Nový Hollywood (cca 1969-1980) přinesl řadu dodnes hojně skloňovaných jmen - Francis Ford Coppola, Steven Spielberg, George Lucas, Al Pacino, Dennis Hopper, Peter Fonda, Warren Beatty, Martin Scorsese, Brian De Palma aj. V zákulisí, víceméně mimo záře reflektorů, však zůstalo několik dalších, bez kterých by tahle éra, kdy se ke slovu drali mladí, talentovaní tvůrci, patrně nikdy neměla takový dopad. Sem musíme zařadit Boba Rafelsona, Roberta Evanse, Paddyho Chayefskyho, Petera Bogdanoviche, Hala Ashbyho a samozřejmě také Paula Schradera.
Skutečně nelze nezmínit surrealistickou scénu, ve které si Mary lehne na Ernsta, začnou levitovat a dále letí nad horami či mořem, nicméně jeho představy záhy směřují k elektrárnám a továrnám, které čístému vzduchu fakt neprospívají. Ernst patří k těm postavám (viz také Arthur Fleck, Travis Bickle či Modelář), jejichž podezřelé počínání přináší divákům neklid i zvědavost na to, o co téhle figuře vlastně jde a co nakonec vymyslí. Právě finální scéna Zoufalství a naděje přinutí vstát ze židle. A Paul Schrader nám na ní demonstruje, že dobře ví, proč tak milujeme filmy. Opět se v ní totiž mísí voyeurský, zprostředkovaný i fyzický pohled (viz kniha Tajemství filmové řeči).
Zoufalství a naděje je film, jehož název bude ve stručnosti, de facto jenom tak mimochodem vysvětlen. Zároveň nutno upozornit, že se natáčelo ve formátu 4:3, který bude dodržen na všech médiích, jak si to autor přál. Paul Schrader velmi potěšil už nedoceněným thrillerem Poslední šance na pomstu, a tak je jedině dobře, že na premiéru už čeká další jeho film, tentokráte nazvaný The Card Counter. Nic naplat, rodák z Michiganu spolu s Clintem Eastwoodem, Ridley Scottem, Romanem Polanskim, Sidney Lumetem a některými dalšími popírá teorii Quentina Tarantina, jelikož dokazuje, že výborný film může skvělý režisér natočit i po sedmdesátce.
FOTO: cinema.de