Recenze: Svítání

Vydáno dne 10.03.2010
Do kin se opět chystají upíři. Tentokrát ve filmu, jehož originální název zní Daybreakers.

Je duben roku 2019. Z většiny lidí na Zemi se stali upíři. Skutečných lidí je jen málo a snaží se skrývat, aby nebyli pokousáni. Edward Dalton je vědec, který ovšem lidskou krev odmítá. Chce najít něco, co by ji nahradilo, protože chce lidi chránit. Jednou několika lidským jedincům pomůže z nesnází. Mezi nimi je i Audrey Bennettová, která ho dovede k zajímavému objevu ...

svIZajímavá je i úvodní sekvence tohoto hororu. Tu ovšem vystřídá velmi podivná, místy až šokující expozice, a proto jsem zhruba po deseti minutách uvažoval nad tím, že když si zbytek filmu nechám ujít, patrně o nic nepřijdu. Nicméně jsem se rozhodl dát tomuto dílku ještě šanci, protože upíři jsou moje nejoblíbenější filmová monstra. V kině jsem tedy zůstal a ...... dobře jsem udělal. Režisérští bratři Spierigové, kteří jsou zároveň i autory scénáře, se na upíry opravdu koukají trochu jinak, protože nápad, jak lze podle nich upíry opět přeměnit v lidi je určitě originální. Krví se ve filmu rozhodně nešetří, co je (pouze v upírských hororech!) rozhodně správné. Co se týče vzhledu upírů, pak tzv. „podřadní" upíři velmi připomínají ty, které jsme mohli vidět v Od soumraku do úsvitu. Co se ovšem opravdu nepovedlo, jsou upíří oči. Pro ty měli tvůrci určitě vybrat jiné řešení, protože to, které zvolili, vypadá velmi lacině, primitivně, ba až směšně a upírům na „upírovosti" rozhodně nepřidává.

svIIByl jsem velmi zvědavý na to, jak si povedou poměrně neznámí bratři Spierigové jako režiséři tohoto projektu. Bratrská režisérská dua bývají většinou úspěšná - Allen a Albert Hughes (Kniha přežití), Andy a Larry Wachowski (Matrix), Joel a Ethan Coen (Tahle země není pro starý). Michael a Peter Spierigové se ale ještě zřejmě mají co učit. Protože zatímco dialogové scény jsou natočeny velmi solidně, některé akční trochu pokulhávají (viz scéna těsně poté, co se ve filmu objeví Willem Dafoe) a to je určitě škoda. Navíc, proč musí pořád při akci hned všechno vybuchovat? Ano, je to sice „cool", ale někdy se to trochu mine účinkem (viz stejná scéna) a i absolutnímu laikovi je jasné, že „po tomhle by to asi nebouchlo". Nicméně ve zmíněné akční scéně se přeci jen jedna „cool" část najde. A sice když auto hlavních hrdinů klouže přes nedodělaný most. I některé další scény (přeměna hlavního hrdiny), některé nápady (bezdomovecký upír dychtící nikoliv po drobných, ale po krvi), některé hlášky („Být člověk mi nikdy moc nešlo." ; „Nenechám si ujít grilovačku.")a zbraně hlavních hrdinů (kuše) jsou také velmi povedené a i pro ně je tedy fajnové slůvko „cool" na místě.

svVIZ filmařského hlediska je na filmu Svítání třeba ocenit především vynalézavou práci kameramana Bena Notta. Tomuhle chlapíkovi se totiž vždy podařilo „vychytat" ten správný úhel a kompozici záběrů, díky čemuž je divák více vtažen do děje. Zejména ve druhé polovině filmu je pak opravdu složité se od plátna odtrhnout. Co je ovšem třeba odsoudit, jsou některá typická klišé, protože ani ve Svítání se tvůrci evidentně nechtěli odtrhnout od zavedené šablony, podle které vzniká většina hollywoodských velkofilmů. Režisérští bráchové mohli také omezit ty „lekačky", protože napošesté už přestávají být lekavé. Přesto si myslím, že fandové hororů budou po zhlédnutí Svítání určitě spokojenější, než po zhlédnutí Vlkodlaka. Tyto dva filmy pojí možná jen atmosféra, která je v obou případech velmi povedená.

svVIIIPředstavitel hlavního hrdiny Ethan Hawke podává po matném začátku velmi dobrý výkon, byť například v thrilleru Training day zahrál určitě o něco lépe. Výborně se své úlohy ujal také Sam Neill, který se do role upíra hodí naprosto přesně. No, a po uvedení filmu Ve stínu upíra je dělat upírský film bez Willema Dafoea celkem zbytečné, byť je jeho role tentokrát odlišná. Hlavní ženskou postavu hraje Claudia Karvan. Tahle Australanka u nás není příliš známá, ale ve Svítání ukázala, že je opravdu skvělou herečkou, na kterou je radost se dívat. Osobně se už teď velmi, velmi těším na její další film. Jako Audrey Bennettová je přesvědčivá jak v dialogových, tak v akčních scénách. Troufám si říct, že o Claudii ještě určitě uslyšíme.

Svítání je celkem zdařilý film, přesto se toho ze slibného námětu dalo rozhodně vytěžit více. Nicméně tvůrci si nechali otevřená vrátka pro případné pokračování, a pokud opravdu vznikne, určitě by to chtělo, aby toho z tohoto námětu vyždímali víc. Stačí jen suverénnější počínání při natáčení akčních scén, protože si myslím, že na nich by měl být případný sequel  postavený především. Dále by bylo určitě dobré vyvarovat se všem těm otřepaným klišé. Pokud by se tvůrci rozhodli jít touto cestou, mohlo by být příště hodnocení ještě lepší.