Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 6.4.2013
Když jsem se na tento film podíval po prvé, dokoukal jsem ho snad jenom díky skvělému výkonu Haleyho Joela Osmenta a Radka Škvora, jež mám oba ve velké oblibě a kteří ztvárnili hlavní postavu. I přesto, snad pro nějaké tušení, jsem se na něj podíval po druhé. A najednou se mi docela líbil. Od té doby jsem ho viděl ještě párkrát a pokaždé ho mám ještě o něco raději. Velmi často si na něj vzpomenu, občas na něj odkážu. V žebříčku mých nejoblíbenějších filmů vystoupal na 2. příčku, což by mě po prvním zhlédnutí ani nenapadlo.
Film se zabývá otázkou, kdo je člověk a kdy stroj přestává být pouhou věcí; zamýšlí se nad povahou citů. Provází jím postava Davida - robota schopného lásky, který potom, co se ho rodiče, jimž měl nahradit jejich syna, když se tento syn - člověk - probudí z kómatu, vzdají, touží po tom, aby se stal také člověkem. Přitom prochází světem lidí a robotů, jejž můžeme nazvat v mnoha ohledech nemocným.
Ačkoliv hlavní myšlenku, kterou se zabýval už Karel Čapek ve svém R.U.R., můžeme označit za klasickou, je tato podle mě velmi zásadní a čím dál aktuálnější. Spielbergova Umělé inteligence se na ni navíc dívá skrze skvělý příběh, v němž lze stále objevovat něco nového, a vynikající zpracování podpořené excelentními hreckými výkony.
Závěr připouští více pohledů a doporučuji vám, abyste se nad ním zamysleli a podívali se na něj z různých úhlů; podle mě je naprosto fantastický.
Nakonec si dovolím osobní přiznání. Ačkoliv jsem člověk poměrně cynický a podobné věci se mi u filmů nestávají skoro nikdy, závěr tohoto filmu mi dokázal vehnat do očí několik slz, a to zejména při opakovaných zhlédnutí.
Umělá inteligence pro mě znamená jistotu úžasného zážitku, kdykoliv se na ni znovu podívám, a to je podle mě nejlepší způsob rozpoznání výborného filmu.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 10.3.2010
Alexandr Veliký coby zápaďácký velkofilm je dílem ještě celkem ucházejícím - nemám problém se na něj po třech letech podívat znovu, takže prosím - 6/10 si ode mě naprosto spravedlivě zaslouží.
Naprosto nejvíc degradující byl závěr a vůbec celkové vykreslení a následné vyznění děje.
Z historického hlediska se zde oproti svým zvyklostem nebudu příliš rozepisovat, to až zase někdy jindy, ovšem pár věcí prostě musím vytknout.
Zmínka o příšerném vykreslení a následném vyznění děje není vztažena pouze na příběh jako celek, ale také na jednotlivé postavy. Tomuto filmu bylo - zejména ze strany Makedonců jsoucích na svého nejslavnějšího vládce náležitě hrdí - vytýkáno, že Alexandr Makedonský je zde vylíčen jako teplouš, jinak to říci nelze. Původně jsem si myslel, že tyto hlasy jsou přehnané a jedná se o idealizaci historické doby a postavy, po dvojnásobném zhlédnutí filmu, přičemž poprvé jsem se soustředil více na jiné stránky příběhu, musím říci, že Makedonce plně chápu a tvůrcům filmu Alexander se ode mě dostalo jistého opovržení z důvodu naprostého nepochopení doby. Není důvod pochybovat, že sexuální orientace Alexandra Velikého se neomezovala pouze na ženy, zároveň však musíme zdůraznit, že Řecko - a toho času nesporně úplně stejně i Makedonie - bylo v těchto ohledech velmi uvolněné a neexistovaly tam konvence dnešního postkatolického západního světa. Můžeme se dočíst i o celkem běžném postoji tamního muže, že chlap je od toho, aby se s ním miloval a se ženou má potom děti. Homosexuální projevy tedy byly naprostým standardem a nejen, že by se nad nimi nikdo nepozastavoval, já ani nechápu, proč byl Alexandrův přítel vykreslen jako zženšťilá mánička pro zdůraznění jeho výhradní homosexuální orientace.
