Obsah filmu Inland Empire
DAVID LYNCH – INLAND EMPIRE 2006
Už samotný název tohoto podivného tři hodiny dlouhého snímku je zvláštní a odvolává se (stejně jako původní film Mulholland Drive) na určitou lokalitu. Ovšem název se dá také přeložit jako „Vnitřní území“. To je podstatné pro tento film, protože toho „uvnitř“, je tam mnoho.
Lynch nám servíruje své podivném výmysly už delší dobu, ale tímto snad překonal sám sebe. Jeho rukopis je velmi znatelný a hlavně nezaměnitelný. Jeho typicky tmavé interiéry osvětlené podivnými lampami, kouř, blikání i blesky, šum, zpěv ženy s oponou …. patří k jeho tvorbě a neobjevují se ve snímcích bez účelně. Mají vždy své...
DAVID LYNCH – INLAND EMPIRE 2006
Už samotný název tohoto podivného tři hodiny dlouhého snímku je zvláštní a odvolává se (stejně jako původní film Mulholland Drive) na určitou lokalitu. Ovšem název se dá také přeložit jako „Vnitřní území“. To je podstatné pro tento film, protože toho „uvnitř“, je tam mnoho.
Lynch nám servíruje své podivném výmysly už delší dobu, ale tímto snad překonal sám sebe. Jeho rukopis je velmi znatelný a hlavně nezaměnitelný. Jeho typicky tmavé interiéry osvětlené podivnými lampami, kouř, blikání i blesky, šum, zpěv ženy s oponou …. patří k jeho tvorbě a neobjevují se ve snímcích bez účelně. Mají vždy své opodstatnění i důvod. Jedno nepsané pravidlo pro „Lynchovinu“ se dá použít všude. Když se objeví blesky, modrá barva a nebo kouř, přecházíme s dějem filmu z reality do snu nebo obráceně.
Snímek Inland Empire se skládá hned z několika rovin. Tím se zdá složitější. Ale není to pravda. Když se na to podíváme s nadhledem, jde o klasický model Lynchova vyprávění příběhu.
Složitost je tentokrát větší v tom, že jak ve filmu, tak v realitě vystupují stejní lidé:
Laura: v realitě bohatá žena, ve filmu upadá do chudoby.
Lauřin manžel: v realitě boháč, ve filmu chuďas žijící s Laurou
Krasavec (Justin Theroux): v realitě záletník, ve filmu boháč.
Podivný polský muž: v realitě …...., ve filmu Fantom.
Prostitutky: v realitě nejsou, ve filmu jsou a objevují se i v pocitech a svědomí Laury (nebo halucinacích – chceme-li).
Počátek filmu je dost složitý a ukazuje poměrně hodně příběhů, které dohromady vůbec nedávají smysl. Vše se ale objasní postupně. Jako první rozdělení filmu se dá použít Lynchova nápověda v podobě jazyka. Není náhodou, že někdy se mluví anglicky (pro nás přeložené do češtiny) a pak polsky (pro nás bez překladu, kdy musíme mít zapnuté titulky). Scény mluvené v polském jazyce jsou chronologicky nejmladší a ukazující na mládí hlavní hrdinky filmu.
Další rovina snímku je rozdělena hned na dvě části. První je realita, kdy hlavní představitelka, říkejme Laura (podle jejího pravého jména) žije ve svém přepychovém domě se služebnictvem a svým manželem. Nemá co na práci a tak si užívá s kamarádkami. Je znuděná a tak se pokusí si najít nějaké povyražení, které naruší její poklidný život. Získat roli ve filmu. Druhá část druhé roviny je natáčení filmu samotného, který schválně vypadá jako její život - bohaté ženušky.
Třetí rovina je pak Lauřina porucha mysli, kdy se jí bortí svět a přestává rozeznávat natáčení od reality, má halucinace nebo sny. Toť málo do začátku.
Ohledně králíků se zmíním jen letmo. Přiznám se, že sám nevím, proč se tam objevují a proč jsou zrovna v místnosti, kde se nachází i plačící žena. Nicméně jsem jednou slyšel, že sám Lynch natočil skoro hodinový film s těmito králíky, který tak i nazval. Snímek se příliš nechytl a žádná společnost jej nechtěla vydat. Lynch ale měl svou vizi a tak jej natočil na vlastní náklady. Aby si udělal reklamu, zakomponoval je do tohoto filmu. Já osobně jim nepřikládám žádný jiný význam než vizuální.
