Recenze: SuperClásico

Vydáno dne 25.09.2012
Film, který nadchl při zahájení letošního Febiofestu. A teď po zásluze zamířil do běžné kinodistribuce.
Pokud se zajímáte o fotbal, pak jistě dobře víte, co znamená pojem SuperClásico. Vás ostatní to možná trochu zmátlo, protože jste třeba někdy zaslechli pouze termín „(El) Clásico“. Ten ovšem patří zápasu FC Barcelona vs. Real Madrid. SuperClásico však neznamená, že by střetnutí těchto španělských gigantů bylo lepší než obvykle, že by přineslo spoustu gólů, ještě více šancí a totální nasazení, které se od něho očekává (ne vždy tomu tak je), a že by pak takováto parádní podívaná získala zpětně přízvisko „Super“. Kdepak, termínem SuperClásico se označuje zápas dvou argentinských rivalů z Buenos Aires: Boca Juniors vs. River Plate. Nikdo ale asi pořádně neví proč. Obecně vzato totiž v Evropě působí kvalitnější hráči. Nicméně zřejmě to má co dočinění s tím, že jihoameričtí fotbaloví fandové jsou ještě temperamentnější, takže dokážou vytvořit fascinující, ba přímo elektrizující atmosféru.

Teď k příběhu. Anna, manželka majitele vinotéky Christiana, bydlí už téměř rok v Buenos Aires, kde pracuje pro slavný klub Boca Juniors a chodí s jeho největší hvězdou Juanem Diazem. A vůbec nevadí, že je starší. Protože je se svou současnou situací nadmíru spokojená (s takovým domem a zázemím kdo by nebyl), pranic jí nevadí, že v Dánsku kromě manžela nechala i svého nedospělého syna Oscara. Teď se chce nechat konečně dát rozvést, takže za ní oba přijedou. Christian sice tak docela pozván nebyl, ale holt je za každou cenu odhodlaný získat Annu zpět. Tak se staneme svědky spousty komických a nemnoha dramatických momentů. To vše v době, kde se schyluje k největšímu fotbalovému svátku, jaký může argentinská liga nabídnout.

Ale pozor! Přestože se film jmenuje SuperClásico, a přestože je Annin přítel slavný fotbalista, rozhodně to není o fotbale! Což je na jednu stranu škoda. Samotné derby zabere asi tak pět minut, přičemž mezitím sledujeme prostřihy na spoustu jiných věcí. Lépe řečeno, spíše sledujeme prostřihy na toto derby. Ještě před zápasem, když Christian a Oscar dorazí do Argentiny, se v taxíku setkají s místními fanoušky, které Christian urazí, což vyústí ve velmi vtipné rozuzlení. Po zápase už ale dojde na fotbal jen jednou, a to když Christain vyzve Juana Diaze, který v SuperClásicu vstřelil dvě branky, na souboj o Annu. Spíše to tedy vypadá, že název filmu lze chápat ve dvojí rovině, protože pojmem „un caso clásico“ se údajně „v diplomatických kruzích označuje situace, kdy chce starší žena z Evropy být s o hodně let mladším Argentincem.“ Toliko k vysvětlování.

V Dánsku mají opravdu výborné režiséry: Lars von Trier, Thomas Vinterberg, samozřejmě nelze opomenout režisérku Susanne Bier, která mimochodem letos natáčela u nás. A k této partě by měl patřit i Ole Christian Madsen (opět mimochodem, jeden z jeho filmů se jmenuje Setkání v Praze). Ti všichni chtějí pedevším natáčet kvalitní filmy s tématy, která jsou jim nějakým způsobem blízká, která je zajímají. Čili v případě SuperClásica asi nebude náhoda, že se hlavní postava jmenuje Christian. Komerční úspěch je pro ně de facto až druhořadý. A všichni jsou též skvělí vypravěči, a také většinou zároveň i (spolu)autory námětu/scénáře. Asi tedy netřeba zdůrazňovat, že se jedná o za všech okolností velice originání díla.

A současně platí, že na to, co režiséři/scenáristé vymyslí, mají Dánové vhodné typy herců. A pokud snad mají obsadit nějaké zahraniční, umí si je velmi vhodně vybrat. To platí i v případě SuperClásica. Christian (Anders W. Berthelsen) už není sportovec, ale krachující vinař. Nicméně přesto se nebojácně a odhodlaně pouští do souboje s Juanem Diazem (Sebastián Estevanez) – výborným fotbalistou, co má peněz jako šlupek. Jak tohle asi může dopadnout? Možná, že pro někoho překvapivě. Christianův syn Oscar (Jamie Morton) si zase všechno fotí, včetně turistické průvodkyně Veroniky (Dafne Schiling), do které se zakouká, což vede k povedeným scénám s ostatními členy její rodiny. Ale zvládne si je získat na svou stranu? Vůbec nejzajímavější postavou je (kromě recepčního, který neustále vyžaduje zazvonění, i když zrovna sedí přímo na recepci) náruživá sedmdesátiletá služka Fernanda (Adriana Mascialino), která je v podstatě, stejně jako Juan, zosobněním argentinského temperamentu a povahy obecně. A jako Anna se přestavuje známá herečka s ještě známějším křestním jménem Paprika Steen. Ta hraje hráčskou agentku/manažerku, což je ve fotbale velmi neobvyklé, aby tento post zastávala žena, ale nemůže být pochyb o tom, že by takováto osoba s největší pravděpodobností vypadala a jednala přesně tak, jako Anna.

SuperClásico je chytrá, příjemná komedie, u které se sice nebudete smát v jednom kuse, ale určitě potěší. Ne náhodou byla letos velkým kandidátem na nominaci na Oscara za Dánsko. Mimochodem, nakonec se o nejprestižnější ocennění bude ucházet Královská aféra, což nás může těšit ještě více, protože toto historické drama se z velké části natáčelo v České republice. Nicméně k SuperClásicu se dá bez výraznějších spoilerů napsat asi už jen to, že pokud si nějaká komedie zaslouží, abyste ji pro jednou upřednostnili před těmi hollywoodskými, které se hemží známými herci a snadno předvídatelnými závěry, pak je to právě tahle dánská.