Z dramaturgického hlediska film předkládá různé situace, do kterých se skutečně mohla hlavní postava dostat. Jenže celý koncept působí strašně naivně, což je na jednu stranu velice pozoruhodné. Adama v podstatě stáhnul ke chlastu kamarád Kamil, který ho k pití vyhecoval, což nedalo dlouhého přemlouvání. Sám přitom věděl, kde má svůj strop. A zase musím zmínit, že titulní antihrdina jest doopravdy antihrdinou, jelikož mohl říct, že prostě nechce. To znamená, že rozhodně není vnitřně tak silný, jak se nás po celou dobu snaží přesvědčit. Chce to opravdu pevnou vůli se nenapít, když všichni kolem chlastají.
Za svoje problémy si zkrátka může sám. A to se pak může jeho představitel Josef Trojan pokoušet, jak chce, a stejně nepřesvědčí o tom, abychom s ním nějak soucítili a drželi mu palce. Evidentně nezapře, že je podobný Ivanovi a soudě dle jeho výkonu není vyloučeno, že jednou tátových hereckých kvalit dosáhne. Jenom bude muset nabrat další zkušenosti. Uvidíme v Šarlatánovi, kde si zahráli oba (Cenu za štěstí, kde se objevuje pro změnu s matkou Klárou Pollertovou-Trojanovou nechce raději zcela stranou). Průvodcem, resp. takovým andělem strážným se mu stává šéf protialkoholního, jemuž nechybí nadhled a pravidělně přispívá nějakou chytrou poznámkou a ve snaze pomoci „pacošům“ sem tam možná i zalže.
Abstinent je film, který se svým způsobem snaží povýšit alkohol na samostatnou postavu, neboť má svůj vlastní (diegetický) hudební motiv. Jenomže to úplně nevyšlo, tak jako další záměry zjevně nevyšly podle představ. Nelze se zbavit dojmu, že si tvůrci zvoleným tématem ukousli velké sousto, což platí v podobné míře třeba také o Narušiteli. Nicméně na Abstinentovi můžeme vidět, že vznikal s obrovským nadšením. Dokonce má i vlastní song s videoklipem. Ta naivita je tedy ve finále vlastně sympatická. A ať už tvůrci přijdou příště s jakýmkoli námětem, jsem si jistý, že výsledek bude zase o něco lepší.
FOTO: CinemArt