Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 19.3.2008
Vysvětlení (interpretace)
Na začátku filmu se objeví mladá dívka, Asiatka, která nám sděluje: "Mám kamarádku. Moje kamarádka sedí v potemnělém pokoji. Moje kamarádka pláče. Vidíte ji? Já ji vidět nemůžu. Mluví? Ne... Nedívejte se na ni!" a potom zakryje svoji tvář.
Nejzajímavější z tohoto monologu je ten závěr, ze kterého se dá vyvodit, že mluví o sobě ("Já ji vidět nemůžu. Nedívejte se na ni!" a zakryje svůj obličej). V nitru se něčím trápí ("pláče"), ale nechce o tom mluvit ("Mluví? Ne.").
Potom vidíme v temné místnosti sedící blondýnku a ležící loutku panáka. Blondýnka říká: "Slyšíte mě? Pojďte sem, prosím! Někdo o ní zase něco říká. Nenechávejte mě tady! Pojďte sem! Prosím!".
Pokud blondýnka představuje nitro, vědomí té mladé Asiatky, tak z jejího "monologu" se dá usoudit, že Asiatka vnitřně stojí o pomoc (Pojďte sem, prosím!), chtěla by se svěřit ("Slyšíte mě?"), ale neudělá to, protože se bojí, že by se tím dostala do řečí ("Někdo o ní zase něco říká."). Chtěla by také opustit nějaké místo (domov?), které s tím jejím trápením souvisí ("Nenechávejte mě tady!").
Otevřou se dveře a z vedlejší místnosti, kde stojí mužská postava, přichází brunetka, která následně terorizuje blondýnku: "Mám ve spodničce díru. A nevím, jak se tam objevila. Nevíš o tom něco? Ne? To mě dovede opravdu naštvat. Myslíš, že si takových věcí nevšimnu... Všimnu si každého zatraceného detailu. S tím, co se ti stalo, nic nenaděláš. A i kdyby ano...už je pozdě cokoliv dělat. Je to tvoje chyba, víš to? Ty hodinky nikdy ani nešly...a ty je jdeš koupit...jenom abys naplnila své paranoidní představy...o tom, jak se má dělat to či ono. Jsi na omylu...pokud si myslíš, že to všechno je jen zlý sen. Chápeš to?".
Blondýnka představuje vědomí, takže brunetka by mohla představovat nevědomí. Nevědomí přece ví všechno ("Všimnu si každého zatraceného detailu."). Asiatka se uvnitř obviňuje ("Je to tvoje chyba, víš to?") za něco, co stěží mohla ovlivnit a nejde napravit ("S tím, co se ti stalo, nic nenaděláš. A i kdyby ano...už je pozdě cokoliv dělat."). Brunetka původně stála ve vedlejší místnosti společně s mužskou postavou. Pokud brunetka představuje nevědomí, mohlo by to znamenat, že Asiatka chce zapomenout na nějakého muže (vytěsnit vzpomínky na něho do nevědomí).
Hlavním klíčem k pochopení filmu je podle mě loutka panáka ze kterého vede šňůra. Loutka představuje něco mrtvého, panák odkazuje na mužské pohlaví a šnůra inklinuje ke šňůře pupeční. Na první pohled to vypadá, že Asiatka porodila mrtvé dítě (syna)… Ale loutka je oblečená. Má boty, kalhoty, tílko a nedopnutou košili na břiše. Na základě těchto skutečností se dá vyloučit, že představuje novorozence… Šňůra tedy může představovat přetrhané vazby a oblečení může odkazovat na staršího muže (nedopne knoflíky). Neživost loutky pak může znamenat, že Asiatce je tento muž lhostejný (je pro ni "mrtvý")... Zdá se, že loutka panáka a mužská postava představují stejného muže.
Brunetka se v jednu chvíli, když peskuje blondýnku za díru ve spodničce, zničehonic otočí na mužskou postavu: „To mě dovede opravdu naštvat. Myslíš, že si takových věcí nevšimnu...ale všimnu.“. Takže z „díry ve spodničce“ obviňuje společně blondýnku a tohoto "muže".
