Recenze: REC 2

Vydáno dne 21.09.2011

Španělský snímek [Rec] je jedním z nejlepších zombie hororů posledních let. Na rozdíl od jeho následníků, kteří se snaží s roztřesenou kamerou v ruce dobývat kinosály po světě, se jeho pokračování [Rec] 2 povedlo.

Snímek [Rec] se stal nečekaným překvapením roku 2007 nejen v domácím Španělsku, ale také na řadě festivalů a patří mezi klíčové tituly renesance evropského hororu. Kritici mu přisoudili stejný význam na proměně žánru, jaký před lety přinesl nízkorozpočtový snímek Záhada Blair Witch. Od doby, kdy tento snímek ukázal světu, že za málo peněz si lze královsky užít, uplynula nějaká doba. Roztřesená kamera v ruce nebohých obětí se stala výrazovým prostředkem mnoha dalších snímků.

Jedním z nich je i film [Rec], který drží pomyslnou kameru v ruce velmi pevně. Máloco ho totiž dokázalo překonat. Netrvalo dlouho a objevil se nejen americký remake Karanténa, ale také módní vlna laciných hororů točených na malé digitální kamery, která například díky absurdní marketingové masáži vynesla k výšinám i průměrný amatérský příspěvek Paranormal Activity, který následovala ještě o několik levelů horší dvojka. Po dvou letech se tvůrčí duo za španělským zázrakem vrátilo ke svému vlastnímu konceptu. Druhý díl přímo navazuje na konec předchozího – do karanténou izolovaného bytového domu plného krvežíznivých bestií tentokrát vstupuje speciální policejní jednotka s úkolem vše vyčistit a posbírat vzorky.

[Rec] 2 tak představuje snímek, který plně zachovává vše, co fungovalo předtím. Sice kvalit prvního dílu nedosahuje, ale stále se jedná o povedené pokračování, které navíc odpovídá na otázky nastíněné prvním dílem. Jen čekejte více akce, která je dána faktem, že v domě hrůzy tentokrát úřaduje ono zmíněné speciální komando. S knězem v čele, protože otázka víry byla jednou z ingrediencí, kterou do snímku tvůrci z katolického Španělska přimíchali. A není zdaleka všemu konec.

Další dva snímky, které hodlají rozšířit toto univerzum, vyjdou tento a příští rok. [Rec] 3 Génesis vrhne světlo na počátek celého příběhu a bude mu předcházet a [Rec] Apocalypse v roce 2012 příběh uzavře. Zda stále udrží kvalitu nastíněnou předchozími díly se uvidí, avšak režiséři, jež se celého tohoto cirkusu zúčastní, slibují přesně to, co od série [Rec] očekáváme. Takže roztřesenou kameru, zombie a trochu toho strachu a ohryzaných nehtů.

Autor: Milan Říský, zdroj: filmový časopis Filmstage

(Autor: administrator)