérka Irena Pavlásková konečně natočila velmi dobrý film. Byla sice dost chválena za Čas sluhů, ale mě osobně tento film s Ivanou Chýlkovou v hlavní roli zase až tak úžasný nepřipadal. Po naprosto stupidních slátaninách Čas dluhů a Bestiář si zřejmě i sama režisérka uvědomila, že je třeba opět natočit nějaký povedený kousek. A tak se jí dostal do ruky scénář Terezy Boučkové, dcery známého spisovatele Pavla Kohouta.

zrtnpVIIIDíky tomu, že je autorkou scénáře Tereza Boučková, je většina scén ve filmu inspirována skutečnými událostmi. Například tajná akce, na kterou měl dorazit francouzský filosof Jacques Derrida nebo dva příslušníci, kteří hlídají před bytem Jana Pavla. Autorka totiž napsala to, co sama prožila. Proto se za smyšlenými jmény skrývají také některé významné osobnosti té doby. Například předobrazem otce Majdy a Gábiny Petra Hány je Pavel Kohout nebo Jan Pavel jest bývalý prezident Václav Havel, ačkoliv toto přirovnání Tereza Boučková odmítá. Je třeba dodat, že takový striptýz Marty, Majdy a Gábiny, stejně jako postava Hassana, jsou vymyšlené.

zrtnpTvůrci filmu měli po celou dobu natáčení k dispozici velmi malý štáb, což se promítlo hlavně na řešení interiérových scén, především v bytě Marty. Tyto scény totiž vypadají až televizně. Oproti tomu obrovským kladem celého filmu jsou pak vynikající herecké výkony všech zúčastněných, díky kterým se divák rozhodně ani na chvíli nenudí. Opravdu už jsem v českém filmu dlouho neviděl, aby se herci a herečky takovýmto skvělým způsobem položili do svých rolí. Už jen kvůli tomu určitě stojí zato film vidět, protože je to opravdu radost se na ně dívat. Však byli také obsazeni jen ti nejlepší. Posuďte sami - Vilma Cibulková (Marta), Tereza Voříšková (Gábina), Jiří Dvořák (Petr Hána), Ondřej Vetchý (Jan Pavel), Miroslav Etzler (Mirek), Jan Zadražil (Tomáš), Barbora Seidlová (Lenka) a Jan Hartl jako režisér Kováč. Příjemně překvapila také poměrně neznámá Dana Marková v roli Majdy.

Zemský ráj to napohled je velmi vtipná komedie, přestože se její děj odehrává v 70. letech. A jak známo, v té době to v této zemi zase taková sranda nebyla. Ale smích je potřeba v jakékoliv době. Zvláště za zločineckého komunistického režimu byl velmi důležitý, protože lidem mnohdy velmi pomáhal. Tento film vás nejen zcela určitě rozesměje, ale určitě budete hlavní postavy obdivovat také za jejich odvahu, což se ještě znásobí, když si uvědomíte, že tak to opravdu bylo. Odpověď na otázku z úvodu tedy zní: Ano, film určitě stojí za zhlédnutí.

Oh... Rosalinda!

Oh... Rosalinda!
Oh... Rosalinda!