Dalším klíčem k pochopení filmu je „díra ve spodničce“, která podle mě asociuje…, že Asiatka přišla o panenství. Neměla šanci to udělat v budoucnu tak, jak si původně vysnila („Ty hodinky nikdy ani nešly...a ty je jdeš koupit...jenom abys naplnila své paranoidní představy.“) a skutečně se jí to stalo („Jsi na omylu...pokud si myslíš, že to všechno je jen zlý sen.“).
„Chápeš to?“. Tahle otázka asi patří hlavně divákům a já v ní vidím pomrkávání Davida Lynche.
Myslím si, že za trápením mladé Asiatky stojí vynucený incest s otcem.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 19.3.2008
Vysvětlení (interpretace)
Jednoznačně pochopit film dle mého mínění nelze, jelikož chybí jednoznačná vodítka. Kde je realita? Komu se to celé odehrává v hlavě?
První možnost. Skoro celý film je fantazie té mladé hnědovlasé manželky, která sedí na kraji postele, brečí, dívá se na "televizi" a přitom v hlavě běží její "film".
Druhá možnost. Skoro celý film je vědomá fantazie té šílené sousedky při návštěvě herečky Nikki.
Třetí možnost. Herečka Nikki se tak oddala své filmové roli, že ztratila pojem o tom, co je realita a filmová fikce.
Já se přikláním k první možnosti a to proto, že na začátku filmu je zobrazen její "sex s klientem", který je ale podle mě ve skutečnosti jen její nevěrou s cílem otěhotnět, protože manžel nemůže mít děti... Potom je prostřih, kdy po tom milování sedí na posteli v hotelu a vzápětí "někde" v nějaké místnosti připomínající původní pokoj, kde pláče a sleduje "televizi", ve které zrychleně běží sitcom s králíky a návštěva šílené sousedky u Nikki. Na to, že ale televize není skutečnou televizí, je ve filmu několikrát poukázáno. Jakoby tím "pokojem s televizí" Lynch naznačoval, že jsme v mysli té ženy, v jejím nevědomí, ...že je v kóma. Myslím tím stav sníženého vědomí, kdy je porucha vědomí na stupni kómatu, tzn. že člověk je ve stavu vigilního kóma (bdělé kóma), tedy má otevřené oči, zachované reflexy, ovšem nereaguje vůbec na jakékoliv podněty (štípnutí, zatřesení, oslovení). Takže od začátku sitcomu až skoro do konce filmu, kde tato hnědovlasá žena uslyší přicházet manžela se synem, sledujeme její fantazii v kóma, do kterého se dostala při tom (asi brutálním) sexu a při kterém otěhotněla. Kóma trvalo přibližně 8 let podle věku jejího dítěte. To, co prožívala v tom stavu, sledujeme necelé tři hodiny. Asi i proto je ve filmu několikrát naznačeno, že čas nehraje roli. Konec filmu zobrazuje její probrání se z kóma. Syn už je veliký a její manžel se s jeho nevlastním a jejím vlastním synem za ní vrací domů. Laura Dernová pak byla její projekcí a naší průvodkyní v té její původně uvězněné mysli.
Konkrétně:
Hnědovláska (lost girl) se zamilovala a vdala za muže s polskými kořeny. Mají dům č. 1358 někde v Americe a chtěla by s ním otěhotnět, což se pořád nedaří. Ve lsti mu řekne, že je těhotná a on se přizná, že nemůže mít děti, protože v polském městě, kde vyrůstal, byla chemická továrna, která vypouštěla něco do ovzduší. Její mateřský pud je tak silný, že se rozhodne otěhotnět s jiným mužem, možná s ním sdílet i budoucí život, kterého poznala v baru. Je to sympatický mariňák ze Severní Karolíny. Poslední věc, kterou si před upadnutím do vigilního kóma "mlhavě" pamatuje (proto ty "zamlžené" obličeje na začátku a řeči "To je ten pokoj?", "Nepoznávám ho."), je příchod s mariňákem do hotelového pokoje. Tohoto muže ale neodhadla správně a proto jejich následný sex je spíš jejím "znásilněním", za který by mu "nejraději vypíchla oko a rozmačkala koule". Potom upadne do kóma (neustálé prostřihy na její obličej v průběhu filmu -> je to "příběh" této ženy), kde v její "myšlenkové fantazii", kromě jiného, sledujeme i její skutečné pocity, kde si připadá (připadala) jako děvka, protože musela být nevěrná. Možná sledujeme i její porodní bolesti ("bolesti po zapíchnutí šroubováku do břicha", šroubovák v podbříšku -> penis v pochvě) atd. Na konci filmu se z tohoto bdělého kóma probere, uvidí, že je v domě svého manžela, běží ho přivítat a s ním i svého syna, kterého porodila v nevědomí.
