Jeden svět

Komentáře uživatele Tomcat

Tomcat

Tomcat zprava

Napsat uživateli zprávu

oblíbený

Přidat uživatele do oblíbených

  

Řadit dle:   Názvu filmu   |   Od nejnovějších

Počet komentářů: 7
Darkened Room
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 19.3.2008
Vysvětlení (interpretace)
Na začátku filmu se objeví   mladá dívka, Asiatka, která   nám sděluje: "Mám   kamarádku. Moje kamarádka   sedí v potemnělém pokoji.   Moje kamarádka pláče.   Vidíte ji? Já ji vidět   nemůžu. Mluví? Ne...   Nedívejte se na ni!" a   potom zakryje svoji tvář.  
Nejzajímavější z   tohoto monologu je ten   závěr, ze kterého se dá   vyvodit, že mluví o sobě   ("Já ji vidět nemůžu.   Nedívejte se na ni!" a   zakryje svůj obličej). V   nitru se něčím trápí   ("pláče"), ale   nechce o tom mluvit   ("Mluví? Ne.").
Potom vidíme v temné   místnosti sedící blondýnku   a ležící loutku panáka.   Blondýnka říká:   "Slyšíte mě? Pojďte   sem, prosím! Někdo o ní   zase něco říká.   Nenechávejte mě tady!   Pojďte sem!   Prosím!".
Pokud   blondýnka představuje nitro,   vědomí té mladé Asiatky,   tak z jejího   "monologu" se dá   usoudit, že Asiatka vnitřně   stojí o pomoc (Pojďte sem,   prosím!), chtěla by se   svěřit ("Slyšíte   mě?"), ale neudělá to,   protože se bojí, že by se   tím dostala do řečí   ("Někdo o ní zase něco   říká."). Chtěla by   také opustit nějaké místo   (domov?), které s tím jejím   trápením souvisí   ("Nenechávejte mě   tady!").
Otevřou   se dveře a z vedlejší   místnosti, kde stojí   mužská postava, přichází   brunetka, která následně   terorizuje blondýnku:   "Mám ve spodničce   díru. A nevím, jak se tam   objevila. Nevíš o tom něco?   Ne? To mě dovede opravdu   naštvat. Myslíš, že si   takových věcí nevšimnu...   Všimnu si každého   zatraceného detailu. S tím,   co se ti stalo, nic   nenaděláš. A i kdyby   ano...už je pozdě cokoliv   dělat. Je to tvoje chyba,   víš to? Ty hodinky nikdy ani   nešly...a ty je jdeš   koupit...jenom abys naplnila   své paranoidní   představy...o tom, jak se má   dělat to či ono. Jsi na   omylu...pokud si myslíš, že   to všechno je jen zlý sen.   Chápeš to?".
Blondýnka představuje   vědomí, takže brunetka by   mohla představovat   nevědomí. Nevědomí přece   ví všechno ("Všimnu si   každého zatraceného   detailu."). Asiatka se   uvnitř obviňuje ("Je to   tvoje chyba, víš to?")   za něco, co stěží mohla   ovlivnit a nejde napravit   ("S tím, co se ti stalo,   nic nenaděláš. A i kdyby   ano...už je pozdě cokoliv   dělat."). Brunetka   původně stála ve vedlejší   místnosti společně s   mužskou postavou. Pokud   brunetka představuje   nevědomí, mohlo by to   znamenat, že Asiatka chce   zapomenout na nějakého muže   (vytěsnit vzpomínky na něho   do nevědomí).
Hlavním klíčem k   pochopení filmu je podle mě   loutka panáka ze kterého   vede šňůra. Loutka   představuje něco mrtvého,   panák odkazuje na mužské   pohlaví a šnůra inklinuje   ke šňůře pupeční. Na   první pohled to vypadá, že   Asiatka porodila mrtvé dítě   (syna)… Ale loutka je   oblečená. Má boty, kalhoty,   tílko a nedopnutou košili na   břiše. Na základě těchto   skutečností se dá   vyloučit, že představuje   novorozence… Šňůra tedy   může představovat   přetrhané vazby a oblečení   může odkazovat na staršího   muže (nedopne knoflíky).   Neživost loutky pak může   znamenat, že Asiatce je tento   muž lhostejný (je pro ni   "mrtvý")... Zdá   se, že loutka panáka a   mužská postava představují   stejného muže.