1. důležitá scéna:
První scéna ukazuje točící se desku doplněnou šumem a hlásáním. Pak zpěv a jdoucí ženu s mužem do pokoje za účelem sexu, jejichž obličeje jsou rozmazané – schválně. Dále pak probíhá rozhovor a dozvídáme se, že žena je prostitutka. Jen nevíme která. Pak přejíždí obraz na plačící ženu v pokoji, která sleduje televizor, ve kterém běží zrychleně následující děj filmu. Žena jen sedí a pozoruje co se děje. Pro nás přichází nápověda v podobě zachycení na pár vteřin kamery. Mám na mysli objektiv kamery, který nevím přesně nač poukazuje. Snad na to, že na to máme nahlížet s odstupem, nebo že budeme sledovat děj, který se bude týkat této ženy. A to je právě ono. Celý film to vypadá, že žena sledující telelvizi ve svém pokoji, která se objevuje v celém filmu jen velmi málo a pouze ve scénách mluvených v polském jazyce, není důležitá, ale omyl je pravdou. Na konci se dozvídáme, že tato žena je vlastně hlavní hrdinkou celého snímku. Laura vejde v úplném konci do jejího pokoje, který jinak obývají králíci a obejme ji. Když už si chtějí dát polibek, Laura zmizí. Tím se dozvídáme, že je to jedna a tatáž osoba. To je důležité vědět, aby nám dávaly scény v polštině smysl.
2. důležitá scéna:
Důležitá scéna přichází hned záhy, kdy Lauru navštíví nová sousedka v podobě staré dámy, která se chová trochu podivně. Začne se vyptávat na její práci a pak odhalí kus pravdy našeho příběhu, když oznámí, že ve filmu se stane hnusná vražda a dojde k podvodu ze strany Laury. Také povídá o malém chlapci, který byl dlouho doma a když se konečně odvážil vyjít ven na svět, rovnováha zapracovala a vytvořil se odraz, který byl obráceným zrcadlem jeho osoby. Tím nám Lynch napovídá, co se bude dít. Ta je jejím vypravováním trochu znepokojena a tak schůzku ukončuje. Také padá zmínka o domě, který není prý z ulice vidět, ale je to ten dům, kde se pak skoro vše odehrává.
Vrátím se nyní k běžnému a vysvětlím nejprve to jednodušší. Laura je manželka bohatého muže a začíná točit film. O jejím kolegovi, černovlasém krasavci se říká, že je záletník a manžel Laury má strach, že ho jeho žena podvede a tak pozve krasavce na večeři. Tam mu vysvětluje, že jeho rodina je pro něho posvátná a nepřeje si, aby se něco takové stalo. Doslova mu vyhrožuje. Laura stále ponořená do své práce herečky chodí na natáčení a zamiluje se do krasavce.
3. důležitá scéna:
Přichází první důležitá scéna filmu. Kdy se režisér, asistent, Laura a krasavec scházejí ve filmovém ateliéru a zkoušejí jednu scénu nanečisto u stolu. Jsou vyrušeni nějakým hlukem, a krasavec se jde podívat, co to bylo. Jsou slyšet kroky a tak je sleduje. Běží a nakonec vše „zmizí tam, kde to ani zmizet nemohlo“. Toto je velmi důležité.
4. důležitá scéna:
Další scéna, co posouvá naše obzory blíže k pochopení, je ta, kdy dochází k podvodu ze strany Laury a má sex s krasavcem. Nejprve si libuje jak jej jejich styk skvělí a pak začíná povídat nesmysly. V hlavě se jí motá natáčení s realitou. Vypráví o jedné scéně, kdy zaparkuje vůz v uličce vzadu, jde na nákup. Když se z něho vrací, všímá si nápisu na kovových dveřích. Prochází jimi a chodby vedou do filmových ateliérů a Laura vidí sama sebe. Tu pak začne honit krasavec a vše vidíme z pohledu druhého – tak jak nám bylo napověděno hned v počátku filmu.
Laura svůj podvod vůči manželovi neunáší psychicky a její mysl se rozpadá. Přestává odlišovat realitu od natáčení a tak se to jeví i nám. Scény navazující na sebe ze odlišení. Dají se vlastně jen odlišit postavami. Třeba herečka, která vypovídá na stanici o tom, že ji někdo zhypnotizoval se zaraženým šroubovákem v břiše vůbec nezasahuje do reality Laury a je to jen herečka z natáčení. Tedy pokud je na scéně, jde o natáčení a ne o realitu. Vlastně veškeré scény týkající se šroubováku jsou z natáčení.
