Komentáře k filmu Inland Empire
Počet komentářů k filmu: 20
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 7.8.2007
Nepochopení a nuda
Pravděpodobně svým hodnocením tomuto snímku zde na webu škodím, ale nemohu jinak. Pravděpodobně jsem Lynche nepochopil. U filmu Inland Empire jsem několikrát málem i usnul. Snad tomu dopomohlo i dnešní (7. 8. 2007) horko. Máte-li rádi Lynche a jeho tovrbu, nenechte se odradit mým neuctivým komentářem.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 21.11.2011
Ač jsem velký fanda D. Lynche tento film, byl pro mě velkým zklamáním a jednoduše vůbec mě nezaujal a ke všemu hrozná NUDA!!!
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 19.11.2013
S pocitom železa v tele
Tak očividne sa Maestro lúčil s filmom (aspoň tým "veľkým"), tak sa pokúsil divákov vytočiť ešte viac ako obyčajne. Očividne sa mu zapáčilo v Poľsku, kde okrem pár bláznivých hercov ho zrejme potešila a vidina menších nákladov v rozpočte, kedže doňho producenti vrážať moc financií nechcú, pretože na jeho filmoch sa biznis robiť príliš nedá. Opäť je to snový a chotický film, bez zjavného uceleného deja. A tak ja tiež tak trošku pochaosim v komentári. Začnem ako sa mi páčil. Nie je najhorší, ale nechytá sa to ani na autorove nesporné kvality a umenie, z ktorého sa dalo vydať viac. Je až príliš obyčajný (na jeho pomery) a nezáživný. Na rovinu, dej som tiež nepochopil. Kým v Twin Peaks bola záhadnosť a mysterióznosť, kým v Lost Highway bol chlad a futuristické ostré hrany, kým v Príbehu Alvina Staighta bola potickosť a vôňa polí, kým v Mulholland Drive bola pompéznosť a desivosť, tu chýba tomu niečo, čo by ho charakterizovalo. Veľká stopáž chvíľami ubíja, neustále sny hlavnej predstaviteľky boli zmätočné a preháňali to ona i tvorcovia. David Lynch tentoraz ignoroval aj taký zbytočný detail ako je scenár, tak pochybujem, že sám vie o čom vlastne točil. Áno, základ išiel pochopiť, prelínanie skutočného života a filmu, film o točení filmu a neskôr chaos v tom, čo je vlastne čo, avšak dalo sa tušiť. A korunu tomu dala príšerná kamera. Tie neustále detaily na tváre boli kontraproduktívne a namiesto jeho povestného lahôdkovo podaného desu skôr prinášali pre díváka utrpenie, ale nie také asi aké zamýšľal. Ďalej mi tu Laura Dern píliš nesadla, teda nejak ma to jej hranie tu nepresvedčilo. Avšak to som vymenoval, čo mi vadilo. Samozrejme to točil Lynch, takže tu nájdeme aj mnoho nádherne spravených vecí. Jeremy Irons a Harry Dean Staton boli famózni. Epizódy s králičím sitkomom boli choré a uletené. Atmosféra niekdy krásne hustla a niektoré šialené zábery a scény boli elitne luxusné, ako napríklad bizarný gril párty s východoeurópskou bandou cirkusantov alebo jej šialené chaotické blúdenie po nočnej (očividne vykričanej) ulici s famóznou pesničkou na pozadí či súper dýchanok mladých slečien, u ktorých som čakal, že sa nakoniec pomazlia, kedže boli už troška nažhavené, che. A samozrejme čo snímok dvíha je úžasná hudba, ktorú na počudovanie nerobil Badalamenti, ale samotný Maestro. Nie je to pre mňa od neho najlepší film, je zvláštny, kedže si povedal zrejme, to je môj posledný kúsok na dlhšiu dobu, tak ja vám ukážem. A ukázal. Avšak neviem, či nebolo v jeho silách natočiť niečo desivejšie, atmosferickejšie a hlavne magickejšie
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 22.9.2008