Brunetka se v jednu   chvíli, když peskuje   blondýnku za díru ve   spodničce, zničehonic   otočí na mužskou postavu:   „To mě dovede opravdu   naštvat. Myslíš, že si   takových věcí   nevšimnu...ale všimnu.“.   Takže z „díry ve   spodničce“ obviňuje   společně blondýnku a tohoto   "muže".
Dalším klíčem k   pochopení filmu je „díra   ve spodničce“, která podle   mě asociuje…, že Asiatka   přišla o panenství. Neměla   šanci to udělat v budoucnu   tak, jak si původně vysnila   („Ty hodinky nikdy ani   nešly...a ty je jdeš   koupit...jenom abys naplnila   své paranoidní   představy.“) a skutečně   se jí to stalo („Jsi na   omylu...pokud si myslíš, že   to všechno je jen zlý   sen.“).
„Chápeš   to?“. Tahle otázka asi   patří hlavně divákům a   já v ní vidím pomrkávání   Davida Lynche.
Myslím   si, že za trápením mladé   Asiatky stojí vynucený   incest s otcem.
Inland Empire
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 19.3.2008
Vysvětlení (interpretace)
Jednoznačně pochopit film   dle mého mínění nelze,   jelikož chybí jednoznačná   vodítka. Kde je realita? Komu   se to celé odehrává v   hlavě?
První   možnost. Skoro celý film je   fantazie té mladé   hnědovlasé manželky, která   sedí na kraji postele,   brečí, dívá se na   "televizi" a přitom   v hlavě běží její   "film".
Druhá možnost. Skoro   celý film je vědomá   fantazie té šílené   sousedky při návštěvě   herečky Nikki.
Třetí   možnost. Herečka Nikki se   tak oddala své filmové roli,   že ztratila pojem o tom, co   je realita a filmová fikce.  
Já se přikláním k   první možnosti a to proto,   že na začátku filmu je   zobrazen její "sex s   klientem", který je ale   podle mě ve skutečnosti jen   její nevěrou s cílem   otěhotnět, protože manžel   nemůže mít děti... Potom   je prostřih, kdy po tom   milování sedí na posteli v   hotelu a vzápětí   "někde" v nějaké   místnosti připomínající   původní pokoj, kde pláče a   sleduje "televizi",   ve které zrychleně běží   sitcom s králíky a   návštěva šílené sousedky   u Nikki. Na to, že ale   televize není skutečnou   televizí, je ve filmu   několikrát poukázáno.   Jakoby tím "pokojem s   televizí" Lynch   naznačoval, že jsme v mysli   té ženy, v jejím   nevědomí, ...že je v kóma.   Myslím tím stav sníženého   vědomí, kdy je porucha   vědomí na stupni kómatu,   tzn. že člověk je ve stavu   vigilního kóma (bdělé   kóma), tedy má otevřené   oči, zachované reflexy,   ovšem nereaguje vůbec na   jakékoliv podněty   (štípnutí, zatřesení,   oslovení). Takže od   začátku sitcomu až skoro do   konce filmu, kde tato   hnědovlasá žena uslyší   přicházet manžela se synem,   sledujeme její fantazii v   kóma, do kterého se dostala   při tom (asi brutálním)   sexu a při kterém   otěhotněla. Kóma trvalo   přibližně 8 let podle věku   jejího dítěte. To, co   prožívala v tom stavu,   sledujeme necelé tři hodiny.   Asi i proto je ve filmu   několikrát naznačeno, že   čas nehraje roli. Konec filmu   zobrazuje její probrání se   z kóma. Syn už je veliký a   její manžel se s jeho   nevlastním a jejím vlastním   synem za ní vrací domů.   Laura Dernová pak byla její   projekcí a naší   průvodkyní v té její   původně uvězněné   mysli.
Konkrétně:
