Recenze: Léto s gentlemanem

Vydáno dne 03.03.2019
Letní romantická komedie o touze po svobodě, pozdní lásce a naději.

Uvedený slogan a jemu podobné už v některých případech pomalu zní jako téměř prázdná fráze. A tento film, který si pro sebe napsal sám Jaromír Hanzlík (leč kromě jeho účasti nemá mít nic společného s Létem s kovbojem, tj. podobnost názvů čistě náhodná), není výjimkou, byť se dá tvrdit, že je pravdivý ve všem kromě té touhy po svobodě, což je vlastně docela vysoké skóre. V Létu s gentlemanem najdeme hodně víceméně polozapomenutých (leč přitom pořád velice dobrých) herců a hereček. A režie se ujal Jiří Adamec, jenž má na kontě obrovskou hromadu televizní práce, ale na poli stříbrného plátna debutuje. A k tomu si hned střihnul docela vtipné cameo.

Toto Léto s gentlemanem naštěstí nepůsobí zdaleka tolik televizně, jako některé tituly z loňského roku v čele s Doktorem Martinem: Záhadou v Beskydech. Ani zápletka není tak překombinovaná, nadsazená a bizarní. Na Cenách české filmové kritiky říkal Jaromír Hanzlík, že obsazení oproti záměru dost výrazně omládlo a že zůstal nejstarší. Není to úplně pravda, ale je fakt, že třeba Arnold je o rok starší a vzhledem k tomu, že se pořád udržuje v kondici, bychom mu zdaleka tolik nehádali. Jaromír Hanzlík se tváří býti o deset roků starší než ve skutečnosti.

Pro roli tohoto pána se to však celkem hodí. Anna má tři dobré kamarádky (Dana Batulková, Yvetta Blanarovičová, Petra Jungmannová), které za ní přes léto jezdívají. Trochu se vybourají na kole a jedna z nich se zraní. Tu najednou se na bílém koni zjeví „princ“, který se patrně stal novým majitelem zdejšího zámku. Neprohlásí nic ve stylu: „Já v okolí znám všechny krávy. Ale vás jsem tady ještě neviděl.“ Naopak jest nesmírně galantní a pozorný. Těm třem ženám se to samozřejmě libí, třebaže jeho mluva vzbuzuje podezření, že rychle zestárnul, když skrze obrazovku či monitor vylézal z filmu pro pamětníky, ve kterém si kdysi zahrál.

Anna se ukáže jako poslední a okamžitě mu učaruje. Zajede s ní tedy svým jeepem pro odložené kolo, ale cestou zpátky dojde benzín. Tedy jestli to na ni tenhle domnělý svůdník (nezve domů na sbírku motýlů, nýbrž medikamentů) pouze nehraje, aby mohlo dojít na romantickou procházku malebnou středočeskou krajinou. Ona byla samozřejmě vychovávaná cudně a ve vší počestnosti, takže by se určitě začervenala i při vyslovení spojení „půvabná broskvička“ nebo kdyby jí někdo řekl: „Namaluju vaše ruce, dvě ještěrky na opuce.“ Nebo eventuálně: „Už jsem spatřil všechny divy světa, ale nic se nevyrovná pohledu do vašich očí.“

Balí ji sladkými řečičkami, avšak to úplně nejromantičtější, co spolu zažíjí, je procházka po svíčkami osvětleném zámku a cca desetisekundová koupačka v místním lomu. (Možná totiž zároveň souloží s hostinskou Terezou Kostkovou, která mu za to pere oblečení.) Vedle toho nás bude zajímat celá Annina její rodina. Odtažitý manžel, pro kterého se za ty roky stala de facto pouhou věcí, raději hraje karty či v lahvích sestavuje různé předměty. Dále přijede dcera se dvěma dětmi, která k matce vzhlíží jako ke vzoru všech ctností. Proto manželovi (který se posléze objeví a hraje ho Miroslav Šimůnek) nikdy nezahne, přestože to skřípe.

Pochopitelné, že chtěl režisér Adamec opět spolupracovat s Alenou Antalovou, které to stále velmi sluší. Ovšem ve filmu vypadá, že může být tak maximálně o těch osm roků starší než Lucie Vondráčková. A jak víme, osmileté děti obvykle nemívají děti. Jasně, podobné příklady bychom našli v zahraničních projektech typu Forrest Gump (Tom Hanks je pouze o deset roků mladší než jeho filmová matka Sally Field). Nebo Charlayne Woodard je ve skutečnosti dokonce o pět roků mladší než Samuel L. Jackson, její syn z Vyvoleného a Skleněného. Obsadit to takhle jde, ale ledacos se musí dohnat make-upem, na což se v Létě s gentlemanem nedbá.

Jakožto debutující scenárista volí Jaromír Hanzlík občas dramaturgicky vítané postupy. Třeba po expozici nechá ty tři kamarádky odjet. V závěru zase dojde na nečekaný twist. Jenže se s ním bohužel dál prakticky nepracuje a místo toho se furt řeší rodinné vztahy. Do ztracena vyšumí také podezření místních, že jim „je nějak povědomý.“ Kolaboroval snad jeho otec za války s nacisty? Je to ten kouzelník z televizní talentové soutěže? Jedná se o Františka Procházku, co tenkrát ukradl půl milardy? Na druhou stranu si scenárista neodpustí nezdařilý funus či pouť, které jsou poněkud nadbytečné.

Léto s gentlemanem je film, který cílí spíše na dříve narozené diváky, ale to neznamená, že by si v něm něco nemohla najít i o něco mladší generace, tj. obecenstvo narozené v 80. letech minulého (!) století. Prosluněné záběry navozují pohodovou atmosféru a život na vesnici se i díky místním drbnám podařilo zachytit vcelku přesvědčivě. Ale ne ve všech směrech tedy film optimálně funguje, za což spíše může rozpočet a varianta, že režisér musel spolupracovat s některými méně zkušenými členy štábu. Pořád se ale ve finále jedná o takový nenáročný film, u kterého se máme cítit pokud možno příjemně. Srovnáme-li Léto s gentlemanem s českými komediemi z minulého roku, vychází z toho o dost lépe. Právě i proto, že nabízí něco trochu jiného.