Pár postřehů:
a) Prostitutka ze začátku = hnědovlasá dívka (lost girl).
Je tam střih, kdy "prostitutka se zamlženou tváří" sedí polonahá na kraji postele a vzápětí vidíme, že polonahá sedí na kraji postele ta hnědovlasá dívka sledující "televizor". To podle té mé teorie znamená, že hnědovláska po sexu upadla do vigilního kóma a její mysl je abstrakčně uvězněna v "pokoji s televizí".
b) Skroro celý film je iluzí hnědovlásky (lost girl) v kóma.
V té "televizi" sledujeme, ta hnědovláska sleduje, zrychlené záběry sitkomu a příchod šílené sousedky za herečkou Nikki. Pokud je "pokoj s televizí" pouze abstrakčním zobrazením uvězněné mysli (vigilní kóma) té hnědovlasé ženy, potom by už v normální rychlosti zobrazené záběry sitkomu, příchod sousedky a její následný rozhovor s Nikki plus další s tím logicky související záběry, měly být výplodem této uvězněné mysli. Stejně jako sen je iluzí vycházející z reality, tak i to, co by prožívala ta hnědovláska v kóma, by mělo nějaký reálný podklad. Takže herečka Nikki může být skutečnou herečkou, kterou ta dívka někdy předtím sledovala ve skutečné televizi, ale ten příběh Nikki z natáčení by byl její iluzí......
Zbytek recenze s teorií je na www.filmklub.sk. Tady se nevlezla :-)
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 19.3.2008
Vysvětlení (interpretace)
Pro pochopení tohoto filmu musíme mít základní znalosti psychoanalýzy a také určité vědomosti o nemoci zvané schizofrenie. Skutečný příběh jsme schopni sestavit až po poslední scéně filmu.
Hudebníkovi Fredu Madisonovi někdo oznámí do domácího telefonu, že nějaký Dick Laurent je mrtev. Dále zjišťujeme, že Fred prožívá manželskou krizi se svou ženou Renée a že jim někdo na schodech jejich vily zanechává podivné videokazety. Na poslední videokazetě je zachycena vražda Freda spáchaná na vlastní ženě. Fred je odsouzen k trestu smrti, ale v cele se najednou změní na mladého automechanika.
Až do tohoto okamžiku byl děj poměrně srozumitelný. Proč se ale Fred změnil v automechanika Petea? Odpověď je jednoduchá. Fred ve vězení trpěl bolestmi hlavy a nespavostí. Dozorci ho zavedli k vězeňskému doktorovi a ten mu dal prášky na spaní! Vzpomínáte, jak mu je nasypal do úst, zkontroloval, zda je opravdu spolykal a potom mu oznámil "Teď budeš spát!"? Tedy představme si, že Fred je stále v cele a zdá se mu, že je Pete.
Druhá část filmu je snem Freda ve vězení. Pro pochopení příběhu je rozhodující jedna z posledních scén tohoto snu. Fred v ní přijede ke svému domu a do interkomu oznámí "Dick Laurent je mrtev". Sen je iluzí vycházející z reality s cílem plnit přání spícímu. Freda v té scéně na začátku zajímalo, kdo na něho zvonil a pak mu sdělil, že "Dick Laurent je mrtev" a také proč potom u vchodových dveří nikdo nestál. Takže sen teď plní jeho přání a zároveň mu odpovídá, že ty zvuky stvořil on sám ve své hlavě, že to tenkrát byla jenom jeho zvuková halucinace v důsledku vzpomínek na zavraždění Dicka Laurenta!