Hnědovláska (lost girl)   se zamilovala a vdala za muže   s polskými kořeny. Mají   dům č. 1358 někde v Americe   a chtěla by s ním   otěhotnět, což se pořád   nedaří. Ve lsti mu řekne,   že je těhotná a on se   přizná, že nemůže mít   děti, protože v polském   městě, kde vyrůstal, byla   chemická továrna, která   vypouštěla něco do   ovzduší. Její mateřský   pud je tak silný, že se   rozhodne otěhotnět s jiným   mužem, možná s ním sdílet   i budoucí život, kterého   poznala v baru. Je to   sympatický mariňák ze   Severní Karolíny. Poslední   věc, kterou si před   upadnutím do vigilního kóma   "mlhavě" pamatuje   (proto ty   "zamlžené"   obličeje na začátku a   řeči "To je ten   pokoj?",   "Nepoznávám ho."),   je příchod s mariňákem do   hotelového pokoje. Tohoto   muže ale neodhadla správně   a proto jejich následný sex   je spíš jejím   "znásilněním", za   který by mu "nejraději   vypíchla oko a rozmačkala   koule". Potom upadne do   kóma (neustálé prostřihy   na její obličej v průběhu   filmu -> je to   "příběh" této   ženy), kde v její   "myšlenkové   fantazii", kromě   jiného, sledujeme i její   skutečné pocity, kde si   připadá (připadala) jako   děvka, protože musela být   nevěrná. Možná sledujeme i   její porodní bolesti   ("bolesti po zapíchnutí   šroubováku do břicha",   šroubovák v podbříšku   -> penis v pochvě) atd. Na   konci filmu se z tohoto   bdělého kóma probere,   uvidí, že je v domě svého   manžela, běží ho   přivítat a s ním i svého   syna, kterého porodila v   nevědomí.
Pár   postřehů:
a)   Prostitutka ze začátku =   hnědovlasá dívka (lost   girl).
Je tam střih,   kdy "prostitutka se   zamlženou tváří"   sedí polonahá na kraji   postele a vzápětí vidíme,   že polonahá sedí na kraji   postele ta hnědovlasá dívka   sledující   "televizor". To   podle té mé teorie znamená,   že hnědovláska po sexu   upadla do vigilního kóma a   její mysl je abstrakčně   uvězněna v "pokoji s   televizí".
b)   Skroro celý film je iluzí   hnědovlásky (lost girl) v   kóma.
V té   "televizi"   sledujeme, ta hnědovláska   sleduje, zrychlené záběry   sitkomu a příchod šílené   sousedky za herečkou Nikki.   Pokud je "pokoj s   televizí" pouze   abstrakčním zobrazením   uvězněné mysli (vigilní   kóma) té hnědovlasé ženy,   potom by už v normální   rychlosti zobrazené záběry   sitkomu, příchod sousedky a   její následný rozhovor s   Nikki plus další s tím   logicky související   záběry, měly být výplodem   této uvězněné mysli.   Stejně jako sen je iluzí   vycházející z reality, tak   i to, co by prožívala ta   hnědovláska v kóma, by   mělo nějaký reálný   podklad. Takže herečka Nikki   může být skutečnou   herečkou, kterou ta dívka   někdy předtím sledovala ve   skutečné televizi, ale ten   příběh Nikki z natáčení   by byl její iluzí......
Zbytek recenze s teorií   je na www.filmklub.sk. Tady se   nevlezla :-)
Lost Highway
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 19.3.2008
Vysvětlení (interpretace)
Pro pochopení tohoto filmu   musíme mít základní   znalosti psychoanalýzy a   také určité vědomosti o   nemoci zvané schizofrenie.   Skutečný příběh jsme   schopni sestavit až po   poslední scéně filmu.
Hudebníkovi Fredu   Madisonovi někdo oznámí do   domácího telefonu, že   nějaký Dick Laurent je   mrtev. Dále zjišťujeme, že   Fred prožívá manželskou   krizi se svou ženou Renée a   že jim někdo na schodech   jejich vily zanechává   podivné videokazety. Na   poslední videokazetě je   zachycena vražda Freda   spáchaná na vlastní ženě.   Fred je odsouzen k trestu   smrti, ale v cele se najednou   změní na mladého   automechanika.
Až do   tohoto okamžiku byl děj   poměrně srozumitelný. Proč   se ale Fred změnil v   automechanika Petea? Odpověď   je jednoduchá. Fred ve   vězení trpěl bolestmi hlavy   a nespavostí. Dozorci ho   zavedli k vězeňskému   doktorovi a ten mu dal   prášky na spaní!   Vzpomínáte, jak mu je   nasypal do úst, zkontroloval,   zda je opravdu spolykal a   potom mu oznámil "Teď   budeš spát!"? Tedy   představme si, že Fred je   stále v cele a zdá se mu,   že je Pete.
Druhá   část filmu je snem Freda ve   vězení. Pro pochopení   příběhu je rozhodující   jedna z posledních scén   tohoto snu. Fred v ní   přijede ke svému domu a do   interkomu oznámí "Dick   Laurent je mrtev". Sen je   iluzí vycházející z   reality s cílem plnit   přání spícímu. Freda v   té scéně na začátku   zajímalo, kdo na něho zvonil   a pak mu sdělil, že   "Dick Laurent je   mrtev" a také proč   potom u vchodových dveří   nikdo nestál. Takže sen teď   plní jeho přání a   zároveň mu odpovídá, že   ty zvuky stvořil on sám ve   své hlavě, že to tenkrát   byla jenom jeho zvuková   halucinace v důsledku   vzpomínek na zavraždění   Dicka Laurenta!
Schizofrenie se na   začátku projevuje zvukovými   halucinacemi, později   vizuálními halucinacemi a v   nejtěžším stádiu může   dojít k rozštěpení   osobnosti. To znamená, že v   jednom těle potom žijí dvě   osobnosti, které mají své   vlastní vzpomínky. Dá se   tedy předpokládat, že z   neurózy po zavraždění   Laurenta se u Freda vyvinula   schizofrenie. Proč zabil   Laurenta? Byl to milenec jeho   ženy a Fred zabitím soka   chtěl vyřešit manželskou   krizi. Pro svoji oběť si   přijel do hotelu "Lost   Highway", kde se milenci   tajně scházeli. Nejdříve   Laurenta zranil nožem a potom   ho zastřelil v poušti.
Fred s Renée zůstal   žít i po smrti Dicka.   Všechno mělo být v   pořádku, ale nebylo. Fred   má pocit, že ho žena stále   podvádí. Volal ji domů,   když tvrdila, že si bude   číst, ale telefon nevzala.   Matně si vzpomíná, že z   klubu, kde hraje na saxofon,   kdysi odešla s nějakým   mladým mužem (Andym). Při   sexu cítí, že už ho žena   nemiluje. Nechce si   připustit, že manželku   začíná nenávidět. Má   vizuální halucinaci, kdy   místo obličeje své ženy   spatří tvář tajemného   muže.
Schizofrenie se   zhoršuje. Na večírku u   Andyho už má vizuální i   zvukovou halucinaci dohromady.   Jeho mozek stvořil druhé   ego. Celý rozhovor s   tajemným mužem se odehrává   pouze v jeho hlavě!
Po   příjezdu z večírku domů   dochází k rozštěpení   osobnosti. Z ložnice   odchází ještě jako Fred,   ale když se vrací, tak už   je tajemným mužem. Proto si   Fred u výslechu pořádně   nepamatuje, že svoji   manželku zavraždil.
Tím se dostáváme k těm   podivným videokazetám.   Záznam na kazetách totiž   představuje vzpomínky   tajemného muže a Fred si   tyto vzpomínky pouze   přehrával ve své hlavě u   výslechu. Vysvětlím...
Při prvním shlédnutí   jsme schopni zjístit, že   druhá část filmu je snem   Freda ve vězení a na konci   snu, že Fred je   schizofrenikem. Potom si film   musíme přehrát znovu buď   doma na videu nebo ve své   hlavě.
Když máme   informaci, že první scéna   filmu se odehrává po smrti   Laurenta a že ho zabil Fred,   u kterého se začíná   vyvíjet schizofrenie,   pochopíme i další   scény.
V   psychoanalýze dům   představuje hlavu, takže   například rozhovor Freda s   tajemným mužem potom   dostává nový rozměr.   Tajemný muž mluví o   Fredově hlavě, ale Fred o   svém domě! Tajemný muž:   "Vlastně jsem tam i   teď." Fred: "Kde   že jste teď?" Tajemný   muž: "Ve tvé domě   (hlavě)." Fred: "To   je nějaká blbost!"   Tajemný muž: "Zavolej   mi (vyvolej mě v   hlavě)." Fred: "Jak   ses dostal do mého domu   (hlavy)?".
A díky   tomu i lépe pochopíme ty   kazety. První kazeta -   Tajemný muž je ještě před   Fredovým domem (hlavou).   Druhá kazeta - Tajemný muž   je uvnitř Fredova domu   (hlavy), ale ještě ho   nedokáže ovládnout. Fredovo   tělo spí. Třetí kazeta -   Tajemný muž je uvnitř   Fredova domu (hlavy), ale už   ho i ovládne. Fredovo tělo   vraždí manželku. Fred si   tuto vzpomínku přehrává ve   svém domě (hlavě) u   výslechu!