Tak tady už to Lynch přehnal. To, že většinu jeho filmů nikdo nepochopí už ví každý ale všeho s mírou. To co nám předvedl s tímto snímkem už opravdu přesahuje všechny meze a věřim tomu, že ani sám režisér nevěděl co točí a o čem to vlastně je. Rád bych řekl alespoň obsah ale fakt nevim. Co jsem tak nějak vytušil bylo to, že je to film o točení filmu a že hlavní hrdinka začne prožívat ve skutečném životě to co v tom filmovém. Tak nějak jsem to pochopil. I tentokrát používá režisér svoje osvědčené metody jako je temná atmosféra a násilí ale tentokrát k tomu přidává i nové metody jako je natačení filmu na digitální kameru. Největší chyba filmu vidím v jeho zbytečně přepálené stopáži. Lynchovi příběhy se dali přežít během dvou hodin ale jako tříhodinový film to opravdu nejde. Na druhou stranu Laura Dern je přesvědčivá a hraje fakt výborně a díky tomu jak jsem se u filmu nudil jsem si po dlouhé době stihnul poklidit byt. Díky Davide.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 13.11.2012
Jak já to vidím, Lynch si od minule zvýšil svou dávku halucinogenů, horečnatě zašeptal něco ve smyslu, že scénář je přežitek, vzal do ruky kameru, ozvláštnil obraz kukátkovým efektem a pěkně naostro improvizoval - v "díle" se střídají chvilky jasnější mysli s totálním zatměním a budiž mu ke cti, že králíky obsazoval jen, když byl úplně na kaši. Nevím, nakolik se natáčení s "géniem" podepsalo na Lauře Dernové, neboť jsem natrefila na zajímavost - jeden a týž výraz, který měla postava Nikki, nebo chcete-li Sue - ono je to vlastně jedno - během celé projekce, se zračí i na hereččiných fotografiích, jestli jí to, chudině, nezůstalo... No a Lynch, ten se bude dál chechtat pod duchnou všem rádobyznalcům, vynášejícím jeho magorie do filmových nebes, odvolávajíc se na magický realismus, surrealismus, tvůrčí svobodu a další berličky, o které se opírají ve svých pokulhávajících argumentech.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 18.2.2011
Jsem fanda Davida Lynche,ale tomuhle filmu fakt nerozumim a to jsem na nej poctive koukal cele tri hodiny.Asi se to chapat nema a mam pocit ze to nechape ani Lynch :-)
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 19.3.2011
Nový a neotřelý styl kamery. Lynche si cením už jenom pro tu jeho schopnost experimentovat a přitom nehledět na ostatní, co si o tom myslí. Antikonzervativní idol. Nenapodobitelný. Děj je složitý a nutí se diváka nad tím zamyslet ostatně jako všechny jeho filmy, ale hlavně si myslím, že než dějová linie je důležitější cítění. Pocit strachu a nevyřešitelnosti. Na každý film koukáme hlavně kvůli vyřešenému konci. Kvůli spokojenosti z toho, jak to dopadlo. Lynchovo filmy tyhle typické konce nemají a navíc se pokaždé dají hodnotit jinak. Jednou se nám líbí a podruhé už ne tolik a když se ně koukneme po roce, jsme okouzlení genialitou jeho díla.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 16.5.2010
Co se týče srozumitelnosti zašel tentokrát maestro Lynch skutečně nejdál a chápu, že pro mohé až příliš daleko. Zkoušet pochopit Inland Empire bez hlubších psychoanalytických znalostí jeví se jako sisyfovská šichta. S tím ale nemám problém. Režisér jako by tu zfilmoval svoje sny (že jde o promyšlený systém racionálně vysvětlitelných kódů se mi přece jen nechce věřit). A sny, ty taky moc logiky nepobraly a přece je máme rádi. Spíš se potýkám s jinou věcí a tou je ta digitální kamera a technické možnosti, kterých se Lynch chopil s možná až přílišnou vervou. S digitálem mizí (i když ne vždy) ta temná obrazová romantika, která pro mě byla vždycky tak atraktivní a která mi bohatě vynahrazovala neschopnost mého nedostatečně vyvinutého mozku všechno pochopit. Na druhou stranu i s novými hračkami dokáže Lynch vykouzlit neuvěřitelně působivé scény, okamžiky čirého lynchovského úzkostného děsu a chaosu, jaké nikdo jiný neumí a pořád dokáže překvapit, rozšířit zorničky a přinutit hlavu k nevěřícným gestům. Pravda, trvá to dlouho. Takový zmatek se nedá utáhnout skoro tři hodiny a neztratit přitom drive. Mohlo to být kratší. Nepochopil jsem to (šlo o iluze, čas, média, lásku...?). Ale, u všech stroboskopů, já si to užil!