Dále mě nadzdvihlo ze židle, či spíše z kanape, jak Alexandr vojáky stále oslovoval ,,Moji Makedonci!". Dovolím si připomenout, že Alexandr, ani jeho otec Filip II., celé Řecko nikdy nedobyli, Filip pouze dobyl přístup k moři a ostatní řecké státy si podřídil vytvořením Korintského spolku, následně je získal pro trestnou výpravu proti Peršanům; Alexandr pak potlačil řecké povstání a vyrazil na Persii. Ovšem Makedonie měla formálně status jednoho z řeckých států. Ačkoliv jsem tedy o Alexandrových oslovovacích zvyklostech nikdy nic nečetl, velmi bych se divil, kdyby používal toto oslovení, neboť jako bezesporu schopný politik by určitě nechtěl řecké vojáky naprosto zbytečně silně popudit proti své autoritě.
No a posledním historickým faktem, o němž se spíše v náznaku zmíním, bude soubor jednotlivých detailů, jež jsou sice celkem známé, ale v dnešním světě tabu a konvencí by asi neprošly, a tak byly autocenzurou umírněny, pokud autora vůbec napadlo, že se viditelné nepřesnosti dopouští. Jedná se například o formu klasických zápasů.
Herecké obsazení bylo v případě některých rolí pěkné, ale takových byla naprostá menšina. Všichni tři představitelé Alexandra - Colin Farrell, Connor Paolo i Jessie Kamm - byli na tuto roli naprosto vhodní a líbili by se, ale v tomto filmu bohužel i oni zcela zapadli.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 8.1.2009
Film Arthur a Minimojové se mně celkem líbil, ale s jistými rezervami. Největší byla hloupost všech postav od Arthura (tomu bychom to ještě pro jeho věk odpustili, ale byl na tom bohužel nejlíp) přes babičku až ke kardinální debilitě některých dalších lidí. Extra dobrý se mi nezdál ani závěr, hodilo by se jej trošku více uzavřít.
Z herců mě potěšil Freddie Highmore; ačkoliv se mi k němu víc hodil Petr Neskusil, Jan Battěk se mně zase líbil jako Arthur. Jak zněl film v originále nevím, ale naši dabéři nezklamali - zvláště Lucie Vondráčková a Jiří Zavřel.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 30.1.2012
Opravdu skvělý film podle Osama Tezuky, jenž mě přesvědčil, že tento pán musel být opravdu vynikajícím autorem, který dokázal vytvořit tak propracované a působivé příběhy, že na to dnes rozhodně nemám. Astro Boy má obrovskou šířku i hloubku (na což se ve filmu jednou náznakem naráží).
Nabízí se srovnání s Metropolisem, jejž jsem viděl o pár měsíců dříve. Metropolis je oproti Astro Boyovi, abych tak řekl, větší síla, Astro Boy je takový pozitivnější. Na rozdíl od Metropolisu mohu říct, že Astro Boy je pohádka, a to se vším všudy. Nemusel by se za ni stydět Erben, žít o něco později.
Ovšem tvrdit o Osamu Tezukovi, že je japonský Dysney, což jsem se dočetl z materiálů ČT, mi přijde až urážlivé. Dysney se svými mnohdy naprosto primitivními příběhy a infantilními postavičkami, určenými snad jen malému divákovi, nesahá tomuto japonskému tvůrci ani po kotníky, příběhy Osama Tezuky, které jsem měl tu čest vidět ve filmové podobě, rozhodně nejsou jenom pro děti, v případě Metropolisu bych byl s jeho pouštěním malým dětem rozhodně opatrný.
Příběh Astro Boye je skutečně hodnotnou pohádkou s hlubokým morálním rozměrem. Významné jsou v něm otázky, zda robot může být lidský, co to vlastně znamená být Člověkem, zda lze své ztracené dítě nahradit robotem; pojednává i o skutečné podstatě rodičovství a v neposlední řadě o konfliktu dobra se zlem a o tom, proč dobro vyhrává - proč má vyšší hodnotu než zlo.
Ono zlo zde představuje především, podobně jako v Metropolisu, muž, který chce ovládnout celé město, posílit maximálně svou moc, v tomto případě hodlá s tímto cílem vyhrát volby, ale jakýmkoliv způsobem. Dobro i zlo zesilují dvě jádra energie (nebo spíše duchovní síly?) - modré a červené; modré dá život robotickému Astrovi, zatímco červené se rozhodne zneužít záporná strana...
Proč jsem se na tento film podíval, byť jsem do závěrečných titulků nevěděl, že je vytvořen podle O. Tezuky? No, tak za prvé se vždy rád podívám na filmy ze zemí, z nichž u nás nejsou moc prezentované, zejména jdou-li s dabingem, za druhé mám rád japonskou animovanou tvorbu, no a za třetí jsem věděl, že v hlavní roli uslyším svého oblíbeného Davida Štěpána. Nakonec mě Astro Boy ani v nejmenším nezklamal, naopak. Ostatní dabingové výkony (třeba Lucie Vondráčkové) musím také ocenit. Tento film si rozhodně zase někdy nenechám ujít.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 25.2.2010
Komentář k seriálu
Seriál Ať žijí rytíři je nepochybně jedním z nejlepších Janákových děl; pozitivem zde bylo, že se autor neuchýlil k obsazování nepříliš známých herců, snad se mu tedy již nepovede objevit dalšího J. Mádla.
V obsazení příliš nehodnotím Pavla Kříže a Davida Prachaře; jedná se o pro ně celkem běžné, průměrné, role, zastavím se však u jejich postav.
V Křížově případě se jednalo o pro něj běžného záporáka; takové zhodnocení zde postačí.
Zato Prachařova postava mi není obzvlášť sympatická - je na mě příliš hloupá a naivní, ovšem dlužno si uvědomit, že inteligentnější postava by zřejmě neumožnila takovouto zápletku.
Z hlavních dětských rolí mi, jak tomu tak bývá, nejsou děvčata příliš známa, zatímco ostatní jsem přinejmenším někde viděl - Danny Messáros se objevoval v Ulici, jeho hereckou kvalitu z těchto vidění nemohu posoudit, ale zde se mi líbil. Jana Komínka jsem si oblíbil v Horákových, dále jsem jej vídal jen zřídka, no a zde si rozhodně nemohu stěžovat; doufám, že se s ním budeme nadále potkávat, i když v jeho případě raději nic neodhaduji. No a Štěpán Krtička opět ,,překvapil" svou nepoznatelností a upevnil názor na jeho vysokou hereckou kvalitu; jeho volbu pro čtení komentáře lze jedině pochválit; jak to tak bývá, dabéři jsou na tento typ úkolů moc vhodní.
Stran dětských postav bych se vyjádřil asi takto:
Petr je přesně po otci - když něco ví a vyzná se v tom, bývá výborný, ale jinak jej každý snadno přechytračí.
Vítek je velmi sympatická postava - silně inteligentní.
A když něco nedokáže nebo nemůže vyřešit Vítek, je tady Michal. Tito dva se dokonale se doplňují. Nebýt jich, Petr by asi těžko kdy kam došel.
Tereza znamená ženský prvek příběhu; prostě aby dokonalosti nebylo málo; příjemná dívčina...
Kateřina je přeci jen dost mladá, abychom ji mohli charakterizovat a odhadovat, kam se její život bude ubírat; nicméně je také velmi chytrá a schopná.
Celkově mi tak připadá, že pokud by děti ve svých vlastnostech byly kombinací matky a otce, musela Martinova žena být geniální a dokonalá a Martinovi zajisté poskytovala důležitou oporu; on je teď bez ní naprosto bezradný.
Jako vedlejší dětské postavy pak příběh doplňují Tereza Voříšková a Jan Battěk; známá herečka a dabér. Bezpochyby i tyto postavy příběh pěkně dotvářejí.
