Recenze: Muž Taiči

Vydáno dne 12.06.2024
Keanu Reeves bude v polovině června 2024 se svou skupinou Dogstar na festivalu Rock for People. A my si připomeneme jeho dosud jediný režisérský počin, který je k dispozici třeba na Blu-ray.

Míříme do Asie, kde se to hemží šedými eminencemi, jejichž chapadla moci sahají daleko. K takovým se řadí pan Donaka Mark, jenž pořádá ilegální zápasy bojovníků, které jsou vysílány online a mají podle všeho obří sledovanost. To znamená, že jeho hlavní motivací jsou peníze, pro které neváhá zabíjet. O to více je zarážející, že vypadá jako sám režisér, který platí za obrovské dobračisko. Každopádně měl tedy alespoň, co hrát, když tahle postava představuje jeho totální protipól. Nicméně, Donaka Mark není hlavní postavou tohoto příběhu, byť výrazně míchá kartami. Ve finále jest vlastně tou nejtuctovější.

Nedá se pochopitelně tvrdit, že by Tiger Chen hrál sám sebe, ač má jeho postava de facto totožné jméno. Pracuje jako kurýr a jako takový vozí věci i do úřadu pro územní plánování, kde pracuje sličná Ching Sha (Qing Ye), která by se nebránila tomu, kdy se stali něčím víc, než jenom přáteli. Ani on by proti chození nic neměl. Takhle zajít se sympatickou mladou slečnou třeba někam na vyhlídku by bylo přece fajn. Nejdříve mu ale bude muset pomoct v záležitosti 600 roků starého chrámu, který obývá jeho mistr, jehož případný souboj s Pei-Meiem by rozhodně neměl jednoznačného favorita. Ředitelka úřadu své podřízené nemá problém šikanovat, stejně tak Tigerův nadřízený, který je v podstatě posedlý svojí kariérou, čímž se – tak jako ona ředitelka – stávají v očích režiséra zjevně politováníhodnými figurkami.

této podívané však nejde ani o ně, nýbrž o Tigera, který je tedy vedle legálních turnajů donucen bojovat i v těch ilegálních, což jistě neujde pozornosti policajtky Jing Siové (Karen Mok). A jeho mistr zase vídí, že patrně jediný žák sice ovládá tai, ale neovládá či, což může být do budoucna nebezpečné, jelikož hrozí, že sejde na zcestí, čímž by pošpinil jak svého mistra, tak taiči. A potvrdil by teorii Donaky Marka, že i bojovník s původně čistým srdcem se může pod vlivem okolností proměnit v nelítostného zabijáka. No, co přesně Keanu Reevese zaujalo na tomhle scénáři, jehož autor zdaleka nepatří k těm hojně vyhledávaným, toť otázka.

Tedy asi s výjimkou bojového umění, které sám pěstuje a kterého si užijeme dost, jakkoli většina takto laděných scén postrádá pozoruhodnější, originánější choreografii. Přeci jen počinů s podobným tématem už jsme viděli celou řadu. Výjimku tvoří nikoli finální souboj, ba ani ten předfinální, ve kterém se na otočku ukáže Iko Uwais, jenž nedostane příležitost předvést skoro nic ze svého umění pencak silat. Řeč jde tedy o tom, ve kterém se nabroušený Tiger střetne se svým mistrem, jenž některé své schopnosti až do této doby skrýval. Střihová skladba je ve všech bojových scénách správně dynamická a dění zůstává přehledné. Akorát nám je během nich konstatně připomínáno, že sledujeme film, protože některé údery by ani špičkoví bojovníci v realitě takhle snadno nerozdýchali. Pro realističnost tedy nutno zhlédnout jiný biják s výše uvedeným rodákem z Jakarty, totiž Zátah.

Muž taiči je film, u kterého se nelze zbavit dojmu, že jaksi promeškal ideální dobu pro svoje uvedení, což by byla první polovina devadesátek, kdy mnozí chtěli napodobovat Bloodsport. Jít do světa deset roků po Kill Billovi a k tomu se pokoušet o podobná moudra, jaká už v osmdesátkách pronášel pan Miyagi, zkrátka nebyl nejlepší nápad. Sice se dočkáme několika pěkných pasáží, ale i jim schází nějaká nadstavba, jaká by je povýšila nad standardní úroveň bojových filmů. Trochu se nabízí srovnávání s letošním Opičím mužem, který rovněž představuje režijní prvotinu jiného známého herce, konkrétně Deva Patela. Ten se snaží vyprávět komplexněji, tj. včetně backstory, jaká nám prozrazuje, že sledujeme revenge flick. Muž taiči jím rozhodně není, jelikož se snaží zkoumat jinou stránku. Tím pádem se také nechce prezentovat žádnou důmyslnou mytologií, jelikož bylo od začátku jasné, že půjde o jednorázovou záležitost, tj. takovou, jaká se nebude snažit o pokračování.

Recenze: Deadpool & Wolverine

Tak nabízelo se to už v roce 2009, ale to by byl patrně o dost jinačí počin. Dát Deadpoola do popředí s Wolverinem... celý článek