Recenze: 8 statečných

Vydáno dne 23.03.2006
Frank Marshall se po jedenácti letech vrací k režii celovečerního filmu a opět si jako látku zvolil dobrodružné drama. Po kanibalistických orgiích na ledových pláních (Prežít) a výpravě do neprostupné džungle na úpatí konžské sopky Mukenko (Congo) se tentokrát rozhodl pro psí drama.

81Ve staré dobré Antarktidě se již odehrál nejeden filmový příběh. Naposledy jsme mohli vidět Paula W.S. Andersona, jak si v nehostinném arktickém prostředí uřízl ostudu svým soft crossoverem AvP. I tentokrát se vydáváme do výzkumné stanice uprostřed nicoty, v tomto případe však místa relativně poklidného, ve kterém není ani stopy po mimozemské aktivitě. Zato je tu několik lidských zanedbatelných charakterů a především osmičlenný tým chytrých sibiřských Husky, kteří umí využívat svou intuici. Na stanici se blíží desetiletá sněhová bouře a tak je potřeba evakuovat veškerý personál. To se však bohužel nevztahuje na psiska, což především jejich pán Jerry Shepherd (Paul Walker) nese hodně špatně. Pod nátlakem opouští stanici, nicméně se zapřísáhne, že udělá vše pro to, aby své miláčky zachránil.

Příběh 8 statečných zní natolik banálně, že až není zatěžko uvěřit tomu, že základem filmu je skutečná událost. Film sleduje dvě dějové linie – v té jedné pozorujeme Jerryho Shepherda, jak se snaží vyrovnat s opuštěním svých zvířecích přátel a v té druhé samotné psí spřežení, jak bojuje o svůj život. Frank Marshall se s ošemetnou látkou vyrovnal celkem srdnatě a je především jeho zásluhou, že není 8 statečných další obyčejnou rodinou zábavou „made in Disney“, pod jejíž hlavičkou 8 statečných vzniklo.

82Prvních třicet minut se nicméně na vlně neškodné rodinné zábavy veze. Marshall nabízí lákavé panoramatické obrázky Antarktidy a úvodní dobrodružná jízda psího spřežení je svou atmosférou podobně neškodná, jako každý vzrušivější moment z Pirátů z Karibiku. Příliš dojmu z filmu nepomáhá ani pitvořící se Jason Biggs v jedné z vedlejších rolí, který pravděpodobně již do konce svého života bude hrát nemotorné idioty, kteří musí neustále někde padat a do něčeho vrážet. Solidně působící Paul Walker je naopak milým překvapením a psi jsou minimálně roztomilí.

Po odjezdu ze stanice se začíná tempo filmu měnit. Walkerovo sebezpytování je víceméně nudné a příliš se v jeho linii neděje, zato psí dobrodružství je zajímavé a chvílemi především nečekaně syrové. Namísto uhlazené zábavy nabízí Marshall překvapivě věrné drama němých tváří, které musí čelit krutému arktickému prostředí. Samozřejmě se mu nepovede setřepat Disneyho značku – ostatně, to by mu producenti ani nedovolili – ale určité momenty jsou velmi silné. Marshall zručně buduje napětí i tísnivou atmosféru a díky tomu, že má k dispozici špičkově vycvičené psy, se mu daří scény obdařit jistou dávkou skutečného herectví, které nepůsobí jak vystřižené z Dr. Dolittle.

83Marshall prostě dokázal využít psích talentů a povýšil neškodnou rodinou zábavu na něco víc. Sice z toho nedokázal vykřesat nezapomenutelný film (na to je přeci jen 8 statečných až příliš předvídatelných), ale poutavou kamerou a dobrou prací s atmosférou zajišťuje na celých 120 minut filmu vyvážené tempo bez jediného trapného okamžiku a to se vzhledem k tématu cení. Vyzdvihnout si zaslouží Paul Walker pro svůj výkon. Sice se ujal partu poměrně nevděčného „kluka se srdcem na pravém místě“, což není zrovna nejzajímavější charakter, ale Walkerův projev je upřímný a konečně nevypadá jakou pouhý drzý necharismatický floutek.

8. statečných nabízí poměrně vyvážený poměr zábavy pro děti i dospělé. Zatímco děcka budou unešená z roztomilých zvířátek, dospělí budou překvapeni několika osobitými momenty, k jejichž síle se nedokázaly přiblížit ani mnohá lidská dramata. Pejskaři nechť si pak minimálně jednu hvězdičku přidají, neboť pro ně bude 8. statečných jasnou letošní srdcovkou.

(Autor: Tomáš Chvála)