Schizofrenie se na začátku projevuje zvukovými halucinacemi, později vizuálními halucinacemi a v nejtěžším stádiu může dojít k rozštěpení osobnosti. To znamená, že v jednom těle potom žijí dvě osobnosti, které mají své vlastní vzpomínky. Dá se tedy předpokládat, že z neurózy po zavraždění Laurenta se u Freda vyvinula schizofrenie. Proč zabil Laurenta? Byl to milenec jeho ženy a Fred zabitím soka chtěl vyřešit manželskou krizi. Pro svoji oběť si přijel do hotelu "Lost Highway", kde se milenci tajně scházeli. Nejdříve Laurenta zranil nožem a potom ho zastřelil v poušti.
Fred s Renée zůstal žít i po smrti Dicka. Všechno mělo být v pořádku, ale nebylo. Fred má pocit, že ho žena stále podvádí. Volal ji domů, když tvrdila, že si bude číst, ale telefon nevzala. Matně si vzpomíná, že z klubu, kde hraje na saxofon, kdysi odešla s nějakým mladým mužem (Andym). Při sexu cítí, že už ho žena nemiluje. Nechce si připustit, že manželku začíná nenávidět. Má vizuální halucinaci, kdy místo obličeje své ženy spatří tvář tajemného muže.
Schizofrenie se zhoršuje. Na večírku u Andyho už má vizuální i zvukovou halucinaci dohromady. Jeho mozek stvořil druhé ego. Celý rozhovor s tajemným mužem se odehrává pouze v jeho hlavě!
Po příjezdu z večírku domů dochází k rozštěpení osobnosti. Z ložnice odchází ještě jako Fred, ale když se vrací, tak už je tajemným mužem. Proto si Fred u výslechu pořádně nepamatuje, že svoji manželku zavraždil.
Tím se dostáváme k těm podivným videokazetám. Záznam na kazetách totiž představuje vzpomínky tajemného muže a Fred si tyto vzpomínky pouze přehrával ve své hlavě u výslechu. Vysvětlím...
Při prvním shlédnutí jsme schopni zjístit, že druhá část filmu je snem Freda ve vězení a na konci snu, že Fred je schizofrenikem. Potom si film musíme přehrát znovu buď doma na videu nebo ve své hlavě.
Když máme informaci, že první scéna filmu se odehrává po smrti Laurenta a že ho zabil Fred, u kterého se začíná vyvíjet schizofrenie, pochopíme i další scény.
V psychoanalýze dům představuje hlavu, takže například rozhovor Freda s tajemným mužem potom dostává nový rozměr. Tajemný muž mluví o Fredově hlavě, ale Fred o svém domě! Tajemný muž: "Vlastně jsem tam i teď." Fred: "Kde že jste teď?" Tajemný muž: "Ve tvé domě (hlavě)." Fred: "To je nějaká blbost!" Tajemný muž: "Zavolej mi (vyvolej mě v hlavě)." Fred: "Jak ses dostal do mého domu (hlavy)?".
A díky tomu i lépe pochopíme ty kazety. První kazeta - Tajemný muž je ještě před Fredovým domem (hlavou). Druhá kazeta - Tajemný muž je uvnitř Fredova domu (hlavy), ale ještě ho nedokáže ovládnout. Fredovo tělo spí. Třetí kazeta - Tajemný muž je uvnitř Fredova domu (hlavy), ale už ho i ovládne. Fredovo tělo vraždí manželku. Fred si tuto vzpomínku přehrává ve svém domě (hlavě) u výslechu!
Shrnutí:
Fred zabil milence (Dicka Laurenta) své ženy. Z neurózy po zavraždění Laurenta se u něho vyvinula schizofrenie, která přerostla do rozštěpení osobnosti.
Jako nová osobnost (tajemný muž) potom zabil i manželku.
Za vraždu Renée byl odsouzen k trestu smrti (pozn. Dicka zastřelil v poušti, takže ten byl pro policii a ostatní pouze nezvěstný, protože jeho tělo se nenašlo).