Shrnutí:
Fred   zabil milence (Dicka Laurenta)   své ženy. Z neurózy po   zavraždění Laurenta se u   něho vyvinula schizofrenie,   která přerostla do   rozštěpení osobnosti.
Jako nová osobnost   (tajemný muž) potom zabil i   manželku.
Za vraždu   Renée byl odsouzen k trestu   smrti (pozn. Dicka zastřelil   v poušti, takže ten byl pro   policii a ostatní pouze   nezvěstný, protože jeho   tělo se nenašlo).
V   cele se mu zdálo, že jako   Pete opustil vězení, prožil   jiný vztah se svou zabitou   ženou (ve snu Alice) a také,   že zabil Andyho jako   domnělého dalšího milence   manželky. Na konci filmu se   probudil
Mazací hlava (Eraserhead)
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 11.2.2009
Vysvětlení (interpretace)
Henry se musel oženit.   Narodilo se mu postižené   dítě v době, kdy neměl   zaměstnání. Opustila ho   manželka. Potom usnul (úsek   za onemocněním dítěte do   místa, kdy chtěl navštívit   sousedku). Po probuzení zabil   dítě a spáchal   sebevraždu.
Pár   symbolů -
Henry je na   "dovolené" ->   Henry je nezaměstnaný. Pokud   budete pozorní, tak si   všimnete, že Henry je na   "dovolené" na   návštěvě u Mary a potom je   ještě pořád na   "dovolené", když   ho a dítě manželka   opouští. Říká mu:   "Ty máš dovolenou, tak   se o něho postarej". Rok   "dovolené" je   trochu moc :-)
"Červ" v   poště –> Dopis od firmy   se zamítavým stanoviskem   ohledně možnosti   zaměstnání. V Henryho   pozdějším snu tento   "červ" roste až   nakonec Henryho pozře. To by   se dalo vyložit tak, že   Henry vnímá svoji   nezaměstnanost jako problém,   který ho může zničit.
"Žena za   radiátorem" -> Smrt.   Ve snu Henry vystupuje na   pódium a dotkne se její   ruky. Vidí prudké světlo,   což by se dalo vyložit, že   mu Smrt dává pocítit, jaké   by to bylo po smrti. Těsně   předtím tato   "žena" šlape po   červech, což se zase dá   vnímat tak, že Smrt dokáže   zničit všechny problémy.   Navíc zpívá, že v nebi   bude krásně a bez   problémů.
Henryho   hlava padá z oblohy, najde ji   chlapec a odnese do továrny,   kde z ní vyrobí gumovací   konce tužek -> Tato část   snu by mohla znamenat, že   Henry chce svoji existenci   vymazat (sebevražda)......
Mulholland Drive
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.11.2007
Vysvětlení pro RM (interpretace)
Diane Selwyn žijící v   kanadském městečku Deep   River vyhrála tamní   taneční soutěž. Její teta   bydlící v L.A. zemřela a   odkázala ji peníze. Diane   odlétá do L.A., kde se chce   stát úspěšnou   hollywoodskou herečkou.   Ubytuje se v nájemním bytě.   Zůčastní se hereckého   konkurzu na hlavní roli ve   filmu "Příběh Sylvie   Northové". Starší   režisér Bob Broker ale   hlavní roli obsazuje lepší   herečkou - Camillou Rhodes.   Diane se seznámí s Camillou   a jejich přátelství   přeroste v lesbickou lásku.  
Camilla se stává   úspěšnou herečkou a ve   filmech, kde hraje hlavní   role, prosazuje do   vedlejších rolí Diane.   Mladý režisér Adam Kesher   si vybírá pro hlavní roli   svého nového filmu Camillu.   Adam přistihuje svoji ženu   při nevěře. Rozvádí se a   od soudu odchází jako   vítěz. Získal většinu   majetku a dům. Při   natáčení se zamiluje do   Camilly. Camilla postupně   ukončuje vztah s Dianne.   Pozve ji do Adamova domu na   párty. Muži, kteří   limuzínou vezou Diane,   nečekaně zastaví na   Mulholland Drive. Diane se   lekne. Vzápětí se vše   vysvětlí. Překvapení si   vymyslela Camilla, která   odvádí Diane zkratkou do   domu. V domě se Diane baví s   Adamovou matkou a Adam   oznamuje přítomným, že se   žení s Camillou. Při tom si   Diane všimne odcházejícího   muže v covbojském klobouku.  
