Recenze: Texaský masakr motorovou pilou (2022)

Vydáno dne 24.02.2022
Netflix nutně potřebuje content. To znamená dvě věci: Zaprvé, kvantita je často na úkor kvality. A zadruhé, při téhle potřebě občas dojde na předělávku či pokračování nějakého známého díla. Řada přišla už i na jednu z nejkultovnějších hororových záležitostí.

V roce 1974 šokoval Tobe Hooper s brutálním bijákem nazvaným Texaský masakr motorovou pilou, o kterém jsme si už taky napsali. Příští rok tomu bude dvacet roků, co se remaku chopil Marcus Nispel. A věru se ničeho nebál. Takže ač čerpal z legendárního filmu (a na takové by se obvykle sahat nemělo), výsledkem se nestala jenom další zbytečná předělávka. O nejnovější verzi nic takového napsat nelze, přestože se vrací „Final Girl“ z originálu, byť tedy samozřejmě představovaná jinou herečkou, protože skvělá Marilyn Burns už bohužel odešla.

Sally nepřekvapivě volí stejný přístup, jako Laurie Strodeová v novém Halloweenu. Z tohoto pohledu tedy žádná snaha o inovaci. I v této novince sledujeme pouze hrstku postav, přičemž rozhodně není složité rozpoznat, kdo bude pro slashery typickou „poslední dívkou“ tentokrát. Nacházíme se přitom v městě duchů nazvaném Harlow, kam zavítá skupinka mladých lidí, protože tady chtějí prodat nějaké nemovitosti. Potencionální zájemci by v autobuse měli dorazit každou chvíli. Dante, jeho blonďatá přítelkyně Ruth a ségry Lila s Melody vejdou do starého sirotčince, který stále obývá handicapovaná dáma v letech jménem Ginny. A bohužel tam není sama. Vedle venku vyvěšené bývalé rasistické jižanské vlajky se skrývá ještě někdo uvnitř!

Nejde ani tak o to, že dojde k určitým nespravedlnostem, jako spíše o to, že Ginny od pohledu nepůsobí nejsympatičtěji, takže později zase nebudeme zaskočeni, když zrovna ona se podepíše pod nové řádění Leatherface, jenž si neustále přepečlivě střeží svůj nejdražší nástroj – vrčící motorovou pilu. Vyhlídky nejsou úplně nadějné, když jediným člověkem v širém okolí, který by potencionálně mohl něco udělat, je mechanik Richter, ačkoli ten se od počátku netváří býti nejférovějším týpkem v Texasu. V rámci této chabé zápletky není nouze o nelogické chování postav. Zvláště pak od té, od které bychom vzhledem ke zkušenostem čekali inteligentnější jednání. Pod tento námět se spolupodepsal Fede Alvarez, co nepříliš záživným způsobem předělal klasiku Evil Dead.

Jasně, ani původní film nemá zápletku věru nijak komplikovanou, ale v popředí neustále zůstává psychologický aspekt celé věci, což je něco, co nová verze naprosto zoufale postrádá, a proto je jenom průměrným, resp. spíše podprůměrným hororem, který by býval udělal nejlépe, kdyby originál spíše vykrádal, než aby se k němu oficiálně hlásil. Ano, tvůrci mohli vsadit alespoň na větší explicitu, co se týče zobrazování násilí, ale neudělali to, přestože Netflix rozhodně snese více, než filmy v USA podléhající MPA systému, který rozhoduje o přístupnosti. Zatímco tenkrát stačilo ke trojímu prožitku (voyeurskému, zprostředkovanému, fyzickému) celého příběhu třeba jenom obyčejné mávání se zapnutou motorovou pilou, tady se emoce daří zatáhnout do hry jen velmi zřídka.

Texaský masakr motorovou pilou z roku 2022 prostě zase neobsahuje vůbec nic, co bychom už přetím neviděli. Za nejzajímavější a nejnapínavější se dá považovat scéna, kdy se Ruth probere v nabouraném autě na předním sedadle a ví, že se kvůli Leatherfaceově přítomnosti ocitla ve smrtelném nebezpečí. Bohužel i tady všechno dopadne zcela podle očekávání. Podprůměrnost tohoto projektu nezachrání ani jinak sympatická Sarah Yarkin v roli Mel, neboť i tahle postava je tak zjednodušeně napsaná, že není snadné si k ní udělat nějaký hlubší vztah. A co je patrně úplně nejsmutnější: Leatherface se proměnil z ikony v tuctového filmového sériového zabijáka.

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10