V cele se mu zdálo, že jako Pete opustil vězení, prožil jiný vztah se svou zabitou ženou (ve snu Alice) a také, že zabil Andyho jako domnělého dalšího milence manželky. Na konci filmu se probudil
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 11.2.2009
Vysvětlení (interpretace)
Henry se musel oženit. Narodilo se mu postižené dítě v době, kdy neměl zaměstnání. Opustila ho manželka. Potom usnul (úsek za onemocněním dítěte do místa, kdy chtěl navštívit sousedku). Po probuzení zabil dítě a spáchal sebevraždu.
Pár symbolů -
Henry je na "dovolené" -> Henry je nezaměstnaný. Pokud budete pozorní, tak si všimnete, že Henry je na "dovolené" na návštěvě u Mary a potom je ještě pořád na "dovolené", když ho a dítě manželka opouští. Říká mu: "Ty máš dovolenou, tak se o něho postarej". Rok "dovolené" je trochu moc :-)
"Červ" v poště –> Dopis od firmy se zamítavým stanoviskem ohledně možnosti zaměstnání. V Henryho pozdějším snu tento "červ" roste až nakonec Henryho pozře. To by se dalo vyložit tak, že Henry vnímá svoji nezaměstnanost jako problém, který ho může zničit.
"Žena za radiátorem" -> Smrt. Ve snu Henry vystupuje na pódium a dotkne se její ruky. Vidí prudké světlo, což by se dalo vyložit, že mu Smrt dává pocítit, jaké by to bylo po smrti. Těsně předtím tato "žena" šlape po červech, což se zase dá vnímat tak, že Smrt dokáže zničit všechny problémy. Navíc zpívá, že v nebi bude krásně a bez problémů.
Henryho hlava padá z oblohy, najde ji chlapec a odnese do továrny, kde z ní vyrobí gumovací konce tužek -> Tato část snu by mohla znamenat, že Henry chce svoji existenci vymazat (sebevražda)......
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.11.2007
Vysvětlení pro RM (interpretace)
Diane Selwyn žijící v kanadském městečku Deep River vyhrála tamní taneční soutěž. Její teta bydlící v L.A. zemřela a odkázala ji peníze. Diane odlétá do L.A., kde se chce stát úspěšnou hollywoodskou herečkou. Ubytuje se v nájemním bytě. Zůčastní se hereckého konkurzu na hlavní roli ve filmu "Příběh Sylvie Northové". Starší režisér Bob Broker ale hlavní roli obsazuje lepší herečkou - Camillou Rhodes. Diane se seznámí s Camillou a jejich přátelství přeroste v lesbickou lásku.
Camilla se stává úspěšnou herečkou a ve filmech, kde hraje hlavní role, prosazuje do vedlejších rolí Diane. Mladý režisér Adam Kesher si vybírá pro hlavní roli svého nového filmu Camillu. Adam přistihuje svoji ženu při nevěře. Rozvádí se a od soudu odchází jako vítěz. Získal většinu majetku a dům. Při natáčení se zamiluje do Camilly. Camilla postupně ukončuje vztah s Dianne. Pozve ji do Adamova domu na párty. Muži, kteří limuzínou vezou Diane, nečekaně zastaví na Mulholland Drive. Diane se lekne. Vzápětí se vše vysvětlí. Překvapení si vymyslela Camilla, která odvádí Diane zkratkou do domu. V domě se Diane baví s Adamovou matkou a Adam oznamuje přítomným, že se žení s Camillou. Při tom si Diane všimne odcházejícího muže v covbojském klobouku.
Diane se Camille, za zhrzenou lásku a za svůj herecký neúspěch ze kterého ji viní, rozhodne pomstít. V restauraci Winkies se setká s nájemným vrahem, kterému předá fotku Camilly a tetiny peníze. Vrah řekne Diane, že potom co vraždu provede, pošle klíč a ukáže ho. Diane se ptá od čeho je. Této absurditě se on směje. Diane si všimne, že servírka, která je obsluhuje se jmenuje Betty a setká se pohledem s neznámým mužem, který sice neví, že se domlouvá nájemná vražda, nicméně to nevědomě vycítí.
