TEMNÉ VODY
Temné vody spadají do žánru gotické romance, jako kupříkladu níže uvedené Podezření od Alfreda Hitchcocka, jehož jsou v podstatě nedobrou napodobeninou. Na obou projektech, tak jako na Mrtvé a živé, se scenáristicky podílela Joan Harrison, která se tudíž z daného subžánru patrně vypsala už o ty tři roky dříve. Napětí prakticky úplně absenuje a bezradnost nejlépe demonstruje dlouhá scéna na tancovačce. Nižší rozpočet by neměl být výmluvou, jelikož takoví Kočíčí lidé stáli ještě o dost méně a jaká to je, panečku, fajnová podívaná! Tahle si místy přebírá telenovelní naivitu, přičemž celou dobu čekáme, až se stane něco vzrušujícího. Nakonec tomu tak naštěstí bude, což nažene plusové body, tak jako skutečnost, že jsem si při sledování, především tedy díky určité fyzické podobnosti Hedy Lamarr a Merle Oberon, vzpomněl na skvělou Záhadnou ženu. A taky by mě rozhodně zajímalo, jak konkrétně do scénáře přispěl klasik John Huston.
HODNOCENÍ: 5/10
CHICAGSKÁ UZÁVĚRKA
Chicagská uzávěrka má tu velikou nevýhodu, že do pátrání zapojuje poměrně velké množství postav. Přitom není složité si domyslet, co se Rositě (Donna Reed) na tom pokoji zřejmě stalo, tj. kdo stojí za jejím předčasným skonem. Na druhou stranu se dá pochopit, proč se Ed tak úpěnlivě o Rositě snaží najít pravdu, třebaže ji de facto vůbec neznal – na rozdíl od Marva v Sin City, jenž měl s Goldie tu čest. Suverénně nejpoutavější pasáž je ta, ve které se mluví o Rositině manželství. Bohužel obsáhne jenom zlomek z nedlouhé (ani ne devadesátiminutové) stopáže. Ničemu příliš nepomáhá ani v roce 1949 už nepatrně zastaralejší postupy při práci s hudbou. A rovněž Alan Ladd nedostává kvůli překombinovajší zápletce příležitost vyniknout. Už za čtyři roky si ale všechno vynahradil hlavní rolí v tomto kultovním westernu.
HODNOCENÍ: 6/10
NOVINÁŘSKÝ PŘÍBĚH
Novinářský příběh ukazuje novináře z té lepší stránky, takže všichni musí uznat, že se jedná o náročnou práci, pokud se nepíše pro bulvár, který jakoby si tenkrát začínal hledat svoje místečko na slunci. Ed je obrovský srdcař, jenž věří, že o osudu jeho novin ještě nebylo rozhodnuto. Takže budeme svědky soudního sporu. A vedle něj jedné výživné akční scény zahrnující falešné poldy a pád do míst, kam opravdu nechcete spadnout. Tahle podívaná má své nesporné kvality, přesto se divákům a divačkám může stát, že pro ně bude překvapivě obtížné se dostat do příběhu, který si přitom ani nemá potřebu cokoli jakkoli komplikovat. Opírá se jak o atraktivní prostředí, tak o silné postavy, včetně gangstera Tomase Rienziho (Martin Gabel) a vlastně i bývalé Edovy ženy Nory, kterou ztvárnila Kim Hunter, jež měla čerstvě za sebou Tramvaj do stanice touha a naopak před sebou roli šimpanzice Ziry v kultovní sérii o Planetě opic.
HODNOCENÍ: 7/10
JOE Z TOKIA
Joe z Tokia bývá někdy přirovnáván ke Casablance, nicméně tohle přirovnání je poněkud přitažené za vlasy. Na rozdíl od toho, že jestliže výše srovnávám Merle Oberon s Hedy Lamarr, tady rozhodně není od věci dát přitažlivě chladnou krásu české rodačky Hany Smékalové (aka Florence Marly) do souvislosti s Gretou Garbo. Opravdu potěší ji sledovat vedle Humphreyho Bogarta, jemuž nepochybně i tenhle počin dopomohl ke statusu věčné legendy. Oproti Chicagské uzávěrce jsou postavy propracovanější a nechybí jim zajímavá backstory. Režisér Stuart Heisler výborně pracuje jak s dětskými, tak s dospělými herci a herečkami, takže tahle podívaná rozhodně snese opakované zhlédnutí.
HODNOCENÍ: 8/10
ESO V RUKÁVU ( V RÁMCI OZVĚN BUDE K VIDĚNÍ V PÁTEK 10. 11. OD 20:15)
Eso v rukávu ve filmografii Billyho Wildera následuje úspěšný Sunset Boulevard. A režisér, který se nenarodil v USA, nabídnul pohled na amerického hrdinu s pokřivenou morálkou a cynismem, jaký riskuje život chudáka v nouzi, kterému neváhá lhát, aby sám sebe zviditelnil a prezentoval v tom nejlepším slova smyslu, čímž vlastně dává lidem to, co chtějí. Na pomoc povolal Kirka Douglase, jenž coby Chuck v tomhle de facto nadčasovém, leč přesto nedoceněném počinu rozehrál famózní herecký koncert! Základní otázka, jakou si po celou dobu klademe, zní: Přežije Leo? Není pochyb, že takováto událost by přítáhla pozornost lidí také v současnosti, jak dokazují tituly 33 životů, Třináct životů nebo samozřejmě 127 hodin. Billy Wilder byl prostě mistrný tvůrce, jaký svými nápady a svým umem mnohé převyšoval. O tom svědčí zisk šesti Oscarů, byť zrovna v tomto případě zůstalo pouze u nominace za Nejlepší původní scénář. Svými filmy dokázal pobavit, otevřít oči i přinutit k důkladnému zamyšlení, protože jimi měl, co říct. Za plný počet to není proto, že některé scény jsou poněkud navíc.
HODNOCENÍ: 9/10
PODEZŘENÍ
Podezření nás po celou dobu nechává na vážkách ve své nejednoznačnosti, protože si klademe otázku, jestli by kličkující Johnnie zašel až tak daleko, že by byl schopný vraždit. Cary Grant je v téhle úloze naprosto fenomenální! Ve 40. letech patrně ani neexistoval další herec, jaký by Johnnieho dovedl takhle luxusně vystřihnout. Respektive on možná neexistuje dodnes. Herecká interakce mezi ním a Joan Fontaine funguje de facto stejně precizně, jako s Katharine Hepburn v Leopardí ženě. Sestra Olivie De Havilland si za tehle skvost odnesla svou jedinou cenu Akademie. Ženské postavy v „Hitchových“ projektech nepostrádají na pozoruhodnosti. A tady se navíc povedlo docítit toho, že úsměvné momenty nesnižují naléhavost těch seriózních. Spolu s Na sever severozápadní linkou (s Carym Grantem) bych tenhle rovněž nadčasový film označil za režisérův nejlepší.
HODNOCENÍ: 9/10
BESTIE MUSÍ ZEMŘÍT
Bestie musí zemřít je film, který lze zařadit i mezi „revenge flicks“, tedy snímky, které vyprávějí o pomstě, která pravděpodobně nikdy nepřestane být jedním z nejvděčnějších diváckých témat. Kór když víme, že pronásledovaný si slitování opravdu nezaslouží. Jorge vyniká arogancí a neváhá mlátit svoji ženu, která to s ním myslí dobře. Důležité bude pro zabití vychytat ten nejsprávnější moment. Takové „náhodné“ utopení se tváří býti dobrým nápadem, jelikož voda je přece živel, se kterým si není radno zahrávat (předtím bude cvičně utopen cukříček v pití). Docela zamrzí, že se nedočkáme žádného vpravdě nečekaného twistu. Kupříkladu v souvislosti s tím, že Narciso Ibáñez Menta vypadá, že v hlavní roli Felixe z nějakého důvodu skrývá identitu falešnými vousy, na což se v jeden moment vtipně naráží. I tak se jedná o nesmírně poutavou podívanou, jakou ke zhlédnutí nelze nedoporučit.
HODNOCENÍ: 9/10
A také nelze nedoporučit Noir Film Festival, který se příští rok koncem srpna opět uskuteční na malebném hradě Český Šternberk.
KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY
FOTO: Noir Film Festival