To bylo tak. Tenhle pan zahradník – na rozdíl od pana Komárka – rozhodně plánuje, že i na jaře zaseje, a proto prostě zaseje. Zákazníků má dost, bere jen hotovost a prosperuje. Svou práci ovládá precizně, ale následujících dvanáct měsíců bude zažívat kruté chvíle, protože přilehlý zámek má nového majitele, který poslal svého zástupce (sama vrchnost se přece s „poddanými“ nebaví), aby s panem zahradníkem vyjednal podmínky prodeje jeho usedlosti a mohl si s ní hospodařit dle svého uvážení, což by zároveň znamenalo šmitec se zahradnickou činností. Odstupné by bylo štědré, ale tohle je přece domov, ze kterého se složitě odchází. A nikdo by k tomu neměl vlastníka nutit … Jenže právě tohle se stane. Nátlak postupně graduje a je otázka, tedy jestli nekapituluje, tak kde se všechno zastaví.
Kdyby pan zahradník nebyl tolik mírumilovný člověk, který by se přetrhnul jak pro svoji zahrádku, tak patrně i pro svoji ženu, měl by několik variant, jak to řešit, když to legální cestou nejde snadno. Diplomatická domluva s majitelem zámku asi není reálná (vlastně to připomíná válku na Ukrajině v maličkém měřítku). Policajti možná mohli využít kamery u karavanu, avšak to se neví, jestli nahrávají záznam. Mohl se inspirovat Chammurapiho zákoníkem a zvolit ono dávné „oko za oko, zub za zub.“ Ale na to už se přeci jen asi jedná o staršího pána. Mohl si taky minimálně na hlídače u závory najmout „vostrý hochy“, kteří by jemu i majiteli zámku domluvili po svém. Nějakých Sedm statečných by se zahradníkovi zkrátka za daných okolností při takovém přístupu protistrany určitě šiklo. Mohl zapojit do hry ve velkém média, protože málokterý sígr by za takové jednoznačné situace chtěl publicitu …
Nejen Zoufalé ženy dělají zoufalé věci, takže když bude zástupec [sic!] napaden zahradníkem s chemickým postřikovačem, mohlo by se to nakonec obrátit proti hrdinovi, kterému držíme palce, ale tuhle variantu se autor filmu rozhodnul neprozkoumávat. Zato se dá tvrdit, že i Zahradníkovým rokem a s těmi naschvály a některými hláškami (např.: „Jedu náhodou kolem ...“) nastavuje zrcadlo, stejně jako ve svých předchozích dvou bijácích. Problém je, že tentokrát se někdo, kdo se třeba v některých postavách uvidí (čímž pochopitelně nemyslím herce a herečky, kteří je hrají!), nad sebou asi nezamyslí, v nejhorším případě by si události ve filmu zobrazené mohl vzít za vzor. Na druhou stranu je pravda, že v tomto titulu, který je současně tak trochu detektivkou (ono stavění puzzle o tisíci dílkách však neslouží jako metafora), si nikdo nic nekomplikuje. A říká se, že v jednoduchosti je síla. Takže by přece jen mohl zarezonovat.
Zahradníkův rok se původně měl jmenovat Zahradník. Teprve později přišlo na větší propojení s knihou Karla Čapka. Ve voiceoverech zazní úryvky z ní, které čte Oldřich Kaiser, ale to je skutečně jediný případ, kdy uslyšíme jeho hlas. Zprvu to vypadá, že jejich jediným účelem je oznámit nám, v jakém se zrovna nacházíme ročním období (a že jejich autor fakticky uměl výborně psát a pojmenovávat věci pravými jmény), jakkoli leckoho asi může napadnout, že když na zemi leží sníh a postavy jsou víc oblečené, bude asi zima. Nicméně ve finále tohle pozoruhodné propojení svůj význam má. Nejen třeba v tom smyslu, že zřejmě neexistuje žádný oddaný zahradník, který by byl připraven na takové naschvály. Zahradničení přece není jenom zábava, nýbrž taky dřina. A nutno podotknout, že právě tenhle poslední zmíněný fakt z filmu tak docela neleze.
KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY
FOTO: Donart Film