Nad očekávání výborně byly obsazeny vedlejší role; i mezi jejich herci si většina z nás snadno najde nějakého ze svých oblíbenců.
Příběh je celkově výborně napsaný a přes velkou odlehčenost příjemný. Vytknout je mu třeba alespoň jeden fakt: Jaksi nechápu, proč se celou dobu mluví o králi a nakonec přijede královna. Možná to mělo být překvapení, ale celý příběh to snižuje, neboť potom by si zřejmě všichni museli myslet, že mají krále a ne královnu, což je krajně nepravděpodobné; ještě by král mohl zemřít či abdikovat během děje, ovšem takovou událost by bylo radno divákům zmínit.
Technické aspekty díla si nemohu dovolit podrobně hodnotit, ovšem po této stránce se mi seriál Ať žijí rytíři docela líbil. Faktem však zůstává, že v některých chvílích jsem sám postřehl zřetelné nedodělky.
Každopádně se mi na tento seriál koukalo nádherně, dobré na něm bylo především výborné herecké obsazení, ale nesporně také velmi dobrý příběh a celková působivost. Za to dostává seriál a s ním prozatím i film celých 9/10, a to naprosto oprávněně.
Doufám, že úroveň tvorby Karla Janáka se bude i nadále držet takto vysoko, protože s uvážením jeho předchozích výtvorů se zde beze vší pochybnosti jedná o vynikající dílo.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 24.12.2009
Výborný nadčasový televizní film, který na mě velmi zapůsobil. Nejedná se rozhodně o komedii, spíše o dramatický příběh.
V čele obsazení exceluje Věra Galatíková.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 21.4.2011
Na dílo podle pana Viewegha nečekaně povedený film. Pěkně a s humorem ukazuje lidi v předrevoluční době a v závěru také změnu jejich chování po listopadové revoluci. Příběh je dobrý po většině stránek, provedení poutavé.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 25.9.2008
Potom, co jsem viděl několik zpracování Bídníků, udělal jsem si čas na přečtení toho nádherného románu hlavně, abych zjisti, jak to podle V. Huga skutečně bylo. Musím uznat, že toto zpracování je velmi věrné, což je umožněno i délkou čtyřdílné série vzhledem k filmu. Věrně je udělán i závěr a povedla se také složitá postava Gavroche, kterou si málokdo odpustí, ale jíž také málokdo věnuje dost času a vůbec se málokomu podaří zpracovat ji věrně; většina použitých subpříběhů je věrná a podobně je to i s většinou postav.
Nevím, jestli se někomu podařilo vystihnout incident s Gervaisem, kdy Jean Valjean omylem zcizí savojskému chlapci dvoufrank; problém je právě v tom, že Jean Valjean to skutečně udělal nechtěně, přestože všichni, a zvlášť on sám, tuto událost považovali za krádež o to horší, že se stala potom, co mu biskup Myriel odpustil; pouze čtenář dobře ví, jak vše bylo. Další scénou, která mě zpětně (po přečtení knih jsem to už neviděl) trochu zklamala, je ta s praporem, kterou při absenci pana Mabeufa vůbec neměli do seriálu uvádět; spojením s Gavrochem scéna ztrácí veškerý smysl.
Každopádně musím přiznat, že mě výborné obsazení seriálu dostalo natolik, že většinu postav, zvláště hlavních, si právě podle něj představuju.
Gérard Depardieu je Jean Valjean naprosto dokonalý, ať už po fyzické stránce, kdy mu člověk skutečně uvěří, že je tak neuvěřitelně silný, ale i po stránce herecké; prostě je to Jean Valjean.
Co po tomto říct o Javertovi v podání Johna Malkoviche; lepšího Javerta jsem neviděl a ani si nikoho lepšího neumím v té roli představit.
Christian Clavier jako Thénardier? Naprosto stejný komentář.
Právě tak bych okomentoval i představitele Gavroche (Jérôme Hardelay) nebo obě představitelky Cosetty.
