Recenze: Chatrč

Vydáno dne 23.12.2017
Hlavní hrdina tvrdí, že strávil víkend se samotným Bohem! Připadá vám to příliš neuvěřitelné, než aby to byla pravda?

Dcera indiánského náčelníka byla velice hezká. Jednoho dne postihla její kmen pohroma v podobě jisté choroby (zřejmě to byl mor). Nikdo netušil, jak to svinstvo zastavit, dokud nepřišel její vlastní otec s proroctvím, že všechno bude zase OK, pokud bude obětována jeho vlastní dcera! Rada starších rozhodla, že něco takového po ní nemohou chtít. Sama ovšem jednoho rána vstala a skočila z vysoké skály, jelikož svůj lid tolik milovala. A všechno bylo zase OK. Náčelník však truchlil, čímž byl Velký duch dojat natolik, že z té skály začala padat voda. A tak vzniknul vodopád Multnomah. Tento příběh rozhodně stojí za zamyšlení z vícero úhlů pohledu, protože nese určitou spojitost se zbytkem filmu.

Vypráví ho Mack Phillips, otec tří dětí, své mladší dceři Missy právě u tohoto vodopádu cestou na osudový výlet k jezeru, kde se dcera ztratí (anglicky missing). Stopa vede až do chatrče v lese. Její ztrátu nese věřící Mack velice těžce. Manželka se na něj za to ale nevykašlala, zato syn se čím dál častěji vytrácí z domu a druhá dcera se svým otcem v podstatě nemluví. Jednou, když upadne na ledu a praští se do hlavy, objeví ve schránce dopis, kde ho Taťka – jak manželka přezdívá Pánubohu – zve zpět do chatrče. Že by to napsal šprýmař soused? Sotva, když nikde nejsou žádné stopy. Mohl to snad napsat Mack sám, aby se přinutil vrátit na místo činu a narval se zármutkem natolik, že se tím od něj oprostí?

Kdo si někdy prošel pořádným životním kotrmelcem a vzal si z něho to dobré, pro toho bude zřejmě Chatrč srozumitelnější. A úplně nejsrozumitelnější bude pro ty, kteří si někdy prošli pořádným životním kotrmelcem a zároveň jsou veřící. Protože co se děje dál? U Chatrče potká indického týpka, který ho rychle zavede ze zmrzlé, zasněžené krajiny do léta … a k další Chatrči, kterou obývají silnější Afroameričanka a pohledná Asiatka, přičemž všichni o sobě tvrdí, že jsou Bůh. Dojde tedy na údiv, válení těsta, povídání, mísení jedu a květů (což je prý velká dobrota), chození po vodě, další povídání, jedno nepřímé setkání, ještě další povídání, cestu za poznáním i za Moudrostí (Alice Braga).

Ono povídání se týká několika věcí souvisejících s tím, co je dobré a co špatné, a že špatné věci by se dobrým lidem dít neměly. Bůh, jenž tedy vypadá jako Octavia Spencer, Avraham Aviv Alush a Sumire Matsubara (aka Sumire), všechno v debatě vysvětluje, ovšem jakmile dojde na pochybnosti ohledně jeho neomylnosti a dokonalosti, podprahově si vyžaduje respekt. A ke všemu nutí hlavní postavu dělat bezpodmínečně věci, které se jí logicky příčí, neboť jsou až proti lidskosti. Tohle by asi bylo na další diskuzi a zamyšlení, přičemž z tohoto důvodu by se na Chatrč měli podívat jak z povinnosti věřící, tak pro zajímavost ateisté.

Chatrč
nabízí v první řadě poměrně ucelený obraz o spornosti křesťanství, ale svým způsobem vlastně i o dalších náboženstvích. Rozhodně existují i jiné cesty, jak opět vstát a stát se lepším člověkem. Spíše zamrzí, že film věnuje tolik prostoru schopnosti odpouštět a méně se zaměřuje na témata jako lidská zvědavost nebo pomsta. Režisér Stuart Hazeldine zvládá velmi dobře dojemné okamžiky, ale přesvědčit diváky o své pravdě, resp. lépe napsáno o pravdě, která vychází ze scénáře, se mu tak docela nedaří. I proto, že závěrečnými dvěma po sobě jdoucími twisty do jisté míry rozbije celé budované mysterium. V každém případě udělal dobře, že do hlavní role obsadil Sama Worthingtona, jehož známá tvář výrazně pomáhá udržovat pozornost. Zmínit se musí i Radha Mitchell, která mu v té menší roli ve společných scénách výborně přihrává.

Recenze: Lidé pod schody

Na Blu-ray nedávno vyšla i tahle poněkud bizarní podívaná, pod kterou se podepsal jeden legendární hororový... celý článek