Zrovna Francis Ford Coppola měl vždycky jasnou vizi, jeho projekty často nepostrádají ucelenost a de facto všechno, co se v nich přihodí, má svůj dobrý význam. K tomu platí, že téměř vždycky natáčel pro intelektuálněji založené obecenstvo (jednou z toho minima výjimek bude komedie Peggy Sue se vdává, jelikož potřeboval splatit dluhy způsobené neúspěchem snímku One From the Heart, což se mu nakonec kompletně povedlo až díky Vyvolávači deště), tedy pochopitelně neexistuje jakýkoli průsečík mezi jeho tvorbou a tvorbou kupříkladu Rudolfa Havlíka, jenž v říjnu 2024 pošle do kin nenáročný Poklad. Držitel pěti Oscarů si i v pětaosmdesáti udržuje úžasný přehled a nezapře velkou vzdělanost, což promítnul taky do místy filozofujícího Megalopolis, pro které – aby jej konečně dotáhnul – rozprodal část svých proslulých vinic v kalifornském Napa Valley. A znova potvrdil, že se nebojí při natáčení riskovat, protože chce dělat filmy, u kterých vlastně neví, jak je natočit. Tvrdí, že ten daný film mu ten správný klíč vždycky prozradí sám.
Prazákladem pro Francise Forda Coppolu byla skutečná událost, jaká vešla do dějin pod označením Catilinovo spiknutí. V něm se zmíněný aristokrat pokusil zničit propast mezi chudými a bohatými, přičemž nebyl příliš nadšený ze stávajícího státního zřízení. Chtěl se stát konzulem, jenže proti němu stál Marcus Tullius Cicero, považovaný za jednoho z těch nejvíc nejlepších řečníků starověku. Catilina, který dostal pro film profláklejší křestní jméno Caesar místo svého původního Lucius, je od té doby považován za záporáka, protože prohrál. Ale co když byly jeho myšlenky vpravdě ušlechtilé a pomohly by k vytvoření utopické společnosti? Druhá věc: Caesar v Megalopolis pracuje jako architekt, přičemž za vynález revolučního vynálezu zvaného Megalon dostal Nobelovu cenu. A k tomu dokáže zastavit čas!
Ano, byla možnost celý koncept jednoduše postavit na té rivalitě Catilina vs. Cicero (Giancarlo Esposito), kteří by si ve svém snažení házeli klacky pod nohy a snažili se jeden druhého přechytračit. Situace by se tuplem vyhrotila poté, co by si první jmenovaný začal s Julií – trochu divokou, avšak jinak okouzlující a bystrou dcerou toho druhého. Jenže příběh dvou vlivných, po moci bažících jednotlivců, by pro režiséra neměl potřebný rozsah a přesah. Pokud se máme bavit o nějaké rivalitě, tak bude vlastně jednostranná a bude se týkat nebezpečného populisty Clodia Pulchera, který jest nepřející vůči svému bratranci Caesaru Catilinovi. Dost možná jde o narážku na Donalda Trumpa, jenž s Francisem Fordem Coppolou chodil do stejné školy. Nebezpečí se násobí, když spřáhne síly se svůdnou televizní reportérkou-zlatokopkou Wow Platinum (Aubrey Plaza).
Megalopolis je film, který by na první dobrou bylo snadné odsoudit. Třeba i proto, že se do něj jeho stvůrce pustil takhle v pokročilejším věku. Nelze se ovšem zbavit dojmu, že kdyby Francis Ford Coppola tuhle podívanou realizoval už v osmdesátkách, od aktuální verze by se celkově vzato zase tolik nelišila. Všímavější diváci, kteří od audiovizuálního díla neočekávají jen čirou zábavu, a kteří si tudíž tuhle novinku jistě nenechají ujít, budou muset uznat, že obsahuje několik velice pozoruhodných, originálních a osobních momentů, mezi které opětovně patří také nezdolná víra v lidstvo. A její autor nepochybně zasluhuje takový respekt, abychom jeho myšlenky měli chtít pochopit. Ve filmu, na jehož vizuálních efektech se mimochodem podílela i pražská UPP, se říká: „Skutečný génius je často nepochopený.“ I vzhledem k tomu dávnému rozkmotření se s hollywoodskými studii to na Francise Forda Coppolu celkem pasuje. A proto je skvělé, že po tomto splněném přání hodlá dál pokračovat v natáčení filmů.
ZAJÍMAVOSTI O FILMU JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: Film Europe