Přidat bych mohl i další postavy, jak jsem řekl - obsazení bylo dokonalé. A nejen obsazení... Prostě se na seriál sami podívejte, až ho budou zase dávat.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 12.9.2011
Tato snad už nejhorší filmová verze Hugových Bídníků vlastně ani není adaptací původní předlohy, ale filmu, který nevím, kdy byl natočen; jen to je důvodem, že onen černobílý snímek ode mě neobdržel náležitě schazující komentář a obdobné hodnocení jako tento. Verze z roku 1998 je však horší o to, že nejenže se absolutně nedrží předlohy, ale dokonce ani ve svém pohledu není vůbec originální kopírujíc adaptaci, jež byla už jednou natočena.
Dovolím si tvrdit, že žádná z postav zde není vykreslena věrně svému knižnímu obrazu, a příběh celý pozbývá snad veškeré své podstaty. Dovolte mi, abych tu zmínil alespoň několik nejvýznamnějších chyb, jež tento příběh nejvíce shazují - až na 5/10, které mu jsem ochoten ponechat:
Milí čtenáři tohoto komentáře chtějící býti ušetřeni vyzrazení konce předlohy a tohoto filmu přestanou zde čísti, avšak domnívám se, že dílo toto je dostatečně známé a jelikož závěr korunuje dílo, nemohu si odpustiti zdůraznit zde naprosté znehodnocení příběhu právě v této jeho části: Jean Valjean zde totiž přihlíží sebevraždě Javertově a aby toho nebylo málo, byv svědkem této, radostně odchází. V původním díle se však J. Valjean o Javertově sebevraždě ani nedozví a dozvěděl-li by se, nepochybně by z ní nebyl veselý! Dokonce měl přece na barikádě možnost - ne - přímo povinnost - Javerta zabít, a riskoval svůj život, když to neudělal.
Další moje podotknutí se týká Gavroche. Určitě se jedná o nejen moji velice oblíbenou postavu, ovšem rozhodně by bylo lepší ji vynechat, nežli takto pokřivit. Autoři obou mnou kritizovaných adaptací se zhlédli ve vyprávění o něm a jeho bratrech (ano, ti dva kluci, kteří jsou ve filmu s ním, jsou jeho bratři, ale on se to (ani zde) nedozví; navíc jsou všichni tři syny Thénardiérových). Abychom však vše uvedli na pravou míru, Gavroche se s nimi ve skutečnosti setká, jeden den spolu jsou a přespí u něj; ráno se s nimi Gavroche rozejde a říká jim, aby se večer vrátili, leč oni se ztratí a s Gavrochem se už nikdy nesejdou. Všimneme-li si ještě, že mu říkají ,,tatínku", upozorní nás to na další zásadní chybu: Oba chlapci totiž byli vystrašení a ke staršímu a zkušenějšímu Gavrocheovi měli velký respekt - až natolik, že ten menší s ním vůbec nemluvil a ten větší mu říkal ,,pane".
Ono těch odchylek by bylo ještě více, vydalo by to na poněkud delší komentář, ale zmíním alespoň jednu scénu, jež mě zaujala: Jedná se o tu, v níž Jean Valjean odnáší zraněného Maria a doprovází ho strážník; na to jsem se musel ještě před psaním tohoto komentáře podívat do knihy, abych zvěděl, že s nimi ve voze samozřejmě nebyl žádný strážník - jen J. Valjean, Javert, Marius a kočí a je pravda, že zde Javert J. Valjeana ještě docela hlídal. Teprve potom svolí k jeho rozloučení se s Cosettou; dojedou k jejich domu a J. Valjean jde sám nahoru rozhodnutý se vrátit a vydat se Javertovi; Javert ovšem odchází zjistiv, že J. Valjean se napravil, byl-li snad kdy špatný, seznav, že jeho celoživotní přesvědčení bylo mylné; jedná se o jediný případ, kdy Javert nechává jít toho, jehož dopadl, a to proto, že ví, že by se vrátil. To je ta chvíle, kdy se J. Valjean a Javert v předloze viděli naposledy.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 1.2.2012
Velice pěkný povídkový film, jehož děj se odehrává v prostředí pražského Žižkova a částečně také vesnice. Vypovídá o dětství, aniž by se bránil pojednávat o věcech, s nimiž většina z nás má svou zkušenost, ale mnoho lidí se o nich až bojí psát a točit. Zároveň s tím nás upozorňuje na některá životní dilemata otevíraje nepřetržitě aktuální otázku, co vlastně je správné a dobré a krutě poukazuje na nízkost některých našich hodnot.
