Recenze: Grinch

Vydáno dne 09.11.2018 (329 přečtení)
Nenápadný a nenápaditý animák.

Nejen někteří lidé, nýbrž i jiné bytosti nesnášejí Vánoce. Mězi ně se řadí i zelený skřet Grinchjenž by mohl být vzdáleným bratrancem Mrzouta ze Šmoulů. Zdůrazňuju: mohl být. A zdůrazňuju: hodně vzdáleným. Protože v tomhle filmu je už od prvpočátku zřejmé, že chce být něčím, čím není. Mrzout totiž hejtoval takříkajíc od srdce, kdežto to Grinchovo je ve skutečnosti extrémně náchylné ke konání dobra. A této své rozpolcenosti se chce zbavit tím, že proti sobě poštve všechny lidi v Kdosicích, načež učiní dobrý skutek, jelikož doufá, že mu odpustí a bude oficiálně za hrdinu a získá si spoustu přátel.

Ten druhý, byť tedy související plán, tedy sehnat si soba a vydávat se za Santu, ukrást dárky a stromečky, totiž zdaleka není neprůstřelný. A bohužel není ani příliš vtipný. Jestli se za celou dobu najde 5 momentů, u kterých se budeme moci alespoň trochu pousmát … To je prostě na animák málo, ačkoliv ty v sále přítomné děti z první třídy ještě nejsou tolik unavené rádoby dojemnými, ale přitom velice suše a prvoplánově podávanými poučkami, tudíž byli po zhlédnutí Grinche podle všeho docela spokojené. Z Ledového království, ze Zpívej, z Příběhu koček, z Příšerek pod hladinou, z Divokých vln 2, z Letadel, ba kupříkladu i ze Žraloků na s(o)uši si nepochybně mohou odnést více.

A to jak z hlediska zábavného, tak výchovného. Z obou pohledů je nový Grinch dosti sterilní a za celou dobu vůbec ničím nevybočí. Když už se objeví nějaký potencionálně slibný nápad, jako třeba ten s perspektivou, okamžitě je zameten pod koberec, resp. v tomto případě spíše pod hromadu sněhu. Ani Grinchův slouha-pes a ten sob neplní svou úlohu tak, jak by se na animovaný počin, jehož cílovou skupinou mají být především děti na prvním stupni ZŠ, slušelo a patřilo. Místo toho se dočkáme pochybností typu troubení na roh (což by zákonitě muselo strhnout lavinu), faktu, že dvě tři písničky zazní v angličtině (čemuž asi děti na prvním stupni ZŠ nebudou rozumět) ...

… a pochopitelně příběhu vystaveného tak, že je předem odsouzený k průměrnosti a nezřídka i k nudě. Alespoň, že české znění a animace ledacos zachraňují. V té líbivé zimní krajině se podařilo vykouzlit několik hodně povedených záběrů. A na psovi Maxovi můžeme skutečně vidět, že doopravdy přemýšlí. Jenom ta holčička, která změní Grinchovi život (a naopak asi i on ho do jisté míry změní jí), vypadá v některých momentech trochu jako Eric Cartman. A co jsem se ptal, tak nejde pouze o jeden můj subjektivní názor. Takže dobrý, ovšem optimalizovat Grinche i pro IMAX bude přeci jen poněkud zbytečné.

Grinch
rozhodně nebude patřit k nejlepším letošním animákům. Zkrátka od tvůrců série Já, padouch a od stvořitelů Mimoňů jsme právem mohli očekávat více, než jenom obyčejný vánoční filmeček. Do kin přichází se zhruba pětiminutovým předfilmem nazvaným Žlutá je nová černá (jasně). V něm se ocitnou dva Mimoni za mřížemi. Nicméně taky to není taková řachanda, jak se na první (a možná i druhý) pohled může zdát. To radši znovu zkouknout propracovanější Ledové království: Vánoce s Olafem. Grinch bude kvalitativně tak někde na stejné úrovni, jako Hotel Transylvánie 3: Příšerózní dovolená. A to tedy není dobré vysvědčení.

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10

Recenze: Balón

Nezvykle dost německých filmů si letos proklestilo cestu do našich kin. Po Odnikud, Fakjů pane učiteli 3, Kupředu levá, Jak napálit... celý článek