5. důležitá scéna:
Laura se vyspala s krasavcem v reálném světě a jak bylo řečeno dříve, její psychika to neunesla. Má z manžela strach a tak ji hlodá svědomí. Následuje několikaminutový obraz odbíhající od ostatního, který ukazuje její pokaženou mysl a pocity, kdy se Laura cítí jako pokoj plný prostitutek. Blikání světel, tančení, nesmyslné povídání o mužích.....
Dále popíši roli hlavní představitelky, abych osvětlil co patří do natáčení.
Filmová role Laury:
Laura jako bohatá žena hraje postavu, která se zamiluje do svého kamaráda (krasavce) a chce s ním být. Tento děj se vlastně odehrává i v realitě! Krasavec, jak se ukáže pak, je ženatý s ženou, která má na policejní stanici zaražený šroubovák v břiše a mají spolu děti. Laura jej pak přijde navštívit domů za účelem sexu a je překvapena, že jeho žena je doma. Nahlas řekne, že měli být pryč. Krasavcova žena ji pak fackuje za každé vyslovené „Miluji tě!“. Laura ztrápená tím, že byla využita pro sex, upadá a rozpadá se jí život. Přichází o majetek a žije se svým manželem (kterého hraje stejný herec jako v jejím reálném životě) v malém domku. Oznámí mu, že čeká dítě. Ten ji pak na to zbije, protože si je jist, že nemůže mít dítě. Potomek je tedy krasavcův. Manžel jí oznamuje svůj odjezd s podivnou partou cirkusových lidí při venkovním grilování, kdy se polil kečupem. Pak Laura navštěvuje podivného a tichého psychologa, kde nám sděluje další běh natáčení. O tom, jak za alkohol spává s jinými muži, neváží si toho, kdo ji miluje a chce ji pomoci – viz povídání o tom, jak ji chtěl nějaký muž zabít ocelovou trubkou a ona ho při tom nakopala do rozkroku.... - protože miluje krasavce. Také se zmiňuje o polském muži jménem Fantom, který fanatizuje lidi. Ten hraje podstatnou roli. Toho pak hledá její chudý manžel a je mu u nějaké garáže v lese sděleno, že odjel do místa zvaného INLAND EMPIRE. Vše končí tím, že filmová manželka krasavce bodne šroubovákem Lauru na ulici za to, že se zamilovala do jejího muže. Laura umírá po divném vyprávění černošky a mladého páru na chodníku po vyplivnutí krve. Kamera odjíždí, klapka, stop a natáčení je u konce. Tím končí její role.
Realita Laury:
Laura je bohatá žena žijící poklidný život se svým manželem. Při práci na filmu se zamiluje do krasavce (jako ve filmu) a po jejich společném sexu se jí rozpadne mysl. Pak má halucinace. Na konci filmu pak Laura odejde z natáčení, režisér ji chválí a ona prochází jevištěm do hotelového pokoje číslo 47, kde se objevují dříve králíci a tam nachází plačící ženu, která vše sleduje v televizi. S tou se objímá a mizí – dozvídáme se, že je to jedna a ta samá.
Po cestě nahoru ještě zastřelí několika ranami z pistole podivného polského muže jako symbol zbavení se strachu z mládí, kdy s ním žila v Polsku jako jeho žena, kterou surově bil (viz krátké surové prostřihy) a podváděl. A dostáváme se k počátku filmu, kdy přichází na pokoj muž a žena s rozmazanými tvářemi. To byl právě jejich počátek a seznámení.
Laura tedy žila v mládí v Polsku a živila se jako prostitutka. Jednou šla s klientem (podivným polským mužem – ve filmu Fantom) na pokoj a on se jí ujal. Začali spolu žít, ale choval se k ní špatně. Laura celou tuhle část svého života vytěsnila, ale když hrála svou roli ve filmu, kde se objevily prostitutky, vše se spustilo a mysl se rozpadla.
Jediné, čemu doopravdy nerozumím je rozhovor dvou polských podivných mužů v začátku filmu, kdy jeden starý sedí na krásném sofa a druhý (podivný polský muž – fantom) mu neustále říká, že hledá průchod, že chce projít a jestli mu rozumí; který se odehrál v místnosti, do které nás zavedl jeden z králíků.
Pak přicházejí titulky, kde se objevují lidé buď z vyprávění tohoto filmu (žena s jednou nohou, druhá žena s opicí parodující René z filmu Lost Highway, černovlasá Camilla z filmu Mulholland Drive, muž řezající kmen stromu jako parodii na Twin peaks....) nebo z minulých Lychových snímků. Když jsem to viděl poprvé, trochu ve mně hrklo, protože jsem si myslel, že je to ukončení jeho filmové kariéry. Snad to tak není.
