Duben

Recenze: Rychle a zběsile 10

Vydáno dne 18.05.2023
Dvaadvacet roků po premiéře první části přichází na řadu desátá, resp. její první polovina, protože po nějakých 135 minutách film přestane bez vpravdě velkého finále. 

 










 

Opravdu asi málokoho by tenkrát po tomto menším filmečku napadlo, že série nabobtná do tak obrovských rozměrů. Přitom po pátém díle to vypadalo, že už se laťka výš posunout nedá. Svým způsobem to tak zůstalo, jelikož táhnutí sejfu za autem ulicemi Rio de Janeira se přetrumfnout nepodařilo, ačkoli i šestka a sedmička měly svůj „WOW“ moment. V osmičce zaujaly více neakční scény, zatímco na devítku by mnozí fanoušci a mnohé fanynky nejraději zapomněli, protože přinesla veliký kvalitativní propad. Na jednu stranu se nabízelo, že F&F sága vyčerpala veškerý svůj potenciál, na druhou stranu pořád existovala naděje, že desítka a její druhá polovina (plánovaná na rok 2025) už musí být jenom lepší, jak jsem ostatně uvedl v recenzi.

Právě někdy kolem páté, a určitě nejen podle mě taky úplně nejlepší části, se začalo silně hlásit o slovo téma rodiny. Ta, kterou tvoří banda kolem Doma Toretta, se od té doby ještě rozšířila a není pochyb, že by do ní ráda patřila i Tess, což je dcera pana Nikoho (Kurt Russell), kterou velmi hezky ztvárňuje Brie Larson, jež se při vytváření téhle postavy inspirovala setkáním s dcerou Vina Diesela, která se jmenuje Pauline na počest Paula Walkera. Každopádně, rodinné vazby sehrávaly a sehrávají úlohu i v táboře záporáků, jak dokládá Shawovic famílie (Owen, Deckard, Queenie). Nicméně, pro tuhle franšízu platí, že když je někdo záporákem, nemusí jím být napořád.

 










 

U Danteho Reyese však proměna v dobráka prakticky nepřipadá v úvahu. Zmíněný sejf jeho otce byl totiž tenkrát ukraden a otec to odnesl na mostě, kam se teď vrátíme a kde byl přítomen i jeho syn, který po deset roků trvajícím sledování akcí Domovy rodiny přichází, aby vzdal hold tomu, po kom je pojmenován, a protagonisty provedl peklem. Jason Momoa byl skvělou volbou, protože svou postavou budí respekt, zároveň ovšem pronáší lehce infantilnější hlášky a provádí šaškárny, které jsou docela zábavné, a ve scéně, kdy se řeší jeho backstory, jsou taky vysvětlené, nicméně potíž spočívá v tom, že se kvůli tomuhle chování snižuje jeho nebezpečnost a tím pádem i napětí, kterému neprospívá ani fakt, že bezradnost tvůrců se projevuje i tím, že povolávají zpět postavy, které by se už vracet neměly, ať už byly fanouškovsky sebeoblíbenější.

To samozřejmě neplatí pro Queenie, protože sledovat Helen Mirren v akčních bijácích je vždycky zábava (viz také RED, Anna), ačkoli tady nebude součástí žádné akční sekvence. Neplatí to ani pro Deckarda, protože scéna s Jasonem Stathamam je správně hustá a drsňácká. A neplatí to ani pro Miu, jelikož i Jordana Brewster si užije svoji porci akce, při které jí vypomůže Jakob – nedospělý brácha v těle dospělého člověka, jehož si zase zahrál John Cena. Jejich sourozenecká bojová scéna bude patrně spolu se soubojem Letty vs. Cipher, tedy Michelle Rodriguez vs. Charlize Theron, tou ponejvíce cool. Přestože se tedy nejedná vyloženě o ten „WOW“ moment, jaký by zvednul ze židle. V tomto směru měla celá sága dosáhnout vrcholu při vesmírné pasáži z devítky, jenže ta vůbec nefunguje tak, jak by měla.

