Obsah filmu Stalker
„Připravoval jsem se na tento film celý život a natočil jsem ho za dva roky,“ řekl o svém pátém celovečerním snímku Andrej Tarkovskij. Ve skutečnosti vznik Stalkera provázely neustálé průtahy, režisér dvakrát skartoval natočený materiál, dvakrát vyměnil kameramana i scénografa, prodělal infarkt a málem k němu přivedl také celý štáb, než byl se svým životním opusem víceméně spokojen.
Stalker nabízí alegorickou cestu do hlubin duše, o níž leckdy člověk sám nemá ponětí. Strastiplné putování v krajině nevyzpytatelné Zóny absolvují tři archetypální postavy: Spisovatel, Profesor a jejich průvodce Stalker. Každý z nich je zástupcem jiných...
„Připravoval jsem se na tento film celý život a natočil jsem ho za dva roky,“ řekl o svém pátém celovečerním snímku Andrej Tarkovskij. Ve skutečnosti vznik Stalkera provázely neustálé průtahy, režisér dvakrát skartoval natočený materiál, dvakrát vyměnil kameramana i scénografa, prodělal infarkt a málem k němu přivedl také celý štáb, než byl se svým životním opusem víceméně spokojen.
Stalker nabízí alegorickou cestu do hlubin duše, o níž leckdy člověk sám nemá ponětí. Strastiplné putování v krajině nevyzpytatelné Zóny absolvují tři archetypální postavy: Spisovatel, Profesor a jejich průvodce Stalker. Každý z nich je zástupcem jiných životních postojů i hodnot a o důvodech, které je do Zóny přivedly, raději mlčí.
Vědecko-fantastickou předlohu bratří Strugackých Piknik u cesty Tarkovskij proměnil ve filozofickou úvahu o víře, svědomí a odpovědnosti člověka za své činy, v níž se podoba nespecifikované budoucnosti transformovala do všedně vypadající, a přesto krajně zneklidňující postindustriální krajiny, kde neustále číhá neznámé nebezpečí. Hutnost atmosféry při minimu speciálních efektů, zjevných hrozeb, v zúženém spektru barev a důmyslném aranžmá ruchů je výsledkem Tarkovského scénického génia. Jako zásadní se ukázalo jeho rozhodnutí zachovat ve vyprávění jednotu místa, času a děje. Tak mohl film plynutí času zachytit jen obrazem, střih nezpůsobuje časové posuny, ale vytváří dojem kontinuálního záběru.
Díky Stalkerovi režisérovo mezinárodní renomé přerostlo do sféry kultu, zároveň jde o poslední Tarkovského snímek natočený v Rusku. Za hranicemi své vlasti filmař jen těžko nalézal nezbytnou omšelost, patinu času, která mu dovolovala vytvářet neopakovatelně „zabydlené“ prostředí svých děl. Jeho poslední dva tituly vznikaly už bez pomoci stálých spolupracovníků, herců Anatolije Solonicyna, Nikolaje Griňka a skladatele Eduarda Artěmjeva, což se odrazilo na jejich jinakosti.
Kamila Dolotina
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 31.3.2016
Klasický Tarkovskij. Pomalá kamera, takže pět minut koukáte na rodinu v posteli a vstávajícího muže, dalších pět na lidi v autě… Ne, tohle opravdu není pro mne. Navíc mi hlava nebrala situace, vojáci, nebo kdo, je vidí, vystřelí pár kulek a pak je nechají být. Nebo, opět zdlouhavá, jízda na drezíně. Kamera bere hlavy, místo krajinu, která by mne a diváky jistě zajímala víc. A tak to jde skoro stále. Celý snímek se nestane absolutně nic zajímavého. Hrdinové se celým filmem profilosofují a pak už je chválabohu konec. Pro mne dvě a půl hodiny zbytečně promrhaného času. Kdo má rád spousty dialogů a nic jiného ten si smlsne a tomu film doporučuji. Ostatní ruce pryč od této debility!
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 16.10.2012
Knížka je o něčem jiném.
Právě v těchto dnech, v důstojně dožitých 79 letech, zemřel také Boris Strugackij, spolu s bratrem autoři literární předlohy. Tarkovského pochmurná filosofující balada je sice filmovým majstrštykem po mnoha stránkách, ale málo platné – do Zóny se skutečným Stalkerem jsem se vydal jen při čtení knížky. Moje zklamání z filmu bylo o to větší, že se bratři Strugačtí podíleli i na psaní scénáře.(Podrobněji to dobře popsal v komentáři o něco níže uživatel Pavela).
S lítostí si představuji, jaký úžasný film, mrazivý až do morku kostí, by mohl vzniknout s Tarkovského tísnivou, nebezpečně špinavou a jako olovo těžkou atmosférou přidáním skutečného, mimochodem i docela akčního příběhu z Pikniku u cesty. Pro ty, kdo by se chtěli na film trpělivě podívat (ale jen pro ty, kdo nečetli knížku) dávám 8 hvězd.
Mimochodem, kdysi jsme v Jeseníkách na motivy knihy hráli vlastní celonoční bojovou hru a byli jsme myslím víc stalkeři než ten filmový.
A ano, dostal jsem se do ZÓNY, byl jsem tam, našel jsem co STALKER hledal a splnilo se mi pak v životě moje obrovské, největší přání! A, jak jinak, nepřineslo mi to pak štěstí...
Přesto hodnotím „must see“ pro každého, kdo si alespoň jednou v životě něco zoufale, ale marně přál. Samozřejmě daleko raději „must read“ ...
Hodnocení:
Přidáno: 27.11.2011
STALKER
STALKER - moc dlouho jsem o něm jenom slýchal a neměl možnost vidět, teď konečně ta chvíle nastala. Já jsem čekal nebo chtěl úplně jiný film a má bujná představivost způsobila, že jsem si Stalkera přetvořil k obrazu svému, což byla fatální chyba!! Po výrobní stránce je film úžasný: střih, hudba, zvuk, místa kde se natáčelo, kamera! Po obsahové je to dlouhé a trudné utrpení a ač jsem tu asi jediný co to tvrdí, dle recenzí.Ale stojím si zatím!
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 20.6.2011
Další Tarkovského zářez, jímž dokazuje svou výjimečnost. Stopáž nepřekvapila, co však překvapilo, je existence příběhu. Tarkovskij ho pojal osobitě, přesto příjemně a relativně stravitelně. Jen ty filozofické úvahy by místy uvítaly důkladnější práci střihače.
Vizuál snad ani lépe nemohl vystihnout atmostféru nejistoty, samoty. Pohledy na ruiny a ticho dokáží zacvičit s psychikou každého.
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 13.6.2011
Hodně zvláštní, přesto krásný film. První dvě třetiny filmu mě naprosto uchvátily, atmosféra Zóny nemá daleko do hororu. Úžasné. Vlastně to tu ani nechci prznit svým komentářem. Ale stejně, ta předzávěrečná scéna plná předlouheho filozofování byla i na mě moc. Film vysoko nad moje chápání. Jsem ale rád, že se dokážu přizpůsobit i takovým filmům.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 25.3.2011
Kdo cetl knizni predlohu od bratri Strugackych, musi uznat, ze ackoliv se Tarkovskij nedrzi knihy, tak jeji atmosferu vystihl perfektne. Ackoliv se mnou bude spousta lidi nesouhlasit, tak ty dlouhe sceny jsou tam prave proto, aby se clovek mel cas nad tim zamyslet, o cem to vlastne je a vyuzit cas pro gradovani horove atmosfery. Urcite se nejedna o film pro masy. Je to unikatni zalezitost pro unikatni publikum a pokud k tomu budete pristupovat pouze jako ke spotrebnimu zbozi americkych kycu (viz Michael Bay s jini), tak se vam nemuze libit.
Hodnocení:
Přidáno: 10.10.2010
Uznávám a nechápu, zajímavé, ale hodnocení se raději zdržím, třeba časem až se vše řádně rozleží přidám...
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 15.4.2010
Poněkud HODNĚ nepochopitelné dílo, ale každý záběr jsem pozoroval s úžasem a užíval si každý detail. Vizuálně dokonalé, příběhově neuchopitelné.
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 10.1.2010
Jeden z nejlepsich filmu jaky jsem kdy videl... nelze se na nej divat mnohokrat a rychle za sebou (pak prijde dlouhy), musi na nej byt nalada (bohuzel poprve film lze videt jen jednou) ale stalker je proste top.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 14.9.2009
Prekvapenie z totalitneho ZSSR
Velmi tazky film,ktory si zo svojej kniznej predlohy berie len zaklad.Skor by som povedal,ze sa jedna o psychologicky film nez o dramu.Je plny monologov o pocitoch,vedeni,zmysle zivota.Ma fantasticku tazivu atmosferu s vybornymi hereckymi vykonmi.Vizualna stranka je plna dvojzmyslov,biblickych symbolov a narazok.Nemozem pochopit ako sa mohol takyto film natocit v totalitnom Sovietskom zvaze.Na tento film musite mat naladu,a potom sa vam bohato odmeni.Film jednoznacne doporucujem.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film