Vědět je dobré. Vědět všechno je lepší. Vědět je základní lidské právo. Tajemství jsou lži. Mae

je holčina, která se bojí nenaplněného potenciálu. Naštěstí ji kamarádka Annie (
Karen Gillan, Nebula ze
Strážců Galaxie) dohodí místo ve společnosti The Circle, která razí uvedené slogany a které šéfují sporní týpci, v podstatě napůl novodobí komunisti – Eamon Bailey a Tom Stanton. Snaží se mít všechny pod kontrolou a vědět o nich úplně všechno, přičemž pro ně není těžké své oběti přesvědčit o tom, že to, co dělají, je správné (brainwashing v praxi). Klidně i nabídnou pomoc v případě postiženého otce, abyste se jim zcela odevzdali. Ať už prostřednictvím minikamerek, sítě True You, nebo programů SeeChange, ChildTrack či Soul Search. Všechno vede k jedinému – ke ztrátě soukromí!!!
Třebaže je
The Circle prezentován jako sci-fi, z výše uvedeného se už několik aspektů stalo

skutečností. A teď bude nutné zabránit tomu, abychom se v následující, řekněme, dekádě nechali technologiemi pohltit natolik, že dopustíme to zbývající. The Circle, společnost zabírající možná větší plochu, než sídlo CIA v Langley, jasně evokuje Facebook a Google a snad i Youtube, díky nimž se taky rodí vyumělkované celebrity, přičemž jednou z nich se stane i Mae. Sice na rozdíl od
Trumana ví, že ji sledují miliony followerů, nicméně ne vždycky to může být výhoda. Prakticky jde o to, že takhle to vypadá, když Big Brother přestane být omezen prostorem vily a stane se všudypřitomným.
Zatímco
Oko dravce je v první řadě zábava,
Oko v oblacích se zabývá mnohem serióznějšími

otázkami, takže
The Circle mu je rozhodně bližší. A vůči divákům vlastně naláhavější, neboť poukazuje na věci, které sami běžně používají (to o dronech fakt neplatí). V průběhu Maeiny transparence (veřejného sledování všeho, co za den dělá – s výjimkou cca tříminutových přestávek na odskočení si) se objevují na obrazovce různé komentáře. Bohužel ve velké rychlosti, takže není možné je napoprvé všechny přečíst. Nicméně některé z nich, stejně jako ty od diváků během závěrečné honičky s Mercerem (
Ellar Coltrane – ten chlapec z
Chlapectví) v přímém přenosu, poukazují na bezcitnost, bezohlednost a cynismus, jaké jsou pro současnost poměrně typické.
Svůj význam má i to, že Mae chodí ve volném čase kajakovat. Její nehoda, která klidně mohla

být záměrně vyvolaná, rozjede události, které vedou až k tomu, že by se mohlo stát, že by jedna velká společnost mohla de facto převzít roli vlády! A zase jsme u toho – téměř veškerá a neomezená moc by spadla do rukou dvou byznysmenů, které nezajímají lidi, ale peníze. Jednoho z nich si zahrál
Tom Hanks a znovu i přes menší prostor předvedl naprosto famózní představení hodné minimálně nominace na Oscara! Roli Eamona Baileyho si evidentně užíval a je trochu škoda, že – při vší úctě k
Pattonu Oswaltovi – nedostal v Tomu Stantonovi spoluhráče zvučnějšího jména, např.
Kevina Spaceyho,
Toma Sellecka,
Aleca Baldwina,
Steva Guttenberga,
Seana Beana či
Kennetha Branagha. Mimochodem zamrzí, že se v závěru řeší situace právě s tímto přispěním Tye (
John Boyega ze
Star Wars) a že si nebudeme moci přečíst alespoň něco z té emailové komunikace.
The Circle je film, který vypovídá hodně o současné době a navíc není hloupě vystavěný. Proto rozhodně stojí za zhlédnutí. Možná tím spíše, že nikomu nepodsouvá, co je špatné a co správné (ačkoliv faktem zůstává, že náznaky satiry nezapře), ale nutí k důkladnému zamyšlení. Proto se klidně může stát, že hlavní hrdinku s krásnou tváří
Emmy Watson budou někteří považovat za zápornou postavu. Ještě poslední dvě důležité věci: The Cirle je posledním filmem jedinečného
Billa Paxtona, jenž i tentokrát ztvárnil svou nesnadnou úlohu velice přesvědčivě. A zadruhé, jestli by se něco nemělo narušovat, pak je to soukromí, protože mnoho důležitějších věcí lidé nemají. Právo na něj mají všichni – celebrity i obyčejní lidé. Tedy kromě těch týpků, co drží ve sklepě spoustu roků cizí děti proti jejich vůli a jiných deviantů. Ale to už zacházíme hodně do extrému.
FOTO: Bontonfilm