Recenze: Američan

Vydáno dne 13.12.2010
George Clooney se představuje jako zabiják, který se skrývá v jednom italském městečku.

ame IVíce o příběhu jsme už psali tady, takže můžeme nerušeně přejít k samotnému hodnocení. Hned na úvod je třeba uvést věci na pravou míru. Možná jste si všimli, že na všech plakátech k tomuto filmu je George Clooney s pistolí v ruce. Plakáty tak slibují slušnou akci. Nenechte se zmást! Protože kdybyste od filmu chtěli alespoň jednu slušnou akční scénu, pak byste chtěli příliš. V jednom momentu, v samotném finále k ní mají tvůrci velice slušně našlápnuto, ale pak jakoby se jí zalekli, a raději se rozhodli pro méně náročné, a tedy i méně zajímavé řešení. Jediná zbraň, která má téměř hlavní roli je ta, kterou hlavní hrdina skládá pro svou klientku.

ame IIINa vině toho, že film je takový nemastný, neslaný, je především jeho scenárista Rowan Joffe, který nejenže se asi bál zkusit napsat nějakou akční scénu, ale hlavně z nepochopitelných důvodů dodržuje spíše knižní tempo vyprávění (patrně především proto, aby zůstal věrný románu, podle kterého film vznikl). Američan tak plyne neuvěřitelně pomalu, a navíc je v něm poměrně dost scén, které děj nijak neposouvají, a po kterých si zřejmě položíte otázku: 'A co jako?' Joffe se snažil zpracovat látku, která zcela jasně nebyla tak úplně pro něj. Přesto divák dává filmu během jeho sledování šanci, protože neustále věří a čeká, kdy tvůrci zařadí rychlejší kvalt. Jenže se po celý film bohužel nedočká. A proto si už za několik málo dní po jeho zhlédnutí pravděpodobně na tento film ani nevzpomenete. A když už, tak asi ne v dobrém.

ame IVZa druhého viníka v „kauze" Američan můžeme označit režiséra Antona Corbijna. Ten patrně snil o výjimečném uměleckém díle, ale evidentně se něco někde zvrtlo, protože v tomto filmu nefunguje téměř nic tak, jak by asi mělo. Všechno došlo až tak daleko, že momenty, které měly být brány naprosto seriózně, vyvolaly místo vážnějších tváří u mnoha diváků v kině smích. A to jsou přesně ty situace, kvůli kterým vzniklo sousloví „vymknout se z rukou". Upřímně řečeno, ani jsem se příliš nedivil, že někteří diváci zhruba po půl hodině z kina zmizeli.

ame IIDalší věcí, která přímo bije do očí, je chování hlavního hrdiny Edwarda. Jakožto zabiják schovávající se před zákonem by se asi měl spíše snažit splynout s davem. Místo toho je ale uzavřený, nemluvný, podivínský. Pokud byste bydleli v městečku, ve kterém se skrývá, a policie by se vás zeptala, jestli vám někdo nepřipadá podezřelý, asi by byl Edward první, na koho byste ukázali. A to nejen v případě vražd ve Švédsku, které spáchal, ale i v případě místních vražd, které nespáchal. Skutečně není jediný důvod, proč takovému člověku fandit. A určitě to není tím, že jde o profesionálního zabijáka, protože filmy jako Leon nebo Nájemní vrazi dokazují, že i lidem této profese můžou diváci držet palce. V případě Američana si ale před finále nepřejete nic jiného, než aby odjel se svou novou přítelkyní prostitutkou pryč, a už jste ho nikdy neviděli.

ame,I George Clooney sice ukázal svou dokonalou všestrannost, ačkoliv je naprosto zřejmé, že role zabijáka upírů, právníka, nebo šéfa zlodějské bandy mu sedí určitě mnohem, mnohem lépe. Proto by bylo asi bývalo lepší obsadit do hlavní role herce typu Seana Penna, Javiera Bardema, nebo třeba i Mela Gibsona. Úplný krach tohoto filmu zachraňují kromě Clooneyho jen dvě herečky v hlavních rolích, kteří podávají velmi kvalitní výkony. Takový Johan Leysen, který hraje Edwardova drsného kolegu, svou postavu ztvárnil tak nešikovně, že působí asi tak drsně jako Vin Diesel ve filmu Ochránce. Naopak Violante Placido, nádherná dcera známého italského herce Michela Placida, potvrdila, že herecké vlohy mají v rodině. Jako Clara se navíc ukáže doslova v celé své kráse, a to ještě k tomu v jednom ze zhruba tří opravdu povedených záběrů, které ve filmu jsou.

Američan doplatil ze všeho nejvíce na malé zkušenosti svých tvůrců s podobným žánrem, protože ti si svým původním záměrem ukrojili asi až příliš velké sousto. Během rádoby napínavých situací rozhodně není těžké uhádnout, jak to dopadne. Američan tak připomíná spíše dosti zdařilý studentský film. Režisérovi určitě daleko více svědčí dělat filmy a videa z hudebního prostředí. Je velmi pravděpodobné, že se mu po filmu Control nepochybně ještě podaří natočit nějaká další výjimečná umělecká díla z této branže.