Diane se Camille, za   zhrzenou lásku a za svůj   herecký neúspěch ze   kterého ji viní, rozhodne   pomstít. V restauraci Winkies   se setká s nájemným vrahem,   kterému předá fotku Camilly   a tetiny peníze. Vrah řekne   Diane, že potom co vraždu   provede, pošle klíč a   ukáže ho. Diane se ptá od   čeho je. Této absurditě se   on směje. Diane si všimne,   že servírka, která je   obsluhuje se jmenuje Betty a   setká se pohledem s   neznámým mužem, který sice   neví, že se domlouvá   nájemná vražda, nicméně   to nevědomě vycítí.
Od té doby tohoto muže,   jmenuje se Dan, pronásleduje   hrůzostrašný sen. Sedí v   této restauraci u stolu, kde   seděla Diane s vrahem a za   přítelem, který platí u   pultu, stojí za zdí chlap s   děsivou tváří. Aby se   noční můry zbavil, pozve   svého přítele do   restaurace. Přítel se   jmenuje Herb a po vyslechnutí   tohoto snu jdou zkontrolovat,   co je za zdí. Dan dostane   infarkt způsobený jeho   představivostí a umírá.
Vrah vykonal zakázku a   posílá klíč Diane. Diane   se přestěhuje do   vedlejšího bytu. Lituje   svého činu, protože přes   všechno měla Camillu ráda.   Vezme si prášky a usne.
Pokud budeme vycházet z   "Výkladu snů" od   Zikmunda Freuda a jeho   definice snu, která zní asi   takto: "Sen je iluzí   vycházející z útržků   reality s cílem plnit   přání spícího.", tak   by se Dianenin následný sen   dal vyložit takto -
Žena, která jede v   limuzíně po Mulholland drive   je Camilla. Má její tvář a   ve snu si bude říkat Rita.   Realitou je, že ve stejné   situaci Diane byla. Muži   chtějí Ritu (Camillu)   zabít, ale nepovede se jim   to. Diane by chtěla ve svém   snu Camillu zachránit,   vrátit své rozhodnutí   zpátky.
Ve snu se   Diane jmenuje Betty, protože   si toto jméno přečetla v   restauraci Winkies. Ve snu   teta odjíždí z domu do   kterého se Betty (Diane)   stěhuje. Diane konstatuje   její smrt (odjela - zemřela)   a chtěla by se nastěhovat do   pěkného baráku na   Mulholland Drive jako Camilla.   Betty (Diane) oslní svým   hereckým uměním na   konkurzu. Ve skutečnosti to   Diane asi zvorala nebo nemá   talent, protože jinak by ji   Camilla coby úspěšná   herečka a její milenka   nemusela shánět vedlejší   role (viz. rozhovor s Adamovou   matkou). Vinu za to, že se   nemůže prosadit, ale dává   filmovým bossům a jejich   intrikám.
Rita   (Camilla) má v kabelce modrý   klíč. Klíč představuje   smrt pro Camillu. Ve snu se   pouze oproti skutečnosti   jeví jako větší a modrý.   Diane byla v reálu zvědavá   od čeho je, tudíž ve snu   vzniká spojení modrý klíč   - modrá skřínka.
Ve   snu je Adam vyhozen ze svého   domu, je špinavý a vypadá   to, že je na mizině. Diane   by si to takhle přála za to,   že ji připravil o lásku   Camilly. Ve skutečnosti je   Adam bohatý a z rozvodu   finančně vytěžil.
Covboj - muž, kterého   Diane zahlédla na párty. Ve   snu vystupuje jako posel   varování od filmových   bossů. Coco - matka Adama. Na   párty byla k Diane   schovívavá. Ve snu se proto   objevuje jako hodná paní   domácí. Silencio club - má   naznačit, že Diane spí.
Když se Diane ze snu   probudí, uvědomí si opět   realitu. Předá sousedce, se   kterou si vyměnila byt, její   věci a pak vzpomíná na   Camillu a vidí ji v   představě. Výčitky   svědomí, nevratnost   rozhodnutí a strach z   potrestání (sousedka se   zmínila, že Diane hledají   detektivové) nakonec vedou k   sebevraždě.
The Amputee
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 11.2.2009
Vysvětlení (interpretace)
Harry, "pisatelka   dopisu", Joana, Jim,   "adresát dopisu" a   Helena byli na chatě u   pláže. Před společným   odchodem na pláž Harry zapl   v chatě všechny hořáky na   topení. Z pláže se večer   Harry vracel s   "pisatelkou dopisu",   které se ze slunce udělalo   špatně. Harry jí po cestě   koupil cigarety. Potkali Jima   s Joanou. Harry se naštval,   že vidí společně Jima s   Joanou, protože Joana byla   jeho holka, a tak řekl Joane,   že "pisatelka   dopisu" flirtovala s   Jimem, což nebyla pravda.   Řekl to proto, aby si   náhodou Joana nezačala něco   s Jimem. Joana tuto informaci   předala na chatě   "adresátovi   dopisu", který se   naštval a řekl Heleně, že   "pisatelka dopisu",   se kterou chodil, flirtovala s   jejím Jimem. Helena se   přestala bavit   s"pisatelkou   dopisu", která jinak   byla její nejlepší   kamarádkou a pohádala se s   Jimem. Potom odešla ven před   chatu. "Adresát   dopisu" se pohádal s   "pisatelkou dopisu"   a také později odešel ven z   chaty. Ve tři ráno dorazil   na chatu Paul, který venku   zahlédl společně   "adresáta dopisu" a   Helenu. Hořáky nad ránem   zhasly a ráno až si   "pisatelka dopisu"   zapálila cigaretu, došlo k   výbuchu. V důsledku toho   přišla o nohy.
Už   víte, proč je v Lost Highway   záběr vybuchující chaty?   :-)
Twin Peaks (Twin Peaks: Fire Walk with Me)
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 11.2.2009
Vysvětlení (interpretace)
Podle mě klíčem k   objasnění filmu je pasáž,   kdy je nám servírováno, že   si Laura pověsila ve svém   pokoji obraz , který dostala   od paní Tremondové a potom   usnula.
V tomto snu se   ji zdá, že vstoupila obrazem   do Black Lodge ve kterém   vidí trpaslíka a Dale   Coopera. Trpaslík říká   Cooperovi: „Já jsem ta   ruka.“ A potom mu ukáže   prsten. Načež Cooper řekne:   „Neber si ten prsten, Lauro!   Neber si ten prsten.“ Ve snu   se potom Laura vrací do   svého pokoje, kde na posteli   vedle ní leží zkrvavená   Annie Blackburnová, která ji   říká: „Jmenuji se Annie.   Jsem tu s Dalem a s Laurou.   Hodný Dale je v domě a   nemůže odejít. Napiš si to   do deníku!“. Sen potom   pokračuje tím, že Annie   zmizí, Laura má v ruce   prsten, jde se podívat za   dveře a když se vrací, sama   sebe vidí v obraze. Potom se   Laura probudí, prsten v ruce   samozřejmě nemá, jde ke   stěně a sundá obraz.
To ale není možné.   Není možné, aby se tento   sen zdál Lauře. Sen je   iluzí vycházející z   předchozí reality s cílem   plnit přání spícímu a   „spící“ Lauře se   nemůže zdát o Cooperovi,   protože jeho tvář a ani   jméno nezná! Dale přišel   do Twin Peaks až po její   smrti. To ale potom znamená,   že když to není sen od   Laury, tak se ani potom z   něho ona nemůže probudit,   nemůže v reálu sundat obraz   a také ho tím pádem ani   reálně nemůže obdržet.   Kdo má informace, aby mohl   takový sen snít?
V   posledním díle seriálu Twin   Peaks došlo k rozdvojení   Coopera na hodného a zlého,   v posledním díle seriálu   došlo k únosu a   pravděpodobnému zabití nebo   vážnému zranění Annie   Blackburnové. Z tohoto   chronologického hlediska se   potom TP:FWWM musí odehrávat   až po těchto událostech.   Jenomže film popisuje   události, které se staly   před seriálem. Jak je to   možné?
Podle mě je   celý film TP:FWWM myšlen   jako sen zvláštního agenta   Dale Coopera po seriálu.   Vzpomíná v něm, jak   vyšetřoval vraždu Terezy   Banksové a představuje si v   něm, jak asi prožila svých   posledních sedm dní Laura   Palmerová. Ale pozor! Sen je   kód, takže sestřenka na   letišti se určitě   nešklebila, netančila a   agent Desmond její tanec   neanalyzoval. Spíš nám   tahle pasáž objasňuje   reálné uvažování Dalea   Coopera. Čeho si reálně   všímá a jak to potom   vyhodnocuje. Agent Desmond je   tak snovou projekcí Coopera.  
A Black Lodge je tím   pádem vysněné místo Dalea,   do kterého se vrací ve   svých snech a představách.   Nasvědčuje tomu i pasáž   filmu, kde mají agenti Cole,   Cooper a Rosenfield   kolektivní halucinaci o Black   Lodge. "Ztracený"   Phillip Jeffries totiž   nejdříve pronese:   "Doufám, že nebudeme   mluvit o Judy", čímž   asi myslí opici z Black Lodge   (narážka na hrdinku seriálu   Daktari), aby v zápětí   potvrdil "Byl to sen.   Žili jsme ve snu.“