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 25.11.2007
Je mi to velice líto ale tady už pan Lynch poněkud přehnal, vžycky byl složitý a mýchal podvědomí s realitou ale v Lost Highway a Mulholland drive (nejpodobnější snímky) zanechal řadu vodítek díky čemuž jsem neustále trnul v napětí a hlavně dostal nějaký výsledek který byl sice trochu "rozmazaný" ale v tom bylo právě to kouzlo svobody... Ale Inland Empire, tady se rozhodnul že ještě přiostří, ubere tolik důležitá vodítka, realitu z filmu téměř vypustí a nechá nás věst pouze myšenkami a to ne jedné postavy ale rovnou a řady lidí. Což byla podle mě pěkná blbost, protože dívat se tři hodiny na směsici psychedelických myšlenek které přeskakují z jedné na druhou je docela nuda. Kdo říká že film pochopil kecá, tenhle se pochopit už fakt nedá, tady si můžete domyslet cokoli a bude to sedět, protože film moc příběhu neměl. Pět bodů jsem dal díky tomu, že Lynch je stále mistr po audiovizuální stránce a v tom si Indland Empire spoji kvalitu udržel, směsice depresivních záběrů kamery a podivnými grimasami protagonistů s podivnými skřeky namísto hudby tady stále byly (i když kralící byli ve filmu úlpně zbyteční), bohužel to však byla hromada úletů bez souvislostí... a to je na Lynche málo.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.8.2012
Jestli po rocích Jógy pana režiséra se ukáže, že takhle vypadá náš vnitřní svět obrazů, myšlenek a emocí, pak se nelze divit tomu bordelu ve světě. A že to tak zřejmě je mi napovídá magická přitažlivost jeho filmů, přestože děj byste hledali marně. Jsem dost šílenej, ale na tuhle experimentální šílenost budu muset ještě dozrát. Rozhodně je to ale film, na který jen tak nezapomenete.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 14.10.2007
Lynch dostal do ruky DIGI kameru a nenapadá mě jiné přízvisko než, že je jako utržený ze řetězu. Je vidět, že opravdu neměl zhola dopředu promyšlené co vlastně bude točit, jako amatér se chopil přístroje a nevěděl bohužel ani kdy přestat. V konečné fázi je to dílo trochu vynucené, myšlenky a nápady jsou do něho shrabané z minulých jeho filmů, jako spadané listí z dříve bujně pučících stromů. Nemá cenu (jak už to bývá) rozpitvávat „děj“, jen mě překvapil a zároveň potěšil prostor, co dostali na velkém plátně Rabbits. Sám Lynch je má asi hodně rád a je na ně jak se patří pyšný, tudíž zařídil, aby se o nich dozvědělo širší publikum. Bylo pár slušných lekaček i silných scén, ale kam se to hrabe na Mullholand Drive nebo i Lost Highway. Suma sumárum mezi Lynchárnama možná i horší průměr, ale mezi „obyčejnými“ filmy stále neuvěřitelný a luxusní zážitek, který rozhodně neocení každý, ale já si ho ráda někdy opět dopřeju.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 18.2.2009
Dodnes jsem si myslela, že nejnepochopitelnější film je Mulholland Drive, ale po shlédnutí Inland Empire jsem změnila názor. Celé 3 hodiny jsem to vydržela sledovat, ale už po první hodině jsem se v ději absolutně ztratila. Líbí se mi filmy, nad kterými se člověk musí zamyslet, ale tohle už je moc i na mě. Věděl sám Lynch co vlastně točí a jaká je pointa? Má smysl snažit se to vůbec pochopit? Pokud to někdo ví, dejte prosím vědět. Ale myslím si, že to stálo za to, se na to podívat a doporučuji. Pokud si chce někdo zamotat hlavu, tak s chutí do toho!
