Recenze: Salt

Vydáno dne 13.08.2010
Kdo je Evelyn Salt?

salt IIEvelyn Salt pracuje pro C.I.A. Slaví právě výročí svatby, a proto spěchá domů, jenže jí oznámí, že byl zadržen ruský přeběhlík. Ten prozradí, že do USA přicestuje ruský agent, aby zabil prezidenta. A řekne také agentovo jméno: Evelyn Salt. Ta ale bude muset dokázat, že je to lež. A aby toho nebylo málo, tak zjistí, že jejího manžela, který ji kdysi zachránil z drsného severokorejského zajetí, zřejmě unesli. Film se zabývá událostmi, kdy měli Rusové údajně během studené války vychovávat z dětí speciálně vycvičené agenty, kteří by se zároveň chovali přesně jako Američané, a posílali je právě do USA. Ti by pak měli během tzv. Dne X všichni naráz zaútočit a rozklížit USA zevnitř tohoto státu, což by samozřejmě znamenalo vítězství Ruska.

salt ICelkem zajímavý námět ovšem zůstal využitý pouze zčásti. A to i přesto, že scenáristou je Kurt Wimmer, který své velké schopnosti ukázal už na předchozích filmech, které psal i režíroval (Equilibrium, Ultraviolet), nebo na kterých se podílel „pouze" jako scenárista (Street Kings, Ctihodný občan). Ve filmu zásobuje početnými nečekanými tahy, čímž se snaží pohrávat si s divákem a určitě se mu to ve většině případů daří. Bohužel je škoda, že díky nim pak film celkově nevybočuje z hollywoodských standardů. Navíc zvláště ve finále jsou tyto „nepředvídatelné" tahy poměrně předvídatelné.

salt IIICo se mu ovšem velmi povedlo, jsou akční scény. Je vidět, že je napsat opravdu umí. Ve svých filmech je zobrazuje s nemalou nadsázkou, ale ve filmu Salt jsou uvěřitelné. Wimmer také hýří skvělými nápady, především to, jak se dostane k prezidentovi je opravdu nevídaný. Scéna přeskakování po autech je úchvatná. Ovšem opravdu mimořádný a originální je způsob, jakým Evelyn odpraví hlavního záporáka. Jen úplné finále je možná na první pohled trochu odbyté, ale později jsem musel uznat, že scenárista vybruslil z dané situace zřejmě nejlépe jak mohl.

salt VIIII pro takovýto typ filmů je samozřejmě nesmírně důležité to správné obsazení. V případě filmu Salt se pro svou roli hodí naprosto bezchybně jak Liev Schreiber, Chiwetel Ejiofor (který ukázal, že je opravdu znamenitým hercem) a především Angelina Jolie, která sice není tak nekompromisní jako Jason Bourne nebo Bryan Mills, ale to od ní snad nikdo ani vyžadovat nemůže. Do své role dala opravdu vše, ostatně právě kvůli ní změnili tvůrci hlavní postavu z Edwina na Evelyn. Stejně skvěle jako ona by zvládla všechny náročné akční scény snad už jen Milla Jovovich, Kate Beckinsale a Michelle Rodriguez.

saltPro českého diváka nabízí film ještě jeden roztomilý trumf. Tedy kromě toho, že na postprodukci filmu se opět podílela pražská UPP. POZOR! Pokud se chcete nechat velmi mile překvapit, pak přeskočte tento odstavec!
Když se Evelyn setká se svým bývalým kolegou. Ten jí totiž řekne, že nějakou dobu pracoval v Praze. A navíc, když pak spolu jdou do akce, vystupují pod jmény Eduard Tomáš (kolega) a major Vlček (Evelyn). V kině se pak ozval velmi hlasitý smích. Jakákoliv česká stopa v hollywoodském filmu zkrátka potěší vždycky.

Salt je velmi chytře napsaný akční thriller. Bohužel není až natolik chytrý, aby se dokázal zbavit některých typických klišé. Nicméně i tak nabízí především skvělou zábavu, podpořenou vynikající hudbou od Jamese Newtona Howarda, a proto po celou dobu sledování tohoto filmu rozhodně nemůže být na nudu ani pomyšlení. Pokud máte rádi kvalitní akční filmy, pak by vám tento film neměl uniknout. A pokud máte rádi Angelinu Jolie, pak je pro vás tento film přímo povinností.