Od té doby tohoto muže, jmenuje se Dan, pronásleduje hrůzostrašný sen. Sedí v této restauraci u stolu, kde seděla Diane s vrahem a za přítelem, který platí u pultu, stojí za zdí chlap s děsivou tváří. Aby se noční můry zbavil, pozve svého přítele do restaurace. Přítel se jmenuje Herb a po vyslechnutí tohoto snu jdou zkontrolovat, co je za zdí. Dan dostane infarkt způsobený jeho představivostí a umírá.
Vrah vykonal zakázku a posílá klíč Diane. Diane se přestěhuje do vedlejšího bytu. Lituje svého činu, protože přes všechno měla Camillu ráda. Vezme si prášky a usne.
Pokud budeme vycházet z "Výkladu snů" od Zikmunda Freuda a jeho definice snu, která zní asi takto: "Sen je iluzí vycházející z útržků reality s cílem plnit přání spícího.", tak by se Dianenin následný sen dal vyložit takto -
Žena, která jede v limuzíně po Mulholland drive je Camilla. Má její tvář a ve snu si bude říkat Rita. Realitou je, že ve stejné situaci Diane byla. Muži chtějí Ritu (Camillu) zabít, ale nepovede se jim to. Diane by chtěla ve svém snu Camillu zachránit, vrátit své rozhodnutí zpátky.
Ve snu se Diane jmenuje Betty, protože si toto jméno přečetla v restauraci Winkies. Ve snu teta odjíždí z domu do kterého se Betty (Diane) stěhuje. Diane konstatuje její smrt (odjela - zemřela) a chtěla by se nastěhovat do pěkného baráku na Mulholland Drive jako Camilla. Betty (Diane) oslní svým hereckým uměním na konkurzu. Ve skutečnosti to Diane asi zvorala nebo nemá talent, protože jinak by ji Camilla coby úspěšná herečka a její milenka nemusela shánět vedlejší role (viz. rozhovor s Adamovou matkou). Vinu za to, že se nemůže prosadit, ale dává filmovým bossům a jejich intrikám.
Rita (Camilla) má v kabelce modrý klíč. Klíč představuje smrt pro Camillu. Ve snu se pouze oproti skutečnosti jeví jako větší a modrý. Diane byla v reálu zvědavá od čeho je, tudíž ve snu vzniká spojení modrý klíč - modrá skřínka.
Ve snu je Adam vyhozen ze svého domu, je špinavý a vypadá to, že je na mizině. Diane by si to takhle přála za to, že ji připravil o lásku Camilly. Ve skutečnosti je Adam bohatý a z rozvodu finančně vytěžil.
Covboj - muž, kterého Diane zahlédla na párty. Ve snu vystupuje jako posel varování od filmových bossů. Coco - matka Adama. Na párty byla k Diane schovívavá. Ve snu se proto objevuje jako hodná paní domácí. Silencio club - má naznačit, že Diane spí.
Když se Diane ze snu probudí, uvědomí si opět realitu. Předá sousedce, se kterou si vyměnila byt, její věci a pak vzpomíná na Camillu a vidí ji v představě. Výčitky svědomí, nevratnost rozhodnutí a strach z potrestání (sousedka se zmínila, že Diane hledají detektivové) nakonec vedou k sebevraždě.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 11.2.2009
Vysvětlení (interpretace)
Harry, "pisatelka dopisu", Joana, Jim, "adresát dopisu" a Helena byli na chatě u pláže. Před společným odchodem na pláž Harry zapl v chatě všechny hořáky na topení. Z pláže se večer Harry vracel s "pisatelkou dopisu", které se ze slunce udělalo špatně. Harry jí po cestě koupil cigarety. Potkali Jima s Joanou. Harry se naštval, že vidí společně Jima s Joanou, protože Joana byla jeho holka, a tak řekl Joane, že "pisatelka dopisu" flirtovala s Jimem, což nebyla pravda. Řekl to proto, aby si náhodou Joana nezačala něco s Jimem. Joana tuto informaci předala na chatě "adresátovi dopisu", který se naštval a řekl Heleně, že "pisatelka dopisu", se kterou chodil, flirtovala s jejím Jimem. Helena se přestala bavit s"pisatelkou dopisu", která jinak byla její nejlepší kamarádkou a pohádala se s Jimem. Potom odešla ven před chatu. "Adresát dopisu" se pohádal s "pisatelkou dopisu" a také později odešel ven z chaty. Ve tři ráno dorazil na chatu Paul, který venku zahlédl společně "adresáta dopisu" a Helenu. Hořáky nad ránem zhasly a ráno až si "pisatelka dopisu" zapálila cigaretu, došlo k výbuchu. V důsledku toho přišla o nohy.
