A práce a záliba sem zavedou ještě jednu. Jmenuje se Kijora, působí coby moderátorka v místním rádiu Včelka a hodlá uspořádat promítání starých snímků z tohoto všemi šintoistickými bohy zapomenutého místa. Pátrání po starých záznamech ji zavede i do babiččiných hudebnin, kde se setká s Šótem, což nemusí automaticky přinést romanci. A když, tak na japonský způsob. To znamená bez jakýchkoli výrazných gest a projevů lásky. Nicméně o tu tady ani tak nejde, resp. jde, ale ne o tu mezi mužem a ženou v podobném věku, nýbrž spíše ke starším lidem, kteří se snadno můžou stát cílem podvodů a kteří nepochybně zasluhují úctu.
Taky jde o to, že režisér vypráví v extrémně pomalém tempu, což vede k myšlence, že bychom občas bývali uvítali, kdyby nepřišla Kijora jako spíše Gojira, protože ta by s sebou stoprocentně přinesla trochu vzruchu. Ona mladá žena v rádiu pouští zvuky Amakusy do Tokia, což připomene, jak Petr v Samotářích pouštěl v rádiu „krásnej kašel“. Dobré, že nám bude představena její spontánní cool kamarádka Jukari, jejíž přítomnost určitě potěší více, než přítomnost pána, co vyrábí strašáky, z nichž někteří evokují masky z divadla kabuki. Až do jedné z předfinálních scén přitom tváří se toto býti výraznějším úkrokem stranou.
Navždy spolu je film, kterému nevypomůže ani to, že se při sekvenci s pouštěním filmů vybaví slavné horory Kruh či Sinister. Jenže Yamamoto nechce strašit. A nečiní tak ani v té scéně se strašáky, která není hororová, jako spíše surrealistická. Současně poněkud uniká od epiky k lyrice, takže kdekdo může mít pocit, že vícero scén ve větší míře jenom uměle prodlužuje stopáž – nejen viz delfíni. Navždy spolu bude s největší pravděpodobností patřit do té sorty filmů, pro jejichž sledování musí být optimální nálada. Na rozdíl od přeci jenom mainstreamovějšího Drive My Car, co jsme mohli vidět v roce 2022. A patrně i rovněž japonských a na Oscara nominovaných Dokonalých dnů, jaké u nás v závěru letošního března zamíří do kin.
nebo
FOTO: KITASHIRAKAWAHA