Při této příležitosti se nelze nezamyslet nad tím, proč Jan Werich nenásledoval příkladu svého celoživotního kamaráda Jiřího Voskovce a nezůstal za velkou louží? Kariéru by tam rozhodně udělal. Vždyť v exilu hrál na Broadwayi v Shakespearově Bouři. Navíc, kolega z Osvobozeného divadla se později dokázal prosadit, o čemž nejlépe svědčí role jednoho z porotců v legendárním snímku Dvanáct rozhněvaných mužů, který ani více než půl století od natočení neztratil nic ze svojí působivosti. Místo toho se, podobně jako Karel Gott v 60. letech, rozhodli se ženou a dcerou vrátit domů. Nad nacismem, který ve svých hrách neváhali zesměšňovat, se sice podařilo zvítězit, jenže následující dekády přinesly rovněž dobu temna.
Podle všeho to byla Fanča, kdo autorce poskytnul dopisy, které si Werichovi psali buď sobě navzájem, anebo některým známým. Ty tvoří poměrně značnou část této publikace. Dozvíme se z nich nejen o současném rozpoložení odesítatelů i adresátů, nýbrž taky o tehdejší době, kdy se třeba zvětralé pivo používalo jako tužidlo na vlasy a když se mělo jet na zájezd, tak jedině do Warnemünde! Často jde o velmi osobní věci – s tím, jak se blížil rok 1980, bohužel většinou nepříliš radostné. Při čtení většiny z dopisů (nepřekvapivě v nich nechybějí anglická slovíčka) jsem si říkal, jestli je dobře, že jsou takhle veřejně otisknuté, když se jednalo o soukromou korespondenci. To vůbec není o tom, že ti, kteří je posílali, už nežijí. Tedy kromě Fanči, listopadové oslavenkyně, která sice jejich otisknutí posvětila, nicméně tedy bez souhlasu jejích příbuzných.
Tereza Brdečková samozřejmě na Werichovic rodinu taky měla díky otci celkem dobré konexe, ale stejně ... Některé dopisy se snaží dovysvětlovat, občas přijde s vlastním Intermezzem z roku 2021. Rozhodně jí však nejde o žádné self-promo! Jelikož nejzajímavější počtení představují ty pasáže, kde se věnuje dějinným událostem spojeným s příhodami ze života. Eventuálně uvádí zajímavosti k tvorbě Jana Wericha (resp. i Jiřího Voskovce), který o sobě sám vydal knihu Všechno je jinak. Díky svojí profesi měl občas možnost cestovat (Kanada, Monako, Itálie, USA, Vídeň, …), díky čemuž mohlo dojít na osobní setkání obou umělců. Pravda, Jan Werich si nakonec taky zahrál s hvězdami. V případě Bondovky Žiješ jenom dvakrát to nakonec úplně nevyšlo (obecně se tvrdí, že si režisér i produkce uvědomili, že je moc hodný na to, aby hrál záporáka, zatímco v této knize se píše, že sám rozvázal smlouvu, neboť takového nechtěl hrát), avšak v případě 25. hodiny s Anthonym Quinnem a Virnou Lisi už ano.
Werichova vnučka Fanča (vlevo) a autorka Tereza Brdečková
O Janě a Zdenkách kolem Jana Wericha je kniha, která obsahuje dost pozoruhodných informací k tomu, aby se o ní dalo napsat, že stojí za přečtení. Většina z nich dokládá, že byl Jan Werich velice moudrý člověk s divácky vděčným smyslem pro humor. Jak dokazují pořady typu Přiložte životopis, Co tomu říkáte, pane Werich?, případně Táto, povídej, byť tam na svou dceru nebyl pokaždé zrovna milý. O jeho humoru dobře svědčí sedmikorunová odměna vnučce za sedm jedniček, se satirickým dodatkem, že kdyby dostala sedm pětek, vydělá si mnohem víc. Kniha rovněž podtrhává známou pravdu o tom, že komunisti jsou zločinecký svině! A autorka neopomene zdůraznit obdiv tomu, že si Werichovi dokázali v podstatě za všech okolností udržet nadhled a neváhali si dělat legraci ze seriózních věcí. To pro změnu dobře dokládá další citát, tentokráte z doby, kdy Jan nemohl tvořit: „Sluníčko svítí, potůček bublá, ó jaká to prdel!“ K tomu asi není třeba cokoli dodávat. Snad jenom to, že tady najdeme řadu hodně dobrých fotek.
FOTO: dobre-knihy.cz, NFA