Píše se rok 1979, což znamená, že se tenhle Mike Milo s největší pravděpodobností narodil ještě v 19. století. To znamená, že se mohl setkat s Colem Youngerem, Royem Beanem nebo Patem Garrettem. Jak ukazuje Divoká banda, tenkrát bylo ještě naprosto normální, že mělo velkou váhu, když dal někdo někomu svoje slovo, že něco udělá. Snažil se ho pak za každou cenu dodržet, protože to byla otázka cti a slušnosti. A tak, přestože bývalý zaměstnavatel Howard se k němu před rokem při vyhazovu nezachoval úplně přátelsky, vyrazí na jeho popud na cestu přes hranici, přičemž zažije více zajímavých setkání, z nichž některá můžou být osudová.
Samotnému klučinovi (Eduardo Minett) je třináct roků. Má za sebou nějaké krádeže a s oblibou se věnuje kohoutím zápasům, kde má svého kohoutího šampiona, kterému říká Macho. Podle něj se jaksi chce řídit, jelikož se domnívá (a vlastně správně), že kdo není silný, ten na mexické ulici neobstojí. Utíká z domu, neboť jeho matka nikdy nedokázala být matkou v obvyklém slova smyslu. V jádru však evidentně není sígr typu Johna Connora a ani rozmazlený fracek jako ten hoch z Hračky. Rafael nemá příliš daleko ke Kvídovi z Báječných let pod psa. Chytrost mu neschází a určitě může dokázat velké věci, jenom se nesmí nechat strhnout prostředím. A musí se naučit důvěřovat slušným lidem, od kterých se může něco naučit. A mezi takové Mike přesně patří.
Pár karambolů zapříčiní, že s těmito dvěma nejdůležitějšími postavami strávíme delší dobu v městečku, ve kterém to vypadá, jako bychom se skutečně vrátili o stovku roků zpátky. Místní saloon vede dobrosrdečná Mexičanka Marta (všímavá Natalia Traven). A třebaže to tak při prvním setkání nevypadá, mezi ní a o dost starším Mikem se rozvine romantická linka. Ne taková jako třeba v Madisonských mostech, ale pořád dostatečně zajímavá. I s ohledem na to, že on i ona mluví jinou řečí. Nic naplat, láska si holt nevybírá, že?!? O napětí se naopak stará podezíravý zástupce šerifa. Svou úlohu se hraje také nutnost naučit Rafaela pracovat s koněm, aby v Texasu nebyl za ňoumu. A vhod můžou přijít i veterinární dovednosti hlavního hrdiny.
Cry Macho je film, který se ke svému režisérovi dostal už při vydání knižní předlohy před bezmála padesáti rokama, jenže tehdy Clintovi přišlo, že na tuhle roli není dostatečně starý. Teprve teď prý nastala ta správná doba pro zfilmování, kdy scénář od samotného autora románu N. Richarda Nashe přepsal Scottovu a Alisoninu otci více na tělo Nick Schenk (Gran Torino, Soudce, Pašerák), jenž svůj styl zase nezapře. Neznamená to však, že bychom sledovali nějakou melancholickou podívanou. Tenhle biják, jakých se v současnosti už mnoho netočí, je protkán vtipnými momenty. Upřímné oldschoolové podání jest tentokrát doplněno moderními postupy, třeba užitím dronů. A když k tomu všemu připočteme povedenou hudbu, vyjde nám, že Clint Eastwood opět popírá teorii Quentina Tarantina (odkaz na knihu) o tom, že i u těch nejvěhlasnějších režisérů šla v důchodovém věku kvalita jejich projektů o dost dolů.
P.S.: Bonusová sekce na Blu-ray obsahuje dvě videa. První má dvanáct minut a nese název BACK IN THE SADDLE: THE MAKING OF CRY MACHO. Mimo jiné se v něm dostanou ke slovu představitelé a představitelky výše zmíněných postav. Promluví také producent Al Ruddy či architekt Ronald R. Reiss, jelikož město Polvadera v Novém Mexiku se skutečně stává další postavou. Nějakou tu zajímavost přidá kostýmní výtvarnice Deborah Hopper a v závěru se dočkáme poděkování štábu, který nevyžadoval být výrazně početný. MACHO & THE MUSTANGS se v sedmi minutách zabývá zvířecími hrdiny, totiž koňmi i kohouty, kteří dostali jména podle hrdinů ztvárněných Clintem Eastwoodem. Všichni přitom byli poctivě vycvičení, ačkoli občas byla zvýšená bezpečnostní opatření přeci jenom namístě. Na výsledku je každopádně znát, že vzniknul díky spolupráci lidí, kteří filmařině maximálně rozumějí (jenom ta kamera zůstala malinko za očekáváním).
FOTO: cinema.de