Hlavní postava Jirky se ukazuje být v mnoha ohledech dospělejší, nežli i mnohem starší lidé, což jen potvrzuje, že věk na moudrosti většině lidí pranic nepřidá, zároveň však Jirku příliš neberou jeho vrstevníci, protože je jiný a nebojí se stát si za svými názory. Avšak zdá se, že, jak mu to postupně přestává vadit, začíná se měnit i jejich vztah k němu.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 15.9.2008
Když se něco odlehčuje až příliš, výsledek bývá příšerný; nesnáším filmy, kde autoři prolínají příběh s realitou natáčení (čtení scénářů, bloudění mezi studii a pod.), zároveň byla úplně mimo mísu scéna se zbíječkou - celou dobu tam nemají ani žárovku a najednou zbíječka! Zkrátka myšlenka žádná.
Přesto se najde pár scén, kde jsem se příjemně zasmál, vůbec nejlepší z nich je asi dialog mezi králem a rabínem na závěrečné svatbě: ,,... Otče." ,,Rabi." ,,To je jedno." (...) ,,Váš nůž." ,,Meč." ,,To je jedno."
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 6.8.2023
Příběh filmu Blízko je hodně o něčem jiném, než se zdá z anotace. Avšak v tomto případě mě to nezklamalo, právě naopak, a chápu, že autoři nechtějí zkazit v divákovi dojem z vývoje, který nastává téměř na počátku.
Jedná se o velmi silný psychologický film, který bych si přál, aby se dostal i k mainstreamovému publiku, protože jde o téma, které je tak nutné otevírat.
Příběh filmu navíc vyniká realističností a tím, že podobná věc se může stát téměř komukoliv. Každému ho doporučuju, stojí za zhlédnutí.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 10.10.2008
Správně Bořek stavař
Vzor klasických nakoupených seriálů pro děti. Samá díra a podtrženo podivným překladem. Ano, Bořek stavař zní divně, ale když si představím tu práci, aby mi máma vysvětlila, že domy nestaví stavitel, ale zedník, nevím, jak vysvětlují práci stavitele dnešní maminky...
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 24.3.2011
Pokračování komedie, o níž jsem se v příslušném komentáři tak kladně vyjádřil. Musím říct, že druhý díl si pamatuji o něco méně než ten první, i když nevím, čím to může být; možná je ten první zkrátka tak vydatný, že se mi plete do druhého. Toto pokračování je podobně dobré; při každém podívání se na něj se velmi pobavím, a proto si zaslouží stejně vysoké ohodnocení jako díl předchozí.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 25.8.2008
Krásný příběh, výborně natočeno, dokonalí herci. K tomuto filmu těžko něco dalšího dodat; jedná se určitě o jeden z nejlepších českých televizních filmů. Možná stojí za to ještě podotknout, že mi film nepřipadá jako komedie.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 26.10.2011
Zajímavý příběh inspirovaný slavnou Verneovkou, podle níž už byla natočena nejedna adaptace. V tomto případě se jedná o nový příběh, kde se ukazuje, že Verneova kniha byla založena na skutečnosti; nápad mi to přijde poměrně zajímavý. Na podívání je tento film příjemný; z původních herců se mi nejvíc líbil Josh Hutcherson, kterého jsem již v minulosti několikrát viděl, dabing také dobrý. Takový oddychový film na večerní odpočinek.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 10.9.2009
Tomuto filmu lze právem leccos vytknout, ale přesto patří mezi mé nejoblíbenější a mohu jej s čistým svědomím doporučit.
