Duben

Seriál: Útěk z vězení - třetí sezóna

Vydáno dne 08.04.2008
Málokterý seriál „nové vlny“ zažil takovou sinusoidu kvality, jako Útěk z vězení. Po bezkonkurenčně nejlepší první polovině první série následoval rozpačitý dojezd a poté nastoupila sezóna druhá, která definitivně rozdělila diváky na absolutní nadšence a odpůrce. Jak příběh pokračuje ve třetím dějství?

prison1Předem upozorňuji na některé spoilery z předchozích dílů, protože počítám s tím, že čtenář tohoto článku má již první dvě sezóny za sebou a nemusím tak kolem faktů tiše přešlapovat. První sezóna, jakkoli diskutabilní svým zakončením, přinesla vynikající mix akce a napětí, přičemž tvůrci čerpali jak z charismatického obsazení, tak z promyšleného útěku, který bavil mimo jiné tím, že sami diváci mohli přemýšlet nad následnými kroky Michaela, které povedou k záchraně jeho bratra. V druhé sezóně toto schéma přirozeně padlo otevřeným prostorem, nicméně variace na uprchlíka se ukázala v dynamickém podání vděčnou šablonou. Menším podrazem byla "změna orientace" agenta Kellermana, který se z ukázkového padoucha přetavil ve spojence, ale tenhle faul tvůrci naštěstí bohatě vyvážili jinými záporáky.

prison2Dvojka se tak zcela nesla v duchu souboje muklů s chytrým, nicméně okolnostmi do rohu zahnaným agentem Mahonem (vynikající William Fichtner) a úlisným "čističem", agentem Kimem (neméně vynikající Reggie Lee). Těžko volit, který z nich byl lepší hrozbou, nicméně právě tito dva silní oponenti se ukázali hlavním esem druhé sezóny. Na jejím konci byl Kim odměněn kulkou a Mahone ke své smůle skončil s Michaelem ve vězení Sona. Aby se ve vězení chlapci nenudili, mají k ruce další "staré známé" a sice T-Baga a bývalého dozorce Brada Bellicka (který zaplatil za své podrazy). Lincoln je tak sice konečně volný, ale Sára a LJ jsou neznámo kde a Michael bručí v jednom z nejhorších vězení na světě – jak z toho ven?

prison3Když se na konci dvojky dostal Michael s Mahonem do Sony, mělo to příjemnou pachuť toho, že by se tyhle dva mozky mohly dát dohromady a společně naplánovat velký útěk. Pokud jste v něco takového doufali, pak si nechte zajít chuť. Kooperace mezi Michaelem a Mahonem je otupená na maximum jak Mahonovou drogovou závislostí, díky které není schopný prakticky jediné kloudné věty, tak tvůrčím přístupem, který tlačí Michaela do pozice hybatele a nedovolí nikomu jinému, aby byť jen na okamžik on byl hlavou nějakého plánu. Není to však jen Mahone, kdo ve trojce zůstává nevyužit a je položen do pozice slabošké karikatury. Úplně stejně jsou na tom je i Bellick, který se v Soně prochází jak ta největší troska a T-Bag, který s useknutou rukou přišel i o dravost. Jeho pozice úlisného poskoka bosse Sony má sice ozvěny jeho starého já, přesto v téhle podlézavé karikatuře není ani polovina síly, kterou T-Bag disponoval v předchozích sériích (kde patřil k těm nejzajímavějším charakterům).

prison4Naprosté nevyužití postav z minula je tak třeba někde vyvážit. Jedním z nových charakterů se stává samotné prostředí věznice, neboť Sona je samostatně fungujícím místem, ve kterém jsou gangy a kde nenajdete dozorce (ti jsou spokojeně schovaní u plotů okolo Sony). Sona má nádech těch nejhorších městských ulic, na kterých si můžete nerozvážnou poznámkou lehce zkrátit život a upocenému panamské prostředí je rozhodně oživujícím prvkem série. Boss Sony Lechero (Robert Wisdom) je sice charismatický, tvůrcům se však kmotrovský part nedaří plně využít a podobně napůl plynu vychází i postava mrchy Gretchen (Jodi Lyn O'Keefe), která je jedním z důvodů, proč budou mít bratři i ve trojce plné ruce práce. Zdaleka nejzajímavější novou postavou je James Whistler (Chris Vance), kvůli němuž se vlastně Michael do Sony dostal. Zlotřilá společnost, která se kdysi postarala o uvěznění Linca, má eminentní zájem na osvobození Jamese ze Sony. A Michael je na podobnou práci ten nejlepší.

prison5Dobře, zní to trochu fousatě. Ale okolo tajemné společnosti se dá brouzdat donekonečna, tak proč to téma trochu nepoždímat (pozorovat Wentwortha Millera v roli Michaela se navíc jen tak neomrzí). Problém je s motivací ke sledování. Ve trojce totiž chybí něco jako jednoznačný plán. V jedničce šlo o útěk z vězení, ve dvojce o útěk před zákonem a ve trojce jde o přešlapování na místě s tím, kdo koho víc přečůrá. Zatímco v předchozích sériích se dalo mluvit o jistém jasném postupu, děj trojky působí hrozně nárazově a skoro se zdá, že tvůrci sami netuší, kam směrují a tak každý díl (stejně jako Michael, uvrtaný v neznámém prostředí) zoufale improvizují. Trojce zkrátka chybí jak rafinovanost první sezóny, tak dravost té druhé a hrát jen na tajemno, to tempu zrovna dvakrát neprospívá.

Díky stávce scenáristů se namísto 22 epizod natočilo u třetí série pouhých 13 dílů s "mírně" uzavřeným koncem, kdyby se stávka protáhla. Nakonec se tvůrci rozhodli nepokračovat v třetí sérii, ale nechají jí ukončenou třináctou epizodou a aktuálně připravují sezónu čtvrtou, která by opět měla mít 22 dílů. Třináctý díl určité věci uzavírá (tvůrci případný konec sezóny pojistili, jak to jen šlo) a našlapuje směrem k další sezóně, ve které se dle všeho Michael trochu utrhne ze řetězu. Je otázkou, zdali tvůrci mohou vůbec ještě něčím překvapit. Proslýchá se, že scenáristé mají v rukávu jistý "ohromný" trumf. Bojím se nějakého šíleného zmrtvýchvstání.

Hodnocení autora: 5/105/105/105/105/105/105/105/105/105/10
(Autor: Tomáš Chvála)
 

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz