Recenze: Annabelle 2

Vydáno dne 22.06.2019
Ještě předtím, než se dostane do kin trojka, se podíváme, jak to se zlonosnou panenkou vlastně tenkrát začalo?
Mullinsovi měli holčičku. Byla jednou z těch holčiček, které dělají svým rodičům nekonečnou radost. Jenomže stačilo chvíli věnovat veškerou pozornost rozbité pneumatice a okolo jedoucí auto způsobilo tragédii, z jaké se vyráběč panenek Samuel a jeho žena Esther budou jen velmi obtížně vzpamatovávat. Leda že … Leda že by našli způsob, jak svoji holčičku přivést zpátky. Dvanáct roků po té smrtelné nehodě poskytnou ve svém domě na samotě (nikoli však u lesa) přístřeší skupině mladých děvčat a sestře Charlottě. Jenže nejen v pokoji po té mrtvé dceři se dějou prazvláštní věci …

Už tomu bude pět roků, co měla premiéru první Annabelle. Vystrašila málokoho, naopak se našli tací, kteří se při jejím sledování neubránili v některých momentech smíchu, což by se při hororech stávat nemělo (viz také loňská Sestra, na kterou tady najdeme odkaz ve scéně za závěrečnými titulky). V zajetí démonů 2 – jakkoliv by se o kvalitách tohoto sequelu dalo dlouho debatovat – znovu probudilo zájem, a tak na sebe druhý spin-off o zákařné panence nenechal dlouho čekat. Ačkoliv jak se tahle série rozrůstá ve vlastní vesmír, není úplně jasné, co je spin-off a co hlavní příběhová linie. V každém případě lze směle tvrdit, že Annabelle 2 rozhodně patří k tomu nejlepšímu hororovému, co se v Hollywoodu zrodilo za poslední dekádu, ne-li za ještě delší časový úsek.

Pořád však bude, co zlepšovat, protože se ve většině scén rozhodně dalo zajít ještě dál. Strašidelné sekvence docela často skončí ve chvíli, kdy by bývalo bylo nesmírně zajímavé sledovat, jak celá „akce“ pokračovala. Protože David F. Sandberg umí tyhle scény podat tak, že musí potěšit každého hororového fanouška, což předvedl už na Zhasni a zemřeš. I proto, že evidentně pochopil, že strašidelný trik není kolikrát ani tak ve zvuku (možná proto tady máme pouze jednu lekačku, která navíc podle očekávání vůbec nefunguje), jako spíše ve správném nasvícení.

Postavy se tentokrát nechovají vyloženě jako idioti, i když minimálně velmi nepřesvědčivé je, že sledujeme malé a náctileté, tj. v podstatě bezbranné holky, a k tomu jednu sestru, která se umí ohánět akorát modlitbami, což proti téhle panence a zlu, které ji obklopuje, zrovna nezabírá. Přesto řeší podivnosti tak, že samovolně se pohybující prostěradla či panenky, které když usadíte v jedné poloze a následně je najdete bez cizího přičinění v jiné, považuje za něco naprosto normálního. A všichni se tomu zasmějí, stejně jako příliš neřeší mrtvoly.

Annabelle 2     je film, kterému se daří zručně servírovat jak dobovou, tak hororovou atmosféru. Tedy až do doby, kdy se scenárista drží natolik zpátky, že z té pekelné entity (a strašáka) přestaneme mít respekt a přestaneme se jí bát, což se ale na druhou stranu zase stává u většiny ostatních hororů mnohem dříve, než po nějakých těch padesáti minutách. Rovněž herecké výkony od dětských představitelek jsou povedené, což u hororů nebo rádoby drsnějších počinů taky neplatí pokaždé. Z té hrstky dospělých za zmínku rozhodně stojí Miranda Otto, která má ve své roli co hrát. Ostatně to platí i pro Stephanie Sigman, jež svou úlohu dokázala oproti podobným přeci jen ozvláštnit. Celý The Conjuring Universe vlastně není nezajímavý. Uvidíme, jestli to bude platit i po Annabelle 3.

Steve Sekely

Sekely Steve

Steve Sekely