Recenze: Neznámý svůdce

Vydáno dne 19.04.2007
Investigativní novinářce Rowena Price je z její práce zle. Kdykoli se jen přiblíží k velkému případu někoho vlivného, je její úsilí zameteno pod koberec. Rozhodne se, že se svou prací skončí. Zrovna v tu chvíli však přestane její kamarádka patřit mezi živé. A zdá se, že jí k tomu někdo pomohl.

nezn1Price (Halle Berry) by i tak možná zůstala mimo hru, ale dle všeho má s vraždou cosi společného mocný reklamní magnát Harrison Hill (Bruce Willis) a to je přesně ta správná motivace pro tvrdohlavou Price. Ta se za asistence svého kolegy Milese Haleyho (Giovanni Ribisi) pokusí přijít pravdě na kloub tak, že do Hillovi firmy nastoupí v přestrojení. Je však jejím motivem skutečná starost o osud její kamarádky? Anebo jen touží po nějakém tom pořádném trháku v novinách? Nebo je to ještě něco jiného?

nezn3Hodně otázek, hodně odpovědí. To dokonale definuje jak příběh, tak samotný film. Předně se nabízí otázka, jakým směrem měl režisér James Foley namířeno. Koncepčně osciluje snímek na hraně erotického thrilleru, prakticky se spokojí převážně v dialogy a sem tam nějakým poloodhaleným záběrem. I přes Rko, které si Neznámý svůdce u MPAA vydobyl, v něm příliš „vzrušení“ není. Sem tam někdo pustí nějaké to peprnější slovo, erotično se vytratí mnohem rychleji, než ho divák stihne postřehnout a pár kapek krve finišuje očividnou snahu o nižší rating (která tak jako tak nevyšla). Buď Foleymu za zády stáli producenti, nebo nemá dostatek fantazie, neboť i když má Neznámý svůdce opravdu slušný „instinktovský“ potenciál, výsledek je jak cenzurovaná verze Červených střevíčků.

nezn4Mezi to se částečně nepočítá vzdychající Halle Berry, které přeci jen má své kouzlo. Jakmile je však bez druhého těla, nastupuje prázdno. Hned několikrát Price chatuje s Hillem přes internet, přičemž jde jen o sex. Výsledek je tragický – napětí nulové, narážky strojené, žádné pečlivé budování, tvrdý přechod ze tmy na světlo. Price jen zapne stránku a už jí text říká, že „tam má dva prsty“ – tak rychlý nástup prostě nefunguje. Bruce Willis tu vypadá, jako by si veškerou energii šetřil pro čtvrtou Smrtonosnou past. Je naprosto nevýrazný, prakticky až znuděný a jen sem tam se vytasí svůj pověstný úsměv. Jeho typické charisma si tentokrát vzalo dovolenou a fráze „je tam, jako by tam ani nebyl“ je více než na místě. Ovšem co chtít od Willise víc, když je jeho postava ve filmu všehovšudy 15 minut. Celkem ho i chápu, že do toho šel - kdyby by mi někdo dal 20 milionů za to, abych líbal Halle Berry, udělal bych to i kdyby mělo jít o reklamu na tampóny.

nezn5Ze všech herců tak paradoxně nejlépe vychází „hvězda v pozadí“ Giovanni Ribisi. Ribisi je všeobecně dost podceňovaným hercem, neboť se zatím ještě nedokázal protlačit do hlavních rolí. V Neznámém svůdci znovu dokazuje, že je jeho jméno mezi „světovými celebritami“ v trailerech uváděno po právu. Ribisi má talent, bohužel totálně postrádá čuch na kvalitní projekty.

nezn2Je na čase vrátit se zpět k Foleymu. Foley nikdy nebyl vyloženě geniální autor, ale v případě Chladnokrevně dokázal, že někdy slyšel o dynamice děje. Během natáčení Neznámého svůdce nejspíš utrpěl amnézií, neboť se děj vleče neskutečně pomalým tempem. Snaha o vyniknutí příběhu se nedaří díky nulové atmosféře, absence (nejen erotického) dusna zase ubližuje tomu, že na konci je úplně fuk, kdo vlastně vraždil a proč. V takhle mrtvolné podívané pak již nepomůže ani celkem zajímavá pointa, neboť během cesty k ní se vytratí zájem (a ona i ta slušná pointa je utlučena do bezvědomí posledním přihlouplým záběrem).

Poměrně nedávno jsem po letech viděl snímek Skandální odhalení, který se svého času svezl na vlně populárních erotických thrillerů. Jakkoli dějově průměrný a předvídatelný je, utvrdil mě v dojmu, že v případě erotického thrilleru je rozhodující především jiskření mezi charaktery a pak samotní herečtí představitelé. Skandální odhalení je naivní, ale natolik dobře natočený thriller, že se nemusí nikdo z jeho představitelů stydět za to, že ho mají ve filmografii. U Willise a Berry si tak jistý nejsem. V případě obou je Neznámý svůdce jedním z jejich nejslabších filmů vůbec.

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10
(Autor: Tomáš Chvála)

Vladimír Očenášek