Recenze: Star Wars: Síla se probouzí

Vydáno dne 16.12.2015
Před dávnými časy v předaleké galaxii …
Už jen tenhle úvodní titulek musí v oddaných divácích vyvolat nadšení (kterého si v příštích letech zažijeme až dosyta) a snad i nostalgii. Ačkoliv k ní se mnohem více vážou jiné momenty, nejen ten hned následující, kdy je nám typickým způsobem nastíněno, o co půjde. Nastíním tedy také: Luke Skywalker zmizel. Vypátrat se jej snaží První řád, který de facto navazuje na Impérium. Podstatnou úlohu v něm zastává jistý Kylo Ren, s nímž se setkáváme už na začátku. Tak jako s jedním z jeho vojáků, který se však rozhodne uniknout ze spárů temné strany Síly a pomoci lapenému pilotovi Poe Dameronovi. Záhy se sice jeden z nich ztratí, nicméně se objeví jistá Rey a jejich úkolem bude především dostat do bezpečí droida BB-8. Jenže to rozhodně nebude nic snadného, protože se to všude hemží všemožnou nepřátelskou havětí. Ovšem naštěstí i starými známými …

Režisér J. J. Abrams fascinujícím způsobem přetvořil Star Trek, protože mu dodal téměř všechno, co původním filmům chybělo (a že toho bylo). V Hollywoodu se tedy odehrála vskutku zajímavá a možná i lehce kontroverzní rošáda, když mu byla svěřena práce na konkurenčních Star Wars. Ty navíc vždycky fungovaly (byť některé epizody více), tudíž co by tady měl přetvářet nebo možná dokonce zlepšovat? Asi nepřekvapí, že Síla se probouzí se nese de facto přesně v duchu celé série. To mimo jiné znamená, že nesází jen na CGI efekty, že chce uspokojit skalní příznivce a že se jedná o další povedenou space operu.

Se všemi klady i zápory. Až na jednu zhruba desetiminutovou pasáž ve druhé polovině, ve které se navíc bohužel dostávají ke slovu různá klišé a mírné nelogičnosti (kupříkladu proto, aby mohlo dojít na efektní souboj na meče), má film velice slušný drive. Akční scény rovněž nepostrádají vyvážené tempo a rytmus, nechybí v nich napětí a jsou prostě … cool. Speciálně ta první, která spolehlivě okamžitě vtáhne do příběhu. I díky ní se jistě snáze přijmou ty úplně nové postavy, jež ztvárnily Oscar Isaac, John Boyega a Daisy Ridley. Tihle tři předvádějí velmi pěkné herecké výkony (Adam Driver hraje lépe s nasazenou maskou), což se třeba o Harrisonu Fordovi (a nejen o něm) v původní trilogii napsat nedá. A propos, v době natáčení dvaasedmdesátiletý Harrison Ford – je fajn vidět, že se po Enderově hře a Expendables 3 dostal pro Star Wars znovu do slušné formy.

Bez čeho se ještě žádná dobrá space opera neobejde? Jednak určitě bez minimálně stejně kvalitního pokračování, ale vedle toho také bez odkazů na skutečnost. Ať už (dávno) minulou nebo současnou. V nových, resp. tedy nejen nových Star Wars se takové taky nacházejí a jsou vskutku působivé. Třeba projev, po kterém je spuštěna ničivá superzbraň … jeden si pomyslí, jak by to bývalo dopadlo, kdyby se k něčemu takovému dostali za druhé světové války nacisté. To bychom dnes asi žádné Star Wars v kině nesledovali. Naopak by se to v nich jen hemžilo Triumfy vůle a podobnými (vzhledem k obsahu) srágorami.

Star Wars: Síla se probouzí určitě splňují očekávání. Jsou totiž prostě optimálním mixem pro příznivce nejen této série, ale v podstatě obecně pro příznivce všech hollywoodských blockbusterů, které tenkrát Nová naděje pomohla velice výrazným způsobem zformovat. Nejnovější epizoda se prakticky příliš neliší od mnohých současných Marvelovek. Úplně největší rozdíl spočívá asi v tom, že se děj odehrává mimo planetu Zemi. Celkově vzato pak představuje Síla se probouzí o něco sofistikovanější zážitek, který jistě potěší nejen ty, kteří při sčítání lidu uvedli do kolonky náboženství to, že se hlásí k Jediismu.