Recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera

Vydáno dne 21.12.2019
Závěrečná epizoda nové trilogie bude samozřejmě opět uvedena ve všechy myslitelných formátech - 2D, 3D, dabovaná verze, originální verze, ... A opomenout pochopitelně nelze ani 4Dx, VIP Chodov nebo IMAX, pro kterých byl film digitálně remastrovaný a netřeba připomínat, že vzhledem ke své velikosti a epičnosti se nepochybně nejvíce vyplatí jej vidět právě na největším plátně s úchvatnými obrazy a ohromujícím zvukem.

Mrtvý promluvil! Císař Palpatine (jestli jste viděli každou z devíti epizod alespoň jednou jako já, určitě víte, o kom je řeč) komunikuje s Kylo Renem, který se trochu obává, že přijde o svoji moc, což nechce. Zároveň nechce zabít Rey - jenom ji chce přetáhnout. Nikoli lopatou, nýbrž na temnou stranu síly. Zbytek "Hnutí odporu" v čele s Finnem, Poe Dameronem a droidy, které není radno podceňovat, dále bojuje proti zlořádům z Prvního řádu. Rey se zprvu drží stranou a učí se od princezny Leii). Úplně netuší, že ovládá báječné schopnosti. Ale doufá, že odolá pokušení sejít na zcestí a že se konečně dozví o svém původu, načež si budeme moct spolu s ostatními odpovět na otázku: "Who is she?"

Všechno, co na téhle sérii máme rádi z minulých dílů, se dosavuje i tentokrát. Někdy je ta podobnost opravdu veliká, tak jako se současnými Marvelovkami. Tajemství okolo původu Rey rozhodně nemuselo být rozprostřeno na tři části, protože to není zrovna pecka, resp. také v tomto momentu jaksi selhala režijní vize. Po zhlédnutí tohoto dílu je třeba konstatovat, že od Posledního z Jediů jsme se dohromady vlastně nikam neposunuli. Od potencionálně zajímavých dějových linií (např. situace kolem maskované Zorii) se rychle ustupuje ke střídání akčních a dialogových pasáží.

Z těch akčních ponejvíce zaujme hned ta původní. Zbývající - a to musím opakovat už poněkolikáté - zkrátka postrádají nápaditost. Pomalu se chce napsat, že je předčí i stejná sekvence z IRON SKY, tedy počinu s mnohonásobně nižším rozpočtem. Avšak aby nedošlo k nedorozumění, na Vzestupu Skywalkera je znovu vidět, že stál pořádný balík, a obsahuje dost na realizaci obrovsky náročných záběrů. Jenže takové k space operám, resp. všem hollywoodským velkofilmům prostě patří a neměli bychom je tudíž považovat za nějaký nadstandard.

Ve Vzestupu Skywalkera (snad proto, že scénář nenapsal Lawrence Kasdan) přibylo těch momentů, kdy pochybujeme nad počínám postav, když se ledacos dalo podle všeho vyřešit mnohem snadnějším způsobem. Scénář holt není dobrý a J. J. Abrams ani nepřesvědčil, že by měl být pokládán za jedno z největších režisérských es. Oproti svému předchůdci Rianu Johnsonovi totiž nevytvořil ani jeden vskutku dechberoucí moment. A neobejde se bez zajímavosti, že se mu zřejmě - byť téměř určitě nechtíc - povedlo obrátit pozornost spíše na interakci a chemii mezi herci/herečkami, než na CGI efekty.

Star Wars: Vzestup Skywalkera bude patrně nejhorší epizodou celé ságy (spin-offy Rogue One a Solo: Star Wars Story nepočítaje), jejíž budoucnost bude přesto velice pozoruhodné sledovat. Klidně by se mohla týkat postavy Jannah (Naomi Ackie). Nicméně teď u filmu jsem měl trochu pocit, že ty peníze, které sežral rozpočet, se daly využít na něco jiného. Tenhle pocit jsem přitom měl naposledy při sledování Osamělého jezdce. Star Wars taky často klade do popředí téma rodiny, jenže tak nečiní tolik efektivně a inovativně, jako kupříkladu série Rychle a zběsile, jejíž devátá část dorazí do kin v květnu příštího roku. Do té doby Vzestup Skywalkera nepochybně vydělá spoustu peněz, jelikož mnozí diváci a mnohé divačky budou spokojení s tím, že znovu dostali to, co čekali.