Velká vtipnost se zde kloubí s hlubokými i celkem jednoduchými myšlenkami a ač se děj může místy jevit zvráceným, závěr je velmi povedený.
Profesionální herci zde splnili, co se od nich právem očekávalo a neherci filmu neublížili; podle mě je výsledek povedený, pro někoho může být moc potrhlý.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 1.10.2008
Jeden z nejlepších českých seriálů i díky kvalitní předloze.
Obsazení samozřejmě dominuje Pavel Mang i proto, že to byla jeho nejznámnější role a dnes ho už bohužel v ničem novém vídat nemůžeme; v seriálu však má krásné role i spousta dalších výborných českých herců, z nichž raději nebudu jmenovat, abych někoho neopomněl; vyzdvihnu jen Jaromíra Hanzlíka, který se mi ve své roli nelíbil o nic méně než představitel mladšího Vaška Karase.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 2.11.2009
Kdo je nejlepší detektiv vůbec nevím, brát v úvahu jen literální postavy, je jím pro mě Hercule Poirot, ale rozhodně ne nabubřelý Sherlock Holmes, jak se aspoň za mého mládí vtloukalo dětem do hlav - to je mi taky vzor...
Obecně je dle mě na jedné úrovni s Poirotem právě poručík Columbo, ale oba jsou sví, oba jsou jiní a oba si zaslouží svůj komentář.
Jenže na obou jsou krásné stejné věci, kromě toho, že jsou oba geniální detektivové, také závěry jejich případů, pojímané pěkně psychologicky. Na řešení jdou vlastně oba jinak a oba naprosto odlišně vystupují.
Nicméně samotné případy a jejich řešení nejsou na Columbovi to nejzajímavější; celý ,,seriál" je protkán záhadami, které nenechají nezaujatým žádného věrného diváka. Jednou z takových záhad vyvolávajících debaty diváků je třeba už Columbovo jméno - časem skoro uvěříte, že mu i jeho žena říká ,,Poručíku"; přitom jeho postoj ke jménům se také ukazuje, například svého psa zve prostě Psem. Pokud jsme mluvili o paní Columbové, nemůžeme nezmínit, že právě ona je záhadou snad nejzáhadovatější - u některých případů člověk ani neví, zda větší podíl na vyřešení nemá právě ona, je jakousi geniální záhadnou postavou v pozadí a je věčnou otázkou všechny díly bezpečně neviděvších, zda se paní Columbová někdy někde ukázala; v jednom díle se objevuje její ruka (dokonce jsem se doslechl, že tuto ruku poskytl do filmu nějaký muž), ale mohli jsme vidět víc nebo ne?
Sám Columbo působí zanedbaně, roztržitě, z pohledu mnohých podezřelých až hloupě; kdekdo si o něm myslí cosi nízkého, když odcházeje ještě musí položit ,,jednu otázku". I to mu ale hraje do karet, mnohý vrah totiž podceniv Columba získá falešnou jistotu, jiný se jím zase snaží manipulovat, ale... Když se blíží konec a vrahové se stále utvrzují ve své jistotě jsouce špokojeni s vyšetřovatelem majícím je odhalit, předloží Columbo usvědčující důkaz mnohdy použiv oblíbené techniky podezřelého proti němu samotnému.
Přitom v každém případu se ukáže nějaký rys Columbovy povahy nebo se třeba hovoří o něčem ohledně jeho ženy; ze scén mimo hlavní zápletku mám rád tu v restauraci, s koblihou:
Columbo si takhle sedne v lepší hospodě pojídaje koblihu a přichází k němu servírka díc, že konzumovat přinesené jídlo v daném podniku není dovoleno. Columbo tedy poslušně koblihu odevzdá, načež se jej slečna zeptá, zda by si něco dal a on odpoví asi toto: ,,A víte, že bych si dal koblihu?"
