Na přelomu 70. a 80. let byli na Apeninském poloostrově zvyklí na ledacos, včetně kanibalských fláků. Splatter filmy plné násilí, brutality a krve vznikaly jako na běžícím pásu. Na jihu od rakouských hranic se pro ně našlo označení Giallo a k té brutalitě a krvi a násilí přibyli mimo jiné také červy. Jeden z předních představitelů, Dario Argento, později jakožto poctu tomuto subžánru přímo pojmenoval tento svůj snímek. Vedle něj točili Giallo horory také Lucio Fulci, Umberto Lenzi nebo Lamberto/Mario Bava. Nicméně patrně na nikoho jiného neměl zvolený žánr tak neblahý vliv, jako na režiséra Zombi 2. Chtěl točit horory, přestože jeho mentálnímu rozpoložení to na pohodě vůbec nepřidávalo.
Dost zamrzí, že Lucio Fulci nikdy nebyl zručný řemeslník, protože kdyby kupříkladu některé záběry nechal ve finálním sestřihu třeba jen o tři sekundy delší, mohla to být teprve podívaná, jaká by se zadřela pod kůži každého hororového příznivce. Zároveň by se tím odčinilo pár nedostatků ve scénáři (neadekvátní reakce postav, promarněné příležitosti ohledně dalšího přirozenějšího vývoje, přehlednější objasnění původu zombie situace, absence oživlého mrtvého Hernána Cortéze či dalších conquistadorů na krchově), na kterém spolupracovala Elisa Briganti. Aby takovýto krvavý horor napsala žena, to se vskutku nestává často. Nicméně tahle paní s tím opravdu neměla problém a na žánrových kouscích se podílela častěji.
Zápletka přitom nepřekvapivě není nijak komplikovaná. Podobně jako potom v případě filmů Cannibal Holocaust a Sežrána zaživa, se i tentokrát podíváme do New Yorku. Objeví se tady loď se zombíkem na palubě, s čímž nikdo z pobřežní hlídky fakticky nepočítá (asi netřeba upozorňovat, že v této pobřežní hlídce bychom Miche Buchannona, C. J. Parkerovou, Matta Brodyho, Caroline Holdenovou, Stephanie Holdenovou či Shauni McClainovou hledali marně). Nicméně se ukáže spojitost s otcem Anne Bowlesové, který si podle všeho hospodaří na ostrově kdesi v Karibiku. Anne s novinářem Peterem Westem na to místečko – s pomocí jistých Briana a Susan – zaletí. Seznámí se s doktorem Menardem (jeho manželku z výše zmíněných důvodů už v lidské podobě nestihnou) a letmo také s voodoo magií. Podstatné však je, že mrtví ožívají a že by se klidně mohli rozšířit do celého světa … zrovna jako koronavirus.
Zombi 2 je určitě vítaným příspěvkem k hororovému žánru. A Lucio Fulci film pojal tradičně podle sebe, což se mu ovšem v některých jiných případech nevyplatilo. Každopádně na rozdíl od tvorby zmiňovaného George A. Romera se nejedná o satiru, nýbrž prostě o katastrofickou hororovou podívanou. Sem tam se objeví nějaký náznak geniality (ruka na okně během sprchování nahé paní Menardové, Susanino navlékání tlakové lahve před potápěním, závěrečný pochod po mostě), stejně tak se stane, že správný výraz v obličeji herečky řekne více než dvacet replik. Pochopitelně nelze nezmínit hudbu, přestože Fabio Frizzi se výrazně inspiroval u původní Godzilly a songu Prayer for Peace. A byť to tak na první poslech nezní, tento song zremixoval už pro tuto Godzillu a následně tedy ještě jednou pro Zombi 2. I tak ale patří tato „cover verze“ k tomu nejlepšímu, co hlavní hororové hudební motivy nabízejí. O tom, že byl v dané době italský režisér na vrcholu tvůrčích sil, svědčí i jeho následující počiny, tj. Brána do záhrobí, Dům u hřbitova a Páter Thomas ... Ale to už je jiný příběh.
FOTO: cinema.de