Velký problém představuje skutečnost, že Justin Lin je výborný režisér, ale dosti nedobrý scenárista. Viděli jsme to už minule a vidíme to zas. Chris Morgan možná psal extrémní a extrémně nadsazené věci, ovšem svým způsobem se pořád dalo věřit tomu, že by se za určitých šťastných okolností daly realizovat, což platí jak pro skákání z mrakodrapu na mrakodrap v sedmičce, tak pro zachycení Letty na mostu v šestce. A neplatí to úplně pro přehradu v desítce, jelikož přece není možné, aby otec malého chlapce svoje dítě svými skutky ohrožoval víc, než ho ohrožuje hlavní záporák. Návštěva Říma přináší velkolepou záležitost, ale trochu doplácí na to, že je reminiscencí na zmiňovanou akci v Riu. Pravda, má překvapivé rozuzlení, leč nikoli až natolik, jako kupříkladu útok nanomitů na Eifelovku ve vynikající žánrové lahůdce G. I. Joe.

 










 

Při takovémto rozsáhlém obsazení bývá ošidné rovnoměrně rozdělit čas jednotlivých postav, resp. tedy jejich představitelů a představitelek, na plátně. V případě Rychle a zběsile 10 se to překvapivě podařilo. Takže se opět dočkáme i vzájemného pošťuchování mezi Romanem (Tyrese Gibson) a Tejem (Chris „Ludacris“ Bridges). Svoje umění předvede Ramsey (Nathalie Emmanuel), v retrospektivě se vrátí JoaquimBuchode Almeida. Prostor pro svůj projev (bohužel nepříliš přínosný) dostane Rita Moreno a své si rozhodně užije Daniela Melchior, jejíž figura vlastně dále prohlubuje rodinné vazby. Také Charlize Theron coby Cipher se dočkala několika silných scén, přičemž tuhle ženskou můžeme jednoznačně považovat za nejnebezpečnější záporačku, jaké kdy musela rychlá a zběsilá banda čelit a jaká v desítce nepochybně neřekla poslední slovo.

Rychle a zběsile 10 je film, jehož tvůrci pracovali se vskutku megalomanským rozpočetem, což taky dávají okatě najevo. Vidíme tak jeden z nemnoha případů, kdy se díky bezednému finančnímu zdroji dá realizovat prakticky cokoli – od létání po světě (i když to ve filmu trochu vypadá, že z L. A. se do Říma dostaneme stejně rychle jako třeba z Prahy do Mladé Boleslavi) přes famózní kamerové vychytávky až po obsazení těch nejzářivějších hvězd. Tady nutno dodat, že příště – pro zřejmě už faktické finále celé ságy – dorazí další starý známý, jak dokládá scéna mezi závěrečnými titulky (za nimi se žádná nevyskytuje). Bývalo by bylo fajn, kdyby řady akčních hrdinů rozšířil Arnold, ale to ve studiu Universal patrně vůbec nikoho nenapadlo. Takže uvidíme, jestli se všechno v té velkoleposti povede ještě posunout dál. Trochu znepokojivě působí na základě některých událostí a toho, že se finále rozdělilo na dvě poloviny, ta skutečnost, že to v té druhé polovině bude znovu tuctovější, předvídatelná podívaná, tak jako tomu bylo u Marvelovky Avengers: Endgame, která za Infinity War rozhodně zaostává. V případě Rychle a zběsile 10 režisér Justin Lin odstoupil po týdnu natáčení pro „kreativní rozdíly“ a údajně také neshody s Vinem Dieselem. Pro film se to možná nakonec ukázalo býti ku prospěchu, protože Louis Letterier svou úlohu, kdy naskakoval do rozjetého vlaku, resp. bouráku, zvládnul hodně dobře. Dokonce natolik, že navnadil k opětovnému zhlédnutí předchozích částí franšízy – snad tedy s výjimkou této deváté.

FOTO: CinemArt
Hodnocení autora: 8/108/108/108/108/108/108/108/108/108/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz