Recenze: Narušitel systému

Vydáno dne 01.10.2019 (193 přečtení)
Německý kandidát v boji o Oscara.

Snad v každé době se našel někdo, kdo čeřil stojaté vody a ostatní lidi a autority pořádně deptal, protože dělal věci jinak. William Wallace, hrabě Libertine, Randle McMurphy … Pro každého to platí z jiného důvodu. Tentokrát sice nenarušuje systém historická či literární postava, leč situace jest dost možná ještě naléhavější, protože se jedná o devítiletou holčičku, jakých po světě v současnosti klidně můžou běhat tisíce. Na první pohled vypadají zcela v pořádku, ale … pod maskou se skrývá zlo!

Když se na Benni podíváme, působí dojmem vskutku roztomilé holčičky, která by zákonitě musela všem rodičům dělat jen a jen radost. Jenže Benni není radost, nýbrž starost. Ovládají ji nekontrolované záchvaty vzteku, často doprovázené výrazy, jaké by děti v jejím věku ještě používat neměly. Postupuje psychotesty, protože je zřejmé, že rozhodně není v cajku. Všechny děti občas šíleně vyvádějí, nicméně tahle holčička vyvádí pokaždé, když není po jejím. Rozhodně to není rozmazleností, jelikož sami rodiče to viděli poměrně brzy, že si tak nějak jede podle svého.

Benni v podstatě nerozpozná, co se má a co se nemá, co je správné a co není. Ba dokonce ani nerozpozná rozdíl mezi dobrem a zlem. Takový malý Michael Myers v holčičím podání. Dát jí na obličej masku, to bychom se teprve dočkali pozoruhodných kratochvílí (teď bez ohledu na to, že nesnese doteky tváře). Ostatně sama jednomu svému vychovateli-doprovázeči řekne: „Když zabiju tvojí ženu a tvoje děti, tak tě budu mít jen pro sebe.“ Ostatní děti by pořádně ani nevěděli, co říkají, jenže v jejím případě je třeba mít se na pozoru. O to více je zarážející, že když ji u sebe tenhle vychovatel-doprovázeč nechá podruhé, v pohodě si s manželkou spí, zatímco Benni sebere z postýlky malého syna, a pak ho pochopitelně nechce vydat. Vše dojde až tak daleko, že se zamkne v pokoji a vyhrožuje, že skočí z okna.

Velmi emotivně působí de facto každá scéna s matkou. Tahle malá holčička je sice trochu psycho, ale mocně touží po tom, aby ji měl někdo rád. Těžko soudit, jestli by se potom uklidnila a nechala si věci vysvětlit. Snad kdyby byla v domácnosti jediným dítětem. Jenže sama matka příliš nezvládá ani výchovu svým dalších dvou ratolestí, takže není divu, že nejprve něco slíbí, a pak zase otočí. Díky situacím, do jakých se Benni dostane (včetně intermezza mimo město), se s velkou pravděpodobností bude měnit vztah diváků k ní. Jednu chvíli ji nemáme rádi, kdežto nedlouho poté s ní soucítíme. Maličká Helena Zengel předvádí nesmírně působivý dětský herecký výkon, jaký jsme na stříbrném plátně neviděli snad od Lindy Blair ve Vymítači ďábla!

Narušitel systému je navíc natočen „dravějším“, de facto polodokumentárním stylem, kterým ovšem režisérka Nora Fingscheidt udeřila hřebíček na hlavičku. Ve druhé polovině se z hlediska těch situací, do jakých se Benni dostane, trochu opakuje, čímž na druhou stranu dává najevo, že se tahle holčička ocitnula v jakémsi začarovaném kruhu, odkud bude jen velice obtížně hledat cestu ven. Zároveň se najdou momenty, ve kterých jakoby se paní režisérka chtěla spíše zavděčit mainstreamovému publiku, než aby zůstala věrná své nekompromisní vizi, jaká přinutí k hlubšímu zamyšlení. Přesto je dobře, že se vedle běžné distribuce objeví její film také na festivalech Das Filmfest a Be2Can.

Fantazie a Nicota

Školákům z 90. let se pohádková fantasy Nekonečný příběh nesmazatelně zapsala do paměti. Byl to vlastně takový „porevoluční Harry Potter”, navíc se slavnou... celý článek

Load: 0.063/0.031