Carter „Doc“ McCoy sice není původcem idiomu „The Real McCoy“, ale rozhodně tak působí. A to i přesto, že si právě v kriminále, před kterým se v pohodě pasou srnky, čtvrtým rokem odpykává jednu celou dekádu za ozbrojené přepadení. Právě mu zamítli podmínečné propuštění. Útěk z vězení jest neuskutečnitelný – na rozdíl od pozdějšího útěku do Mexika. Ne že by požádal: on prostě přikáže svojí manželce Carol, aby zašla za obchodníkem Jackem Beynonem, který zůstává poslední šanci, jak se dostat na svobodu. Jenže to nebude zadarmo. Pro Beynona je to win-win situation. Nezařídí Docovo propuštění, když se s ním krásná Carol nevyspí. A když se s ním krásná Carol vyspí, tak po zařízení Docova propuštění po něm bude chtít vykrást banku, kde čeká 500 000 dolarů!
Když se Doc dostane ven, má meeting s Beynonem, který mu oznámí, že součastí zlodějského týmu budou kromě Carol dva jeho lidé, z nichž nás bude zajímat hlavně Rudy. Prakticky už v tenhle okamžik nám musí být jasné, že záměr nedopadne podle plánu, protože nejsou sehraní a na jedné vlně. Téměř se neznají, takže pravděpodobnost, že někdo někoho podrazí … Asi takhle, kdyby existovala možnost si jít před loupeží vsadit, že někdo někoho podrazí, káplo by z toho určitě víc než těch půl milionu. No, bankovní loupeže představují divácky atraktivní sekvence, přičemž bychom našli několik filmů, ve kterých jsou provedeny fikaněji a naservírovány napínavěji. V Útěku jest naštěstí pořád dostatečně cool na to, aby přilepila oči k obrazovce, od které se je až závěrečných titulků nepodaří odtrhnout.
Chemie mezi nimi funguje od startu na výbornou, takže není divu, že následovala svatba a pět roků trvající manželství. Zajímavé, že Alec Baldwin a Kim Basinger, kteří tyhle postavy ztvárnili v remaku, který sice nezapře, že se pod něj spolupodepsal Walter Hill, nicméně co do kvality za originálem nepřekvapivě stejně zaostává, se vzali krátce před natáčením a vydrželi spolu o čtyři roky déle. V této předělávce mají výživnější milostnou scénu, jaká představuje patrně největší rozdíl. Co se sexappealu týče, Kim se Ali vyrovná, nicméně film byl předem odsouzený k neúspěchu, jelikož Alec Baldwin je: zaprvé dobrý herec v komediálních, nikoli seriózních úlohách (na rozdíl od bratrů Stephena, Williama a Daniela, kteří obecně nejsou dobří herci); a zadruhé se nikdy nemůže vyrovnat Steve McQueenovi, neboť „The King of Cool“ byl zkrátka jenom jeden. A faktem zůstává, že ač se pak objevil ještě v šesti titulech, včetně Motýlka a Toma Horna, role v Útěku je považována za poslední, ve které byl za typického absolutního bouráka, při jehož sledování si chlapi říkají, že by chtěli být jako on, zatímco ženy závidí Ali MacGraw, protože by chtěli být s ním.
Ali, předtím za Love Story nominovaná na Oscara i Zlatý glóbus, který získala, byla mnohými za svůj herecký výkon naprosto nesmyslně kritizovaná. Druhou významnou ženskou rolí je Fran s tváří Sally Struthers, jíž si jistě budou dobře pamatovat znalci a znalkyně South Parku. Rudy (Al „Sollozzo“ Lettieri) totiž po podrazové konfrontaci, jakou sám zpunktoval, „vstane z mrtvých“ a ústřední dvojici dál pronásleduje, což víme my jakožto diváci, avšak Doc a Carol o tom nemají ani potuchy. Fran je manželkou veterináře, u kterého se dá zmíněný gangster ošestřit. Tyhle tři pak sledujeme paralelně s hlavními dvěma protagonisty. Fran v tomto bezmála třicet roků starém počinu vypadá jako Jennifer Tilly a z ničeho nic začne po počátečním ostychu po Rudym vyjíždět, což bude dáno jejím strachem, zatímco Fran pod režijním vedením Sama Peckinpaha můžeme označit za regulérní děvku. Někomu může připadat paradoxní, že jeho přístup funguje o poznání lépe, a proto se při sledování těch tří nenudíme, čímž se dostáváme do rozporu s Tarantinem. Není pochyb, že si později od autora knižní předlohy Jima Thompsona vypůjčil mexické útočiště gangsterů nazvané El Rey, kam míří postavy v Od soumraku do úsvitu.
Útěk jsem viděl poprvé v roce 2011, kdy jsem– rovněž poprvé – četl knihu o Samu Peckinpahovi a dával jsem si retrospektivu všech jeho filmů. Tehdy jsem zrovna dvakrát nadšený nebyl, takže jsem měl při letošním zhlédnutí pocit, jako bych tenkrát sledoval úplně jiný film. Útěk se stal v podstatě komerčně nejúspěšnějším bijákem v režisérově kariéře a ani více než půl století od vzniku neztratil nic ze svojí působivosti, což se tedy patrně uzná až po druhém zhlédnutí. Shrňme si to asi tak, že éra Nového Hollywoodu přinesla v 70. letech poměrně dost fajnových podívaných, ovšem tahle patří k absolutní špičce.
FOTO: cinema.de