Evidentně už toho hodně zažil, a proto má své vlastní cynické metody, které se nemusí zamlouvat každému. David Novotný vzal Kříže ze stránek scénáře a udělal z něj postavu z masa a kostí. Není důvod nevěřit tomu, že právě takoví detektivové u policie jsou. V Miss Hanoi předvádí opravdu skvělý výkon, kterým vlastně potvrzuje, že takovéto seriózní projekty mu sedí o něco více než komedie. Ale pozor! To neznamená, že by nebyla sranda. Hlášky, které pronáší, by časem klidně mohly zkultovnět. Avšak v jeho případě, jak se s ním postupně seznamujeme, ledacos nasvědčuje tomu, že pro něj slouží jako obrana před náročností svého povolání, které bývá mnohdy frustrující a vyčerpávající.
Právě tyto v českých zeměpisných šířkách méně neobvyklé postavy v kombinaci se spletitějším příběhem a způsobem, jakým je film natočený – z technického hlediska, tj. kamera, střih, zvuk, se jedná o téměř dokonalé dílo – zajistily, že Miss Hanoi nepřipomíná epizodu nějakého seriálu, ale má skutečně filmové parametry. Při té televizní záplavě je to zvláště u detektivek nesmírně důležité. Kvalitně napsaný scénář rozvíjí případ poutavě, ačkoli v závěru se při zpětném pohledu nějaká ta pochybnost přeci jen najde. I tak ale dokáže vtáhnout do děje natolik, že nás nutí dedukovat a pokusit se vše vyřešit. Buď současně s Křížem a jeho sympatickou kolegyní, anebo klidně ještě před nimi.
V podstatě jediný výraznější nedostatek tohoto počinu nespočívá ani tak v nižším rozpočtu, protože s ním se podařilo, patrně i díky zkušenostem se zmíněnou noirovou Ralukou, manévrovat vcelku obratně, jako ve faktu, že až příliš ctí pravidla žánru. Respektive na nich přímo lpí! Proto ani ta chemie nemůže fungovat na výbornou. Takového hrdinu jsme mohli vidět už vícekrát (a o to složitější vlastně bylo ho přesvědčivě zahrát). Na odpověď, že dotyčný sháněl číslo na Chana, položí otázku: „Z rodiny Chanovejch?“ Když cítí, že je toho na něj moc, jde zachlastat, zatímco kolegyně běhá. K zatčení nedojde někde v soukromí, při špatné zprávě začne hrát temná hudba, nechybí nahá žena, … I milostné scény se dočkáme, tady bohužel dost zbytečné.
Miss Hanoi sice nepůsobí jako epizoda televizního seriálu, ale vlastně by bylo naopak hodně dobré, kdyby se v jeden takový proměnila. Náměty i početná cílová skupina by se určitě našly. Kdepak, Miss Hanoi jenom potvrzuje, že i u nás může vzniknout zdařilý film v méně vyhledávaném žánru, navíc s nižším rozpočtem a s větším počtem neherců. Vedle dobrého scénáře je základem vybrat si šikovné spolupracovníky, a zároveň k němu přistupovat s poctivostí a zaujetím, jakoby skutečně šlo o vlastní dítě, nikoliv o prostředek k získání možná zajímavé částky, když přijdou lidi. Tak uvidíme a těšme se, s čím přijdou tvůrci v čele se Zdeňkem Viktorou a kameramanem Alešem Hartem příště.
FOTO: Falcon