TV Program

ČT1 - Fantomas se zlobí (1965)

14:15 - 15:50

90 minut již uběhlo
5 minut zbývá do konce

ČT2 - Zázračná planeta: Serengeti

15:35 - 16:30

10 minut již uběhlo
45 minut zbývá do konce

NOVA - Výměna manželek (2004) [TV poř...

15:30 - 16:57

15 minut již uběhlo
72 minut zbývá do konce

Prima - Ano, šéfe! (2009) [TV pořad]

15:30 - 16:40

15 minut již uběhlo
55 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190376
Osobností: 697524
Fotografií: 763185
Plakátů: 375836
Obsahů a biografií: 177995
foto

Komerční sdělení

Filmová škola

Staňte se hercem, herečkou.

foto

Poslední komentáře

Cesta za králem trollů (2017)

Cesta za králem trollů
Já mám pro dobrodružné a   fantasy filmy tak trošku   slabost, takže mě tohle   docela zajímalo. No, byť to   není žádné veledílo v   podobě více >

Autor: Karius | Hodnocení: 7 / 10

Knight Rider 2000 (1991) [TV fil...

Knight Rider 2000
Já nemůžu dát pár hvězd   ani z nostalgie, leda by tam   byl pravý, původní KITT v   černém obalu. To bych byl i   štědřejší, ale takhle?   více >

Autor: Karius | Hodnocení: 1 / 10

Býčí oko (1990)

Býčí oko
Ona je to obsahově vlastně   úplná pitomost, ale je to   taky docela nápadité,   vtipné a má to správný   švih. No a když vám tu   pitomost více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 7 / 10

Expend4bles: Postrad4telní (2023...

Návrat v dobrej forme...

Expend4bles: Postrad4telní
V nejakom článku som čítal   vyjadrenie Dolpha Lundgrena o   sklamaní zo štvrtého   pokračovania   Expendables.Určite mal na   mysli finančnú více >

Autor: pigal | Hodnocení: 8 / 10

Shromáždění starých mužů (1987) ...

Shromáždění starých mužů
Jestli máte rádi čistou   filmařskou práci, natočenou   podle výborné literární   předlohy, jste fanoušky   prvotřídního herectví v   podání více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 8 / 10