Aby nás tenhle počin naplno vtáhnul do děje, musíme se nejprve prokousat skrze mírně chaotickou, těžkopádnou expozici. Pak už je to velice účinná, uvěřitelná hra s divákem. Navíc v realitě zakořeněná, což jí dodává na působivosti. Tedy v tom smyslu, že všechno se doopravdy mohlo stát, nikoli že se to fakt stalo. Výjimku tvoří akorát paralelní přestřihávání během koncertu. Není chyba, že vývoj příběhu vícekrát dovede ke zjištění, že postavy nemusí být tím, čím se zdají být. Tenhle záměnový přístup pokaždé funguje, ačkoli nemá nic společného kupříkladu s verhoevenovským tématem ztráty identity. Tady jde o něco docela jiného.
Ruth Slaterová není Jackova příbuzná, přestože se taky nebojí. Takové figury umí Sandra Bullock velmi dobře, jak dokázala nejen ve Zrození šampiona, což byl ovšem tuctový, nekonfliktní, pateticky upečný biják, nicméně ten Oscar se i za takové počítá. Zároveň dost možná v současném Hollywoodu neexistuje druhá herečka, jaká by dokázala tak přesvědčivě a emotivně zahrát velice rozrušenou osobu ve vyhrocené situaci. Její role v tomto snímku, tj. z vězení propuštěná truhlářka, co moc touží po tom být znovu v kontaktu se svou mladší sestrou (Aisling Franciosi), opět volá minimálně po nominaci na prestižní ocenění. Proto jej Netflix poslal limitovaně do kin. V případě Zlatých glóbů to však nevyšlo.
Ruth seděla, protože zabila policajta, tátu od rodiny, jelikož ji chtěl s malou sestřičkou vystěhovat z jejich domu. Její kurátor (Rob Morgan) s ní rozhodně nejedná v rukavičkách, ale myslí to dobře. I jemu hlavní hrdinka klidně odsekne, jelikož se dlouho váří býti zocelenou a zcela nezranitelnou, o čemž se přesvědčí skoro všichni, včetně spolubydlících na ubytovně nebo Malcolmových. Důležitých postav máme v dramatu V nemilosti několik, přičemž snad každá si dělá zálusk na svoje místo na slunci – jakoby věděly, že nejsou tou hlavní, ale chtěly by se jí stát, a tak výrazně pootočí děj nečekaným směrem. Každá si při tom projde určitým obloukem, i kdyby měl spočívat jenom v tom, že uzná, že trestnanci či trestankyně si zaslouží druhou šanci.
V nemilosti je film, ve kterém najdeme nemalé množství scén, které příběh výrazným způsobem posouvají dopředu. Přesto zamrzí některé tuctovější postupy, které mají vyvolat emoce, ale jejich začlenění spíše zamrzí, jelikož jsme je viděli už nesčetněkrát a v některých případech neladí s charakterem dané postavy – viz Ruthina chvilková ztráta kontroly nad sebou samotnou, což odnesou zdi útulku pro bezdomovce. Nechme raději stranou, jak funguje americké právo, když dojde k tomu klíčovému trestnému činu. Místo toho si řekněme, že je dobře, že tento projekt nakonec odložili Graham King a Christopher McQuarrie, kteří chtěli do hlavní role Angelinu Jolie. A dodejme, že Netflix chrlí desítky, ba možná stovky filmů ročně, nicméně tenhle bude pravděpodobně patřit k těm nejlepším, jaké tahle služba za dobu své existence sama vyprodukovala.
FOTO: cinema.de