Samotný film jsme si zrecenzovali TADY. Tak pojďme ke KOMENTÁŘI, který neobstaral režisér, nýbrž architekt Jack Fisk, producent Grant Hill a kameraman John Toll. Následuje třiadvacetiminutové video THE THIN RED LINE: THE ACTOR’S PERSPECTIVE, ve kterém však zdaleka nebudou účinkovat všichni herci, kteří se na vzniku filmu podíleli. Je to logické, protože postav uvádí hromadu. Slovo si nakonec vezmou Elias Koteas, Dash Mihok, Thomas Jane a Jim Caviezel. Dozvíme se třeba o výcvikovém táboře, o nutnosti běhat během natáčení čtyřicetkrát za sebou do kopce, o špinavém a smradlavém kostýmu, který kvůli návaznosti nebylo možné vyprat, o natáčení za třech různých meteorologických podmínek, o neobvyklém režijním pokynu zahrnujícím „cosi o propasti“, eventuálně taky o improvizaci a hip hipu s Adrienem Brodym.
THE EDITING OF THE THIN RED LINE: SHAPING A TERRENCE MALICK FILM pustí ke slovu všechny tři střihače, tj. Billyho Webera, Saar Kleina a Leslie Jones. Společně prozradí, že režisér výsledný sestřih prakticky nikdy celý neviděl. Zmíní se rovněž o pětihodinové verzi, což není u hollywoodských projektů v počátcích postprodukce nic neobvyklého. Znovu bude připomenuto, že se Malick coby vystudovaný filozof řídí spíše svojí intuicí než scénářem. Proto nepřekvapí ty přírodní prostřihy nebo fakt, že původní hlavní postavou neměl být Witt (Caviezel). Opomenuty nebou ani filozoficko-meditativní voice overy či údaje o nekonečných hodinách natočeného materiálu a době, kterou bylo nutné strávit ve střižně, ve smyslu než se hotový produkt dostal do kin. Asi nepřekvapí, že to trvalo hodně, hodně dlouho.
No a ještě si dáme DELETED SCENES, tedy VYNECHANÉ SCÉNY. Překvapivě jich je pouhých osm a dohromady mají cca 14 minut, což znamená, že obří hromada materiálu zůstala čistě na podlaze střižny a dost možná už nikdy nespatří světlo světa. Nicméně má přece jít o vynechané scény, nikoli o vynechané záběry. Nejpoutavější bude Wittovo stýskání si po domově, nařčení zajatých japonců z kanibalismu a Bellova porada s kapitánem Boschem ohledně manželky (Miranda Otto). Tahle scéna by si svoje místo ve finálním sestřihu rozhodně obhájila. Nejen proto, že dává více prostoru Georgi Clooneyovi, jenž ho má jinak minimum, ale taky kvůli tomu, že se řeší záležitosti pozoruhodné jak z právního, tak z osobního hlediska. Kdepak, vlastnit Tenkou červenou linii na Blu-ray se určitě vyplatí!
FOTO: cinema.de