Recenze: Vetřelec 3

Vydáno dne 14.07.2022
Přestože se během uplynulých dvou roků odsouvala řada premiér, v kinech se v červenci žádná velká hitparáda nekoná. A tak si připomeneme poslední dvě části vetřelčí tetralogie, které jsou také k dispozici za nízkou cenu jak na DVD, tak na Blu-ray.

Pro úplnost dodejme, že řeč bude tentokrát o prodloužené verzi, která vznikla na začátku století/tisíciletí a která jest o celých 30 minut delší, než kinoverze. První důležitá akce je nešikovně přerušovaná úvodními titulky. Ukáže se, že se ve vesmírné lodi Sulaco nenachází pouze lidská posádka s androidem Bishopem (dobré cameo Lance Henriksena). Objevil se TEN obávaný mimozemský organismus, o kterém si Ellen Ripleyová myslela, že už se s ním nikdy nesetká. Lodní „kompjútr“ situaci vyhodnotil tak, že bude nutné nouzově přistát. Konkrétně na nehostinné planetě Fiorina „Fury“ 161, kde se nachází továrna, která slouží jako věznice s maximální ostrahou. Kdysi dávno tady byla obrovská hromada trestanců. Teď jich zbylo něco kolem dvaceti. Všichni žijí v poklidu, jelikož naslouchají duchovnímu vůdci Dillonovi (Charles S. Dutton). Jenže teď budou muset bojovat se zdánlivě nezničitelným nepřítelem. V této plně vylíhnuté fázi se mu říká Xenomorph nebo též … Vetřelec.

Vězni jsou převychováni dobře, o čemž svědčí okamžik, kdy se Ripleyová vydá mezi ně, přestože ví, že hodně dlouho neviděli žádnou ženu. Neovládnou se pouze v jediné scéně, kdy si na ni počíhají, když jde vyzvednout androida Bishopa, resp. to, co z něj zbylo, aby se dozvěděla, co se přesně na lodi stalo. Zamrzí, že to neudělala mnohem dříve, protože všem ostatním a v podstatě i sobě mohla ušetřit spoustu nepříjemností. Podezřívavá přitom byla už od svého probuzení, kdy neváhala nařídit pitvu malé Newt. K ní dojde během úvodní patnáctiminutovky a vlastně docela naštve, že tvůrci trojky neudělali maximum pro to, aby se vrátili jak Michael Biehn, tak Carrie Henn. Pak bychom totiž sledovali úplně jiný, pravděpodobně rovněž lepší film.

Takhle je to potřetí zase o tom samém, jak už to tak u zaběhnutých sérií bývá. Nápad zasadit příběh do věznice nebyl špatný. Jinak jsou rozdíly minimální. Ani vetřelcův upgrade není vyloženě ku prospěchu. Rozhodně není hrozivější, než byl předtím. Navíc tentokrát k sobě nemá parťáky. Zato Ripleyová se může spolehnout alespoň na doktora Clemense, který má sice taky temnější minulost, ale na rozdíl od ostatních, zvláště pak týpka jménem Golic, prostě jenom udělal hloupou chybu. Charles Dance odvedl standardně výbornou práci. A protože většina zabíjení se odehrává mimo záběr, dalo by se napsat, že právě jeho společné scény se Sigourney Weaver patří k tomu nejlepšímu, co tento třetí díl nabízí.

Protože skutečnost, že se nacházíme v uzavřeném prostoru (víme, že venku není pěkné počasí), se podařilo využít jenom částečně. Pro lepší budování napětí si tůrci mohli nakoukat jak jedničku, tak třeba Věc od Johna Carpentera. Tedy ne, že by zrovna David Fincher potřeboval od někoho opisovat, jak se má pracovat s napětím a tíživou atmosférou. Nicméně faktem zůstává, že se jednalo o jeho celovečerní debut. Navíc v žánru, který mu evidentně nesednul. Když se může pustit do thrilleru, ve kterém se takříkajíc drží při Zemi, výsledek bývá u diváků úspěšnější. To ale v žádném případě neznamená, že by byl Vetřelec 3 nějak špatný film.

Vetřelec 3 nepřináší žádný komplikovaný příběh. Přesto/Proto funguje velice dobře ... Tedy až do doby, dokud není odpravena jedna z těch důležitějších postav. Ta do jisté míry fungovala jako prostředník mezi hlaviní hrdinkou a cizím prostředím, do kterého se dostala. Svou roli samozřejmě sehraje i její kondice, se kterou se dopracuje až k trochu béčkové, zdlouhavé a hlavně předvídatelné závěrečné vybíjené, po které následuje odkaz na předchozí část. V tom smyslu, že dojde na obžalobu nenasytnosti velkých korporací, které pro dosažení vlastních velkých zisků neváhají jít doslova přes mrtvoly. Vetřelec 3 zkrátka zanechává rozpačité pocity. Na jednu stranu těží z toho, že je součástí slavné a oblíbené franšízy, ale na tu druhou na to částečně doplácí.

P.S.: Bonusová sekce na Blu-ray se od té na disku Vetřelce a Vetřelců výrazně neliší. I tady máme KOMENTÁŘ. I tady si můžeme vybrat mezi původní a speciální verzí. I tady si u první jmenované můžeme přehrát hudbu a u té druhé si můžeme nastavit MARKER, který nám ukáže, které scény se v originálním, v roce 2022 už třicet roků starém sestřihu nevyskytovaly. To je určitě vítaná vychytávka. Jinak chybí režisérův úvod, vystřižené scény i tzv. MU-TH-UH mód, který by poskytoval zajímavosti o filmu. Nicméně několik užitečných informací se objevuje v samotném MENU.