Nejprve si jenom napišme, že se natáčelo v mimořádně líbivé vesnici Atrani, která se pyšní úžasnými stavbami, včetně kostela (na křesťanství a křesťanský symbolismus se nahlíží spíše okrajově, ale ze zajímavého úhlu pohledu), který vypadá jako digitální dokreslovačka (Digital Matte Painting) a ke kterému vede 700 schodů. To byl jednak záhul pro členy štábu, jelikož jedna výborná scéna se těsně před ním taky odehrává, a jednak po vyjití téhle porce můžeme Roberta považovat za zotaveného, což samozřejmě není dobrá zpráva pro členy mafie. Ale ti pochopitelně nikoho nemají za hrozbu, protože se považují za nezničitelné a neporazitelné. O to větší účinek pak mají scény, kdy dostanou mimořádně brutálním způsobem za vyučenou.
Není pochyb, že Robert McCall by se v realitě dokázal nepozorovaně dostat až do té bolševické země na východě, kde by vymazal tamního bolševického prezidenta, který v minulém roce započal bolševickou invazi na území demokratického státu. Ostatně v jedničce už proti němu odtamtud pocházející mafie stála. Ve dvojce se střetnul s bývalými kámoši a teď se tedy posouvá ještě na vyšší level, když si půjde vyřizovat účty s mafií italskou. Ovšem jestli se budeme bavit o hlavním záporákovi, není snadné najít takového, jaký by se Denzelovi vyrovnal. Martonu Csokasovi se to povedlo. Jakožto Nicolai/Teddy byl také chytrý, jenže v jeho neprospěch hrála právě ta arogance a egocentrismus. Tentokrát je paradoxně docela fajn zjištění, že s hlavním záporákem bude evidentně snadné pořízení. Zvláště když nevyužil příležitosti, kterou mu hlavní hrdina sám dal na veřejném prostranství, přičemž tahle sekvence evokuje Training Day, akorát tedy v opačném gardu, neboť na rozdíl od Alonsa Harrise, Robert McCall není záporák. A stejně jako dalších necelých 8 miliard lidí není úplně ve všem úplně dokonalý, leč rozhodně má k dokonalosti velmi blízko.
Ovšem to neznamená, že by se čekání na akční pasáže nevyplatilo. Vlastně i díky jejich brutalitě si připomeneme, jak krásně chutná spravedlnost. O minulosti hlavního hrdiny toho sice pořád nevíme mnoho – dokonce si ani nemůžeme být jistí, že Robert McCall je jeho skutečné jméno – avšak jasně vidíme, že jeho bojové schopnosti jsou na velice vysoké úrovni, jelikož nedělá navíc žádné zbytečné pohyby, tj. pouze to málo, o kterém ví, že mu stačí k terminování nepřítele. Zároveň se nedá tvrdit, že by měl kvůli svému počínání jakkoli neklidné spaní. Možná však trpí určitou formou obsedantně-kompulzivní poruchy, protože pořád rovná věci. Anebo má holt jenom rád pořádek. Všímá si detailů, kterých si všímají pouze naprostí profíci (to, že si agentka CIA při jeho „tajném“ focení o dva stoly dál nechá u foťáku v mobilu zapnutý zvuk, mezi ně pochopitelně nepatří).
Equalizer 3: Poslední kapitola uzavírá kvalitativně nesmírně vyrovnanou trilogii, což je obdivuhodné. Šablona je pevně daná a dá se předpokládat, že stejně jako v případě MCU a DCEU by diváky a divačky uspokojila třeba i napodesáté. Eufemistické momenty (k nimž se řadí také mrtvoly z té úvodní scény) znovu fungují, neboť Roberta McCalla známe natolik dobře, že si sami pro sebe zpětně promítneme, jak asi svoje nepřátele zmasakroval, přičemž z každého jejich odmítnutí Robertovy férové nabídky až zamrazí. Právě proto, že víme, že za to budou extrémně brutálně zmasakrování. Mimochodem, po Rychle a zběsile 10 a Mission: Impossible Odplatě – První části potřetí v letošním roce bude zmasakrován taky Řím. Bývaly doby, kdy byla v tomto směru nedostižnou evropskou metropolí Paříž. Ale to není důležité jako fakt, že Robert McCall jest každým coulem altruista, pročež si ti, kterým zkříží cestu, ani ve trojce neodpustí tu nejzásadnější otázku: „Who are you?“
FOTO: Falcon