Hodnocení:
Přidáno: 9.5.2016
Objeveno přes toto video s hudbou od kapely Throbbing Gristle - Dream machine,videoklip s hudbou je možné zhlédnout zde: https://www.youtube.com/watch? v=mxJ88d7P4hY a mám-li to hodnotit,tak to pro mě byl další nepochopitelný film,co jsem kdy viděla. Králíci,pak nějaký hotel a vyděšená hlavní hrdinka. Pořád samý křik,vyděšené výrazy a hodně strašidelné prostředí.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 26.11.2008
Joo! Lynch válí. Jen do toho! Je mi jasný, že kdyby to natočil nějakej Franta z Dolní Lhoty asi by to nebylo tak opěvováno, ale líbí se mi, že autor, který si získal jméno tím, že ukazoval všem, kam až pojem film může zajít(rozuměj dělal si srandu, nerespektoval pravidla), dokáže zajít ještě dál. Co bude dělat příště? Nechám se překvapit, ale jedno z mála tříhodinových děl natočených na digitální kameru, která jsem vydržel až do konce. Bravo.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 30.3.2011
Kult režiséra a dříve shlédnuté snímky mě přinutily stát v 6 hodin ráno, před hotelem Thermal. Byla zima, bylo mi zle z předešlého večera, fronta byla dlouhá, konec v nedohlednu. Můj otupělý mozek zíral do davu, potřeboval jsem odejít na WC, ale nemohl jsem. Jaké bylo moje překvapení, když jsem o pár hodin poté sledoval Inland Empire a moje pocity byly totožné. Bohužel ani David Lynch není neomylný. Při filmu Vás bude drásat pocit, že už jste to někdy viděli, jen lépe promyšlené. Z filmu mám pocit jako při sledování studentské seminární práce na téma: Lynch- tisíckrát stejně a přeci trochu jinak.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 12.2.2014
Hollywoodu vévodí králíci, nesoudržnost je umělá, ze zla se rodí vina, z viny se rodí šílenství. Tolik k těm obecným motivům, které spojují většinu Lynchových filmů (alespoň tedy z těch, které jsem viděl). Inland Empire trpí na podobnou slabinu, jako Fire Walk With Me - alespoň základní znalost ostatních Lynchových filmů a jeho stylu natáčení je naprosto nezbytná (u FWWM to byla znalost seriálu). A proč? Protože Inland Empire je jako masivní koláč složený z naprosto každé individuální ingredience, kterou kdy mistr kuchař použil ve svých dřívějších pokrmech. Je v tom ten Mulholland Dr., Lost Highway, Eraserhead, a trochu toho Blue Velvet jakbysmet (a ti králíci, ulala). Úroveň symbolismu dosahuje závratných výšin, stopáž zase závratné délky. Příběh je uhrančivý, třebaže se v něm Lynch hodně opakuje. A Laura Dern podává, zejména v těch pouličních scénách, naprosto famózní výkon. Nicméně ta digitální kamera mým očím moc nelahodila, a ta stopáž je fakt zbytečně přepálená. A on ten celej film je vlastně zbytečně překombinovanej. On je ten film možná úplně zbytečnej sám o sobě. Ale je to Lynch, kurňa.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 26.3.2016
Po Lost Highway a Mulholland Drive něco, u čeho bych byla ráda spala. Jediné, co mě sem tam bavilo, byla králičí soap opera.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 19.3.2008
Vysvětlení (interpretace)
Jednoznačně pochopit film dle mého mínění nelze, jelikož chybí jednoznačná vodítka. Kde je realita? Komu se to celé odehrává v hlavě?
První možnost. Skoro celý film je fantazie té mladé hnědovlasé manželky, která sedí na kraji postele, brečí, dívá se na "televizi" a přitom v hlavě běží její "film".
Druhá možnost. Skoro celý film je vědomá fantazie té šílené sousedky při návštěvě herečky Nikki.
Třetí možnost. Herečka Nikki se tak oddala své filmové roli, že ztratila pojem o tom, co je realita a filmová fikce.
Já se přikláním k první možnosti a to proto, že na začátku filmu je zobrazen její "sex s klientem", který je ale podle mě ve skutečnosti jen její nevěrou s cílem otěhotnět, protože manžel nemůže mít děti... Potom je prostřih, kdy po tom milování sedí na posteli v hotelu a vzápětí "někde" v nějaké místnosti připomínající původní pokoj, kde pláče a sleduje "televizi", ve které zrychleně běží sitcom s králíky a návštěva šílené sousedky u Nikki. Na to, že ale televize není skutečnou televizí, je ve filmu několikrát poukázáno. Jakoby tím "pokojem s televizí" Lynch naznačoval, že jsme v mysli té ženy, v jejím nevědomí, ...že je v kóma. Myslím tím stav sníženého vědomí, kdy je porucha vědomí na stupni kómatu, tzn. že člověk je ve stavu vigilního kóma (bdělé kóma), tedy má otevřené oči, zachované reflexy, ovšem nereaguje vůbec na jakékoliv podněty (štípnutí, zatřesení, oslovení). Takže od začátku sitcomu až skoro do konce filmu, kde tato hnědovlasá žena uslyší přicházet manžela se synem, sledujeme její fantazii v kóma, do kterého se dostala při tom (asi brutálním) sexu a při kterém otěhotněla. Kóma trvalo přibližně 8 let podle věku jejího dítěte. To, co prožívala v tom stavu, sledujeme necelé tři hodiny. Asi i proto je ve filmu několikrát naznačeno, že čas nehraje roli. Konec filmu zobrazuje její probrání se z kóma. Syn už je veliký a její manžel se s jeho nevlastním a jejím vlastním synem za ní vrací domů. Laura Dernová pak byla její projekcí a naší průvodkyní v té její původně uvězněné mysli.