To je můj pohled na tento film a jeho vysvětlení. < Zobrazit méně
Autor: mamonn, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení:
Přidáno: 9.5.2016
Objeveno přes toto video s hudbou od kapely Throbbing Gristle - Dream machine,videoklip s hudbou je možné zhlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=mxJ88d7P4hY a mám-li to hodnotit,tak to pro mě byl další nepochopitelný film,co jsem kdy viděla. Králíci,pak nějaký hotel a vyděšená hlavní hrdinka. Pořád samý křik,vyděšené výrazy a hodně strašidelné prostředí.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 26.3.2016
Po Lost Highway a Mulholland Drive něco, u čeho bych byla ráda spala. Jediné, co mě sem tam bavilo, byla králičí soap opera.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 12.2.2014
Hollywoodu vévodí králíci, nesoudržnost je umělá, ze zla se rodí vina, z viny se rodí šílenství. Tolik k těm obecným motivům, které spojují většinu Lynchových filmů (alespoň tedy z těch, které jsem viděl). Inland Empire trpí na podobnou slabinu, jako Fire Walk With Me - alespoň základní znalost ostatních Lynchových filmů a jeho stylu natáčení je naprosto nezbytná (u FWWM to byla znalost seriálu). A proč? Protože Inland Empire je jako masivní koláč složený z naprosto každé individuální ingredience, kterou kdy mistr kuchař použil ve svých dřívějších pokrmech. Je v tom ten Mulholland Dr., Lost Highway, Eraserhead, a trochu toho Blue Velvet jakbysmet (a ti králíci, ulala). Úroveň symbolismu dosahuje závratných výšin, stopáž zase závratné délky. Příběh je uhrančivý, třebaže se v něm Lynch hodně opakuje. A Laura Dern podává, zejména v těch pouličních scénách, naprosto famózní výkon. Nicméně ta digitální kamera mým očím moc nelahodila, a ta stopáž je fakt zbytečně přepálená. A on ten celej film je vlastně zbytečně překombinovanej. On je ten film možná úplně zbytečnej sám o sobě. Ale je to Lynch, kurňa.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 19.11.2013
S pocitom železa v tele
Tak očividne sa Maestro lúčil s filmom (aspoň tým "veľkým"), tak sa pokúsil divákov vytočiť ešte viac ako obyčajne. Očividne sa mu zapáčilo v Poľsku, kde okrem pár bláznivých hercov ho zrejme potešila a vidina menších nákladov v rozpočte, kedže doňho producenti vrážať moc financií nechcú, pretože na jeho filmoch sa biznis robiť príliš nedá. Opäť je to snový a chotický film, bez zjavného uceleného deja. A tak ja tiež tak trošku pochaosim v komentári. Začnem ako sa mi páčil. Nie je najhorší, ale nechytá sa to ani na autorove nesporné kvality a umenie, z ktorého sa dalo vydať viac. Je až príliš obyčajný (na jeho pomery) a nezáživný. Na rovinu, dej som tiež nepochopil. Kým v Twin Peaks bola záhadnosť a mysterióznosť, kým v Lost Highway bol chlad a futuristické ostré hrany, kým v Príbehu Alvina Staighta bola potickosť a vôňa polí, kým v Mulholland Drive bola pompéznosť a desivosť, tu chýba tomu niečo, čo by ho charakterizovalo. Veľká stopáž chvíľami ubíja, neustále sny hlavnej predstaviteľky boli zmätočné a preháňali to ona i tvorcovia. David Lynch tentoraz ignoroval aj taký zbytočný detail ako je scenár, tak pochybujem, že sám vie o čom vlastne točil. Áno, základ išiel pochopiť, prelínanie skutočného života a filmu, film o točení filmu a neskôr chaos v tom, čo je vlastne čo, avšak dalo sa tušiť. A korunu tomu dala príšerná kamera. Tie neustále detaily na tváre boli kontraproduktívne a namiesto jeho povestného lahôdkovo podaného desu skôr prinášali pre díváka utrpenie, ale nie také asi aké zamýšľal. Ďalej mi tu Laura Dern píliš nesadla, teda nejak ma to jej hranie tu nepresvedčilo. Avšak to som vymenoval, čo mi vadilo. Samozrejme to točil Lynch, takže tu nájdeme aj mnoho nádherne spravených vecí. Jeremy Irons a Harry Dean Staton boli famózni. Epizódy s králičím sitkomom boli choré a uletené. Atmosféra niekdy krásne hustla a niektoré šialené zábery a scény boli elitne luxusné, ako napríklad bizarný