reklama
 

Recenze: Klient

Vydáno dne 18.05.2017 (602 přečtení)
Další oscarové drama od Asghara Farhadiho, režiséra vynikajícího Rozchodu Nadera a Simin.
Znovu rozehrává situaci srozumitelnou divákům všude na světě. Akorát tentokrát mu to, mimo jiné, trvá příliš dlouho. Emad a Rana (Shahab Hosseini a Taraneh Alidoosti) jsou manželé, kteří propadli divadlu (akoliv on je zároveň oblíbeným učitelem). V současné době plánují uvést a později i uvedou hru Smrt obchodního cestujícího od Arthura Millera (toho, co byl kdysi ženatý s Marilyn). Do toho se stane, že kvůli stavebním pracem je narušena statika jejich domu, a tak se musí přestěhovat. Kolega z divadla jim najde pěkný střešní byt, stíhaný kletbou, že předchozí nájemnice byla nevalné pověsti. Paní Rana nechá jednou pootevřené dveře v domnění, že zvonil její manžel. Dovnitř však vnikne cizí člověk a uhodí ji. Do krve. Ve sprše. Možná dojde i k pohlavnímu styku, ale to se nedozvíme.

Že by pak děj Smrti obchodního cestujícího nějak korespondoval s tím, co se jim stalo, tak to pouze velmi okrajově. Spíše se jedná o hru, ke které má nějaký bližší vztah sám Asghar Farhadi (složitě si lze představit, že by zvolil Tramvaj do stanice touha nebo Kdo se bojí Virginie Woolfové? – každou přitom z jiného důvodu). Jde o to, jestli ji jako Íránec správně pochopil. Sám má ovšem v případě svých projektů vždy evidentně jednoznačnou vizi, kterou se mu daří plnit díky vynikající práci s herci. Taky by vás zajímalo, jak by to dopadlo, kdyby dostal šanci režírovat v Hollywoodu? Kvůli politice Donalda Trumpa, která byla také důvodem, proč se nezúčastnil letošního vyhlašování Oscarů, se to bohužel jen tak nedozvíme.

Herce a herečky tentokrát nežene v podstatě až na hranice jejich možností, jako tomu bylo v případě Aliho Mosaffy, Tahara Rahima a Bérénice BejoMinulosti. Tentokrát nechce jít až na dřeň, byť taky dojde k té vyhrocenější situaci s velkými následky. Klient má tedy, dalo by se napsat, blíže k Rozchodu Nadera a Simin, i když tam se prostě všechno sešlo přesně tak, jak se sejít mělo. Tady se vyskytuje hned několik scén, které jsme vůbec nepotřebovali. Mají prakticky jenom vyzdvihovat z charakterů postav to, co už víme, anebo si to na základně některých předchozích momentů můžeme klidně domyslet.

Farhadi ovšem znovu výtečně pracuje s vedlejšími postavami a velmi dobře je zakomponovává do příběhu. Opět se osvědčil i ten jeho dokumentární (až cinema-verité) styl. Záběry natáčené ruční kamerou jsou v jeho podání (a samozřejmě i v podání kameramana Mahmouda Kalariho) obrovsky působivé, neboť nás staví do pozice, kdy se de facto přímo stáváme součástí scény. Občas totiž s kamerou zachází takříkajíc až do kuchyně (v jednom případě to platí i doslova). Vše tedy sledujeme opravdu zblízka. Možná, že ne všechno, co Farhadi vytvoří, se vám bude líbit, ale zřejmě pak taky uznáte, že se jedná o pozoruhodného, osobitého umělce.

Po onom incidentu se paní Rana bojí zůstávat sama doma a Klient se vlastně promění v detektivku, která nemá z detektivního hlediska žádné překvapivé rozhodnutí. Do popředí se totiž dostává hledisko morální a témata jako pomsta, porozumění, ponížení, pokušení, lidskost, hrdost a schopnost odpouštět. Jádro konfliktu vlastně spočívá v tom, že Emad má svou ženu nepochybně velmi rád, ale nedokáže se vžít do její situace. V závěru se rozhodne pro nekompromisní řešení, s čímž však ona nesouhlasí, přestože všechno dělá pro ni. Hodí se k sobě vůbec?

Klient
nás tedy do jisté míry vlastně bohužel vodí v začarovaném kruhu. A pokud jste viděli alespoň jedno z předchozích Farhadiho děl, budete muset po zhlédnutí tohoto uznat, že se nebezpečně a v podstatě až nepříjemně opakuje, co se té závěrečné nedoslovnosti (alibismu či nerozhodnosti) týče. Takže asi takhle: Pokud chcete vidět doopravdy kvalitní íránský film, podívejte se na Rozchod Nadera a Simin. Pokud se chcete u íránského filmu zasmát, vol(ej)te Taxi Teherán. Pokud chcete vidět film, který by se z větší části odehrával na divadle, zkuste Nerada ruším (nebo Birdmana). Pokud chcete vidět film od zjevně podobně smýšlejícího režiséra, přímo se nabízí Zimní spánek. A pokud jste všechny tyto filmy už viděli, zhlédněte Klienta. Nebo to udělejte opačně a na Klienta koukněte nejdříve. Sami si vyberte. Chybu patrně neuděláte, ať už se rozhodnete pro první nebo druhou z možností.

FOTO: Artcam
Hodnocení autora: 7/107/107/107/107/107/107/107/107/107/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Ulička slávy

Tak jako v případě prvního Hulka není úplně jisté, jestli také tento film, natočený podle knihy Billy... celý článek

Skylink

Soutěžte s Viasat History a novým seriálem Poslední váleční králové Evropy

Viasat History nabízí moderní pohled na historii v novém pojetí: kvalitně podložené pořady v inteligentním podání nejcharismatičtějších historiků, které... celý článek
Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.075/0.044
Partneři:
Skromný kluk | Vodák dřeva | hotel pro psy