Konkrétně:
Hnědovláska (lost girl) se zamilovala a vdala za muže s polskými kořeny. Mají dům č. 1358 někde v Americe a chtěla by s ním otěhotnět, což se pořád nedaří. Ve lsti mu řekne, že je těhotná a on se přizná, že nemůže mít děti, protože v polském městě, kde vyrůstal, byla chemická továrna, která vypouštěla něco do ovzduší. Její mateřský pud je tak silný, že se rozhodne otěhotnět s jiným mužem, možná s ním sdílet i budoucí život, kterého poznala v baru. Je to sympatický mariňák ze Severní Karolíny. Poslední věc, kterou si před upadnutím do vigilního kóma "mlhavě" pamatuje (proto ty "zamlžené" obličeje na začátku a řeči "To je ten pokoj?", "Nepoznávám ho."), je příchod s mariňákem do hotelového pokoje. Tohoto muže ale neodhadla správně a proto jejich následný sex je spíš jejím "znásilněním", za který by mu "nejraději vypíchla oko a rozmačkala koule". Potom upadne do kóma (neustálé prostřihy na její obličej v průběhu filmu -> je to "příběh" této ženy), kde v její "myšlenkové fantazii", kromě jiného, sledujeme i její skutečné pocity, kde si připadá (připadala) jako děvka, protože musela být nevěrná. Možná sledujeme i její porodní bolesti ("bolesti po zapíchnutí šroubováku do břicha", šroubovák v podbříšku -> penis v pochvě) atd. Na konci filmu se z tohoto bdělého kóma probere, uvidí, že je v domě svého manžela, běží ho přivítat a s ním i svého syna, kterého porodila v nevědomí.
Pár postřehů:
a) Prostitutka ze začátku = hnědovlasá dívka (lost girl).
Je tam střih, kdy "prostitutka se zamlženou tváří" sedí polonahá na kraji postele a vzápětí vidíme, že polonahá sedí na kraji postele ta hnědovlasá dívka sledující "televizor". To podle té mé teorie znamená, že hnědovláska po sexu upadla do vigilního kóma a její mysl je abstrakčně uvězněna v "pokoji s televizí".
b) Skroro celý film je iluzí hnědovlásky (lost girl) v kóma.
V té "televizi" sledujeme, ta hnědovláska sleduje, zrychlené záběry sitkomu a příchod šílené sousedky za herečkou Nikki. Pokud je "pokoj s televizí" pouze abstrakčním zobrazením uvězněné mysli (vigilní kóma) té hnědovlasé ženy, potom by už v normální rychlosti zobrazené záběry sitkomu, příchod sousedky a její následný rozhovor s Nikki plus další s tím logicky související záběry, měly být výplodem této uvězněné mysli. Stejně jako sen je iluzí vycházející z reality, tak i to, co by prožívala ta hnědovláska v kóma, by mělo nějaký reálný podklad. Takže herečka Nikki může být skutečnou herečkou, kterou ta dívka někdy předtím sledovala ve skutečné televizi, ale ten příběh Nikki z natáčení by byl její iluzí......
Zbytek recenze s teorií je na www.filmklub.sk. Tady se nevlezla :-)
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 5.9.2007
Úvodní popis filmu je naprosto přesný a velmi mne uklidnil - odcházela jsem z kina s tím, že jsem nic nepochopila a že asi stárnu. Ale přesto jsem neusnula, bála jsem se, působilo na mne téměř neustálé přítmí (na obraze) a připadalo mi to jako zlý sen, který hlavní představitelka prožívá s kdy ani sama neví, co se jí vlstně zdá a co je skutečnost. A tak jsem to brala. Zaječí komiks, který se příběhem prolíná, mi byl nepochopitelný nejvíc´. Doma jsem přemýšlela, jestli režisér náhodou nepředěloval touto zaječí rodinou sen od skutečnosti - ale to už jsem nebyla schopna zpětně posoudit. Celkový dojem - dobrý, ale podruhé už nejdu...
Hodnocení:
Přidáno: 6.2.2008
Jeden z nejlepších Lynchů vůbec. Audio-vizuální jízda od začátku až do konce. Příběh hodnotit nebudu. Doporučuji všem kdo za každou cenu (ne)hledají v umění příběh, či smysl ;-)
Poznámka: Komentáře jsou řazeny podle počtu dosažených bodů jednotlivých členů, kteří je psali. To znamená, že čím více bodů má člen, tím je jeho komentář výše.10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film