Už víte, proč je v Lost Highway záběr vybuchující chaty? :-)
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 11.2.2009
Vysvětlení (interpretace)
Podle mě klíčem k objasnění filmu je pasáž, kdy je nám servírováno, že si Laura pověsila ve svém pokoji obraz , který dostala od paní Tremondové a potom usnula.
V tomto snu se ji zdá, že vstoupila obrazem do Black Lodge ve kterém vidí trpaslíka a Dale Coopera. Trpaslík říká Cooperovi: „Já jsem ta ruka.“ A potom mu ukáže prsten. Načež Cooper řekne: „Neber si ten prsten, Lauro! Neber si ten prsten.“ Ve snu se potom Laura vrací do svého pokoje, kde na posteli vedle ní leží zkrvavená Annie Blackburnová, která ji říká: „Jmenuji se Annie. Jsem tu s Dalem a s Laurou. Hodný Dale je v domě a nemůže odejít. Napiš si to do deníku!“. Sen potom pokračuje tím, že Annie zmizí, Laura má v ruce prsten, jde se podívat za dveře a když se vrací, sama sebe vidí v obraze. Potom se Laura probudí, prsten v ruce samozřejmě nemá, jde ke stěně a sundá obraz.
To ale není možné. Není možné, aby se tento sen zdál Lauře. Sen je iluzí vycházející z předchozí reality s cílem plnit přání spícímu a „spící“ Lauře se nemůže zdát o Cooperovi, protože jeho tvář a ani jméno nezná! Dale přišel do Twin Peaks až po její smrti. To ale potom znamená, že když to není sen od Laury, tak se ani potom z něho ona nemůže probudit, nemůže v reálu sundat obraz a také ho tím pádem ani reálně nemůže obdržet. Kdo má informace, aby mohl takový sen snít?
V posledním díle seriálu Twin Peaks došlo k rozdvojení Coopera na hodného a zlého, v posledním díle seriálu došlo k únosu a pravděpodobnému zabití nebo vážnému zranění Annie Blackburnové. Z tohoto chronologického hlediska se potom TP:FWWM musí odehrávat až po těchto událostech. Jenomže film popisuje události, které se staly před seriálem. Jak je to možné?
Podle mě je celý film TP:FWWM myšlen jako sen zvláštního agenta Dale Coopera po seriálu. Vzpomíná v něm, jak vyšetřoval vraždu Terezy Banksové a představuje si v něm, jak asi prožila svých posledních sedm dní Laura Palmerová. Ale pozor! Sen je kód, takže sestřenka na letišti se určitě nešklebila, netančila a agent Desmond její tanec neanalyzoval. Spíš nám tahle pasáž objasňuje reálné uvažování Dalea Coopera. Čeho si reálně všímá a jak to potom vyhodnocuje. Agent Desmond je tak snovou projekcí Coopera.
A Black Lodge je tím pádem vysněné místo Dalea, do kterého se vrací ve svých snech a představách. Nasvědčuje tomu i pasáž filmu, kde mají agenti Cole, Cooper a Rosenfield kolektivní halucinaci o Black Lodge. "Ztracený" Phillip Jeffries totiž nejdříve pronese: "Doufám, že nebudeme mluvit o Judy", čímž asi myslí opici z Black Lodge (narážka na hrdinku seriálu Daktari), aby v zápětí potvrdil "Byl to sen. Žili jsme ve snu.“