Komentáře k filmu Křižáček
Počet komentářů k filmu: 5
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 4.8.2017
Křižáček - film z jiného světa - ze světa absolutn
Křižáček režiséra Václava Kadrnky není rozhodně filmem pro komerční diváky. Zajímavé je, že i artoví diváci i filmoví kritici se dosti různí, při hodnocení tohoto filmu.
Film byl natočen volně podle literární předlohy Jaroslava Vrchlického Svojanovský křižáček, historické období - středověk, začátek 13. století, hlavními postavami jsou rytíř Bořek ze Svojanova a jeho devítiletý syn Jeník. Malý Jeník ovlivněný pověstmi o dětských křížových výpravách se rozhodne utéci z domova, aby se přidal k dětské křižácké výpravě a osvobodil Jeruzalém.
Jeho otec se vydává po jeho stopách, aby syna dovedl zpátky domů. Cestou potkává několik lidí, kteří mu sice podají nějakou informaci o jeho synovi, ale jediný, kdo mu opravdu pomůže je mladý rytíř, který je oddán svaté myšlence a chce se přidat k výpravě k osvobození Jeruzaléma.
Děj je tedy velmi jednoduchý, u Křižáčka je však daleko důležitější to, jak byl tento film natočen než to, o čem pojednává.
První je do očí bijící velmi rozvláčné tempo. Pár akčních momentů se ve filmu také najde, ale celkově se film odvíjí velmi, velmi pomalu. V kontextu s tím drží linii minimum dialogů a naprosto úsporná mimika všech postav, ať už ve významnějších či vedlejších rolích.
Vizuální stránka filmu mně osobně ladila s celkovým rozpoložením či náladou snímku, i když jsem hned v prvních minutách projekce želel, že Křižáček neběží na nějakém výpravnějším formátu, ale pouze na 4:3. Dobře, může to být moje zhýčkanost některými historickými opusy, ale pokud je i tato strohost formátu uměleckým záměrem, OK. Navíc překvapí čistota zpracování - o syrovosti a krutosti středověku asi nikdo nepochybuje, mnozí filmaři hrají na tuto notu a dávkují divákům porce násilí, špíny a hnusu. Křižáček zůstává čistý (téměř).
Kamera, byť se mi nezdá nijak hravá či vynalézavá, ladí s celkovým podáním filmu - nelze jí upřít chvílemi i malebnost nebo působivé detaily, avšak dlouhé pomalé záběry převažují. Co mne oslovilo, byl hudební doprovod Ivany a Vojtěcha Havlových. Opět na minimalistickou notu, ale podle mého názoru působivé a nádherně doplňující celkovou atmosféru filmu.
Použité zvuky - byť nenápadně, ale dobře doplňují celkovou dějovou linku.
No a dostáváme se k jadérku věci - co chtěl autor svým dílem sdělit? Prvoplánově by se nabízela myšlenka charakterizovat určitou etapu středověku v souvislosti s dětskými křížovými výpravami. Nabízí se i hypotéza - film je paralelou s dnešní vlnou mladičkých fanatiků bojujících za jakoukoli víru.
Podle vyjádření autora se však jedná především o symbol dětství a dospívání, kdy i malé dítě, ztracené a opět nalezené zůstává rodičům neustále vzdálené.
Podobenství lze ve filmu nalézt mnoho - nejsem si jist, že se vždy jedná o režijní záměr - ale i když divák nachází své jinotaje v nejrůznějších scénách či detailech, lze to filmu přičíst jedině k dobru.
Někteří diváci porovnávají Křižáčka k filmům Františka Vláčila Markéta Lazarová příp. Údolí včel. To porovnání není vůbec na místě - cítím, že Václav Kadrnka nám přináší zcela jiné sdělení a navíc s použitím minima vyjadřovacích filmových prostředků (na rozdíl od zmíněných velkolepých historických opusů).
Co divák, to názor. Já osobně považuji Křižáčka za skvělý filmový experiment, který přes své neduhy a nedostatky má zcela jistě nárok na nepřehlédnutelné místo ve světě českého filmu.
PS: Křižáček je naprosto minimalistický film, za jehož možným neúspěchem v kinech může stát i minimální snaha zaujmout diváky (pokud se nenajde dost takových, které zaujme právě totální Křižáčkův minimalismus - pokud při projekci neusnou :o) ).
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 21.9.2022
Křižáček je určen výhradně klubovému publiku. Pochybuji, že by konzumní diváci vydrželi film shlédnout až do konce. Já to mám tak půl na půl. Je velká škoda, že film není černobílý, ztratily by se tak nevěrohodné reálie, které na mě jako středověk moc nepůsobily a nebyl by tak ani vidět ten televizní obraz, i když byl snímek natočen v klasickém tv ořezu 4:3. Samotný příběh, kde Karel Roden putuje krajem a hledá svého syna má zvláštní atmosféru, ovšem některé strojové dialogy vyloženě šustí papírem a scéna s předávání mince v dětských rukách je nekonečně zdlouhavá. Největší klady spatřuji ve zvuku (zpěv ptactva) a v meditativní hudbě Ireny a Vojtěcha Havlových (soundtrack mám doma na vinylu), pasáže na violoncella mě chvílemi připomínala Vladimíra Godára v Záhradě. Každopádně mezi novodobou českou kinematografií je Křižáček úplně jinde.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 8.1.2019
Tyhle filmy bývají náročné. Ta baladičnost a poetika. A nesmíte u něj usnout, tak jako já. A když jsem se probral, věděl jsem stejný prd o čem to je, jako ti, kteří bděli.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 30.6.2018
Ne, tohle se fakt nepovedlo. Je to dlooouuuheee, je to nevypovídající, je to zbytečné. A poslední scéna s předáváním mince, jakkoliv měla být podobenstvím, pohled na ty pomalé dětské ruce mě už docela vytáčel. Prostě je to jen pokus o umělecké dílo. Avšak každé umělecké dílo je vnímáno subjektivně. Toto mě neoslovuje.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 7.7.2018
Zajímavá na tomhle filmu byla místy pouze kamera. Jinak to bylo natočeno úplně zbytečně. Jak tohle může dostat nějakou cenu?
Poznámka: Komentáře jsou řazeny podle počtu dosažených bodů jednotlivých členů, kteří je psali. To znamená, že čím více bodů má člen, tím je jeho komentář výše.10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film