Stran případů opět nevím, zda vyberu nejlepší, jistě jeden z nejlepších, taky už je to chvíli, co seriál běžel. Jedná se o díl, kdy se Columbo dostává mezi oficielně potvrzené geniální mozky v jejich sdružení. Tento případ také ukazuje relativnost inteligence. K pochopení ještě uvedu, že ze začátku dostal Columbo od nafoukané hlavní postavy složitou hádanku, k níž se několikrát ptal po nápovědě, a tím zvyšoval pachatelovo sebevědomí:
Do skládačky naaranžovaného výstřelu, jenž zazněl až nějakou dobu po vraždě Columbovi chybí jeden článek, znaje vrahovu povahu před ním popisuje, jak to dotyčný neznámý udělal (aniž by dal najevo, že vůbec někoho podezírá), řekne totální kravinu, což ,,geniálního" vraha přivede skoro k šílenství a vyprovokuje ho k demonstraci provedení, aniž by jej napadlo, že se právě přiznává...
No a než Columbo odejde, ještě mimochodem předloží řešení hádanky; no je to vzorový díl, mám pocit, že ji vyřešila paní Columbová.
V popisování podobných příhod a řešení i překvapených výrazů odhalených by se dalo pokračovat do nekonečna.
Celým seriálem prostupuje postava Columba v podání Petera Falka a Petra Haničince či Dalimila Klapky; tito herci dodávají cyklu to poslední, co potřebuje k dokonalosti.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 27.9.2008
Nádherná variace! Ani jsem nečekal, že každý další díl budu rád sledovat, ale tento pokus o český sitcom se mi opravdu líbí.
Nově se podařilo použít zajímavé prostředí a seriál není plný tupých žertů, jak to vídáme mnohde jinde. Rozhodně se však jedná o neopakovatelný počin a i pouhé další pokračování by nejspíš bylo bezduché a sráželo i myšlenku původních dílů.
Martin Dejdar zde opět dokazuje, že dokáže zahrát všechno, ale ani proti ostatním hercům nic nemám - úkol splnili dokonale.
Těším se na to, co přinesou další díly, ale už ,,Gott ex machina" mě dostal - Karel Gott s nosem nahoru žijící v kolodějském zámku - a nakonec ještě řekne ,,Moje cesty jsou nevyzpytatelné."...
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 14.3.2011
Pěkný rodinný seriál; takový poklidný, u něhož si člověk může odpočinout. Nenašel jsem nic významného, co bych mu mohl vytknout.
Osobně se mi nejvíc líbila svérázná učitelka matematiky Olga, která v bratrech, jimž snad nikdo neřekne jinak než Osmička a Devítka, nalezne nečekané matematické nadání.
Zpracování bylo také příjemné, a to včetně obsazení v čele s V. Žilkovou, J. Štěpánkovou, I. Janžurovou a N. Konvalinkovou v rolích majitelky cukrárny Radky Sladké a sympatických důchodkyň Olgy, Bláži a Dany; ostatní členy rodiny ztvárnili J. Hrušínský, P. Teronová, M. Valenta, G. Stewart a V. Divišová. Z nich stojí za pozornost hlavně Gerron Stewart, jenž byl panem Kleinem zřejmě vybrán jako vhodné dvojče pro Matyáše Valentu, který také dostal o něco více prostoru než on (Valenta toho třeba určitě řekne určitě víc), ale myslím, že tento výběr byl správný, pánové se k sobě vskutku hodili a výsledek působil skvěle.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 21.9.2010
Čarodějův učeň
Vskutku nádherná adaptace skvělého príběhu Ottfrieda Preusslera, který jsem sám měl tu čest přečíst, takže mohu posuzovat. Je sice zvláštní, že podle takového díla založeného na staré lužickosrbské pověsti nebyl již dávno natočen hraný film, ale toto animované dílo patří rozhodně mezi ty nejlepší animáky, jaké jsem kdy viděl, ba se přímo může rovnat s těmi nejlepšími filmy všeobecně, svým pojetím se zcela vymyká tomu, co můžeme z animované tvorby (obvykle zahraniční) běžně zhlížet v televizi, a podtrhuje tajemně magickou atmosféru původního příběhu.
Podle přehledu, který je uveden u nás, na FDb, se mi zdá, že jediná jiná adaptace, a sice německá z roku