Recenze: Furiosa: Sága Šíleného Maxe

Vydáno dne 22.05.2024
Devět roků trvající čekání na návrat do Pustiny je u konce. Vyplatilo se?

Leckdo hlásal, že se lidstvo jednou samo zahubí. Ve světě Maxe Rockatanskyho (a George Millera) se to povedlo. Nikdo už neví, čemu může věřit. Život se stal poloviční. Těžko soudit, kolik generací po „pádu“ se dosud vyrojilo. Některým se podařilo v nehostinné krajině najít místo se zelení. Tady se setkáváme s mladou Furiosou, o které už víme, že se v budoucnosti stane Imperátorkou bystrého Immortana „Nadsmrťase“ Joea v jeho Citadele. Nicméně její cesta k tomuto postu nebyla přímočará. Kdysi, tj. teď, byla unesena bandou, které šéfuje nevyzpytatelný a pološílený (ale kdo v tomhle světě není, že?) týpek, co mu říkají Dementus. Objektem zájmu se pro něj později stanou jak Gas Town, tak Bullet Farm, jelikož díky nim bude chtít ovládnout Citadelu. A Furiosa? Její snažení a počínání nás bude v těch dvou a půl hodinách rozhodně MAXimálně interesovat!

Dalo se předpokládat, že se George Miller co do konceptu nebude chtít vracet k původní zastaralé, ale ve své době uchvacující trilogii, ale že pěkně plynule naváže na Zběsilou cestu. Na této podívané je pozoruhodné, že se své předchůdkyni podobá, leč přesto jest v mnoha ohledech jiná. Velikánskou přednost vidíme v té nepředvídatelnosti, neboť režisér nesází na tradiční hollywoodskou scenáristickou šablonu, ale vytváří si svoji vlastní. Přestože jsme se z Namibie přesunuli do Austrálie, zůstává celý vesmír po vizuální i obecně řemeslné stránce nesmírně působivý a vybudovaný tak, aby nadále netrpěl neoriginalitou, což znamená, že ač režisérů existuje v současnosti dlouhá řada, pouze o Georgi Millerovi a neveliké hrsti dalších se dá tvrdit, že jsou skuteční vizionáři. Takže ani nepostřehneme, že oproti minule došlo na změnu na kameramanském postu.

Velkolepost akčních scén znovu bere dech. Navíc nezapřou, jak muselo být ohromně náročné je natočit, což příznivce a příznivkyně žánru vždycky potěší. A kdo by to byl řekl, že se jejich výjimečnost povede ještě upgradeovat?!? Netřeba tedy nijak zvlášť zdůrazňovat, že nejideálnějším místem pro zhlédnutí Furiosy: Ságy Šíleného Maxe bude kino IMAX! Tam nejsnadněji uvidíme, že nám režisér připomíná, že film jest v první řadě vizuální médium, což samozřejmě neznamená, že by audiosložka byla nějak zanedbaná. Jenže obrazy ji stejně přebijí. I proto, že postavy toho příliš nenamluví, jelikož za sebe do značné míry nechávají mluvit svoje činy, které baví právě tím, že jsou šité na míru tomu zběsilému světu. Furiosa: Sága Šíleného Maxe je sci-fi, o které lze tvrdit, že se odlišuje také tím, že vyloženě nechce – až na pár drobností/postřehů, včetně faktu, že ukazuje, co by se mohlo stát, jestli se lidstvo nepolepší (což ovšem není otázka až od této dekády) – reflektovat současnost.

Zatímco ve svém předchozím projektu Tři tisíce let touhy předkladá režisér tři příběhy, tady rozděluje dění do pěti kapitol, což není jen tak pro radost, ale má to svůj dobrý strukturální význam. Vlastně všechno, co George Miller a spoluscenárista Nick Lathouris napsali, je jednoznačné a jednoznačně odůvodnitelné. Ostatně tohle platí pro úsilí všech dalších složek a departmentů (což se neděje bez výjimky ve všech v hollywoodských velkofilmech), tj. včetně výpravy, kostýmů, pochopitelně kaskadérů, …. Nicméně, tenhle biják nepohání příběh, nýbrž ty unikátní postavy. Anya Taylor-Joy si musí na svůj nástup počkat, protože zpočátku sledujeme malou Alylu Browne, jakou velmi pravděpodobně čeká velká herecká kariéra.

Titulní hrdinka, a to ani v dětské, ani v dospělejší verzi, však není tou postavou, jaká by si kradla celou show pro sebe. Kteří z diváků a divaček si mysleli, že je Chris Hemsworth, jenž do filmu dostal i svou manželku Elsu Pataky, už ničím ve své kariéře nepřekvapí, ti budou dost důrazně vyvedeni z omylu. Dementus v jeho podání je vzhledově tak trochu postapokalyptický Ježíš s pozoruhodným hlasovým projevem a medvídkem přišněrovaným na zádech, který k tomu všemu představuje v podstatě mix Danteho Reyese (Jason MomoaRychle a zběsile 10), jenž je ve své výstřednosti legrační, a také Jacka Sparrowa (netřeba představovat), jehož nevyzpytatelnost nás nutí si při společných scénách nevšímat nikoho jiného. Příští spin-off této ságy by zkrátka měl stoprocentně patřit Dementusovi! I proto, že v tomto počinu se některé delší pasáže musí obejít bez něj.

Furiosa: Sága Šíleného Maxe je film, od kterého fanoušci a fanynky dostanou, co chtějí. Především tedy další ukázku precizní filmařiny, jaká se takhle při sledování na velkém plátně může snadno stát návykovou a z jaké by si mnozí další měli vzít příklad, protože se nebojí být originální. Přitom nejde jenom o to samotné prostředí, kde ze čtyř živlů nedominuje voda, ale oheň. K optimálnímu filmovému zážitku chybí skutečně málo – snad jeden překvapivý twist, jaký by ještě jednou přinutil zvednout se ze sedačky. Každopádně ani za těchto okolností nemůže být nejmenších pochybností o tom, že to devět roků trvající čekání na návrat do Pustiny se rozhodně vyplatilo!

Recenze: Mizerové: Na život a na smrt

Michael Bay (ano, TEN Michael Bay!) čtyřku znovu ani nerežíruje, ani neprodukuje, ale zato v ní má cameo, tak jako ve trojce... celý článek

Recenze: Muž Taiči