gril párty s východoeurópskou bandou cirkusantov alebo jej šialené chaotické blúdenie po nočnej (očividne vykričanej) ulici s famóznou pesničkou na pozadí či súper dýchanok mladých slečien, u ktorých som čakal, že sa nakoniec pomazlia, kedže boli už troška nažhavené, che. A samozrejme čo snímok dvíha je úžasná hudba, ktorú na počudovanie nerobil Badalamenti, ale samotný Maestro. Nie je to pre mňa od neho najlepší film, je zvláštny, kedže si povedal zrejme, to je môj posledný kúsok na dlhšiu dobu, tak ja vám ukážem. A ukázal. Avšak neviem, či nebolo v jeho silách natočiť niečo desivejšie, atmosferickejšie a hlavne magickejšie
Reklama
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 13.11.2012
Jak já to vidím, Lynch si od minule zvýšil svou dávku halucinogenů, horečnatě zašeptal něco ve smyslu, že scénář je přežitek, vzal do ruky kameru, ozvláštnil obraz kukátkovým efektem a pěkně naostro improvizoval - v "díle" se střídají chvilky jasnější mysli s totálním zatměním a budiž mu ke cti, že králíky obsazoval jen, když byl úplně na kaši. Nevím, nakolik se natáčení s "géniem" podepsalo na Lauře Dernové, neboť jsem natrefila na zajímavost - jeden a týž výraz, který měla postava Nikki, nebo chcete-li Sue - ono je to vlastně jedno - během celé projekce, se zračí i na hereččiných fotografiích, jestli jí to, chudině, nezůstalo... No a Lynch, ten se bude dál chechtat pod duchnou všem rádobyznalcům, vynášejícím jeho magorie do filmových nebes, odvolávajíc se na magický realismus, surrealismus, tvůrčí svobodu a další berličky, o které se opírají ve svých pokulhávajících argumentech.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.8.2012
Jestli po rocích Jógy pana režiséra se ukáže, že takhle vypadá náš vnitřní svět obrazů, myšlenek a emocí, pak se nelze divit tomu bordelu ve světě. A že to tak zřejmě je mi napovídá magická přitažlivost jeho filmů, přestože děj byste hledali marně. Jsem dost šílenej, ale na tuhle experimentální šílenost budu muset ještě dozrát. Rozhodně je to ale film, na který jen tak nezapomenete.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 21.11.2011
Ač jsem velký fanda D. Lynche tento film, byl pro mě velkým zklamáním a jednoduše vůbec mě nezaujal a ke všemu hrozná NUDA!!!
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 30.3.2011
Kult režiséra a dříve shlédnuté snímky mě přinutily stát v 6 hodin ráno, před hotelem Thermal. Byla zima, bylo mi zle z předešlého večera, fronta byla dlouhá, konec v nedohlednu. Můj otupělý mozek zíral do davu, potřeboval jsem odejít na WC, ale nemohl jsem. Jaké bylo moje překvapení, když jsem o pár hodin poté sledoval Inland Empire a moje pocity byly totožné. Bohužel ani David Lynch není neomylný. Při filmu Vás bude drásat pocit, že už jste to někdy viděli, jen lépe promyšlené. Z filmu mám pocit jako při sledování studentské seminární práce na téma: Lynch- tisíckrát stejně a přeci trochu jinak.
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 19.3.2011
Nový a neotřelý styl kamery. Lynche si cením už jenom pro tu jeho schopnost experimentovat a přitom nehledět na ostatní, co si o tom myslí. Antikonzervativní idol. Nenapodobitelný. Děj je složitý a nutí se diváka nad tím zamyslet ostatně jako všechny jeho filmy, ale hlavně si myslím, že než dějová linie je důležitější cítění. Pocit strachu a nevyřešitelnosti. Na každý film koukáme hlavně kvůli vyřešenému konci. Kvůli spokojenosti z toho, jak to dopadlo. Lynchovo filmy tyhle typické konce nemají a navíc se pokaždé dají hodnotit jinak. Jednou se nám líbí a podruhé už ne tolik a když se ně koukneme po roce, jsme okouzlení genialitou jeho díla.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 18.2.2011
Jsem fanda Davida Lynche,ale tomuhle filmu fakt nerozumim a to jsem na nej poctive koukal cele tri hodiny.Asi se to chapat nema a mam pocit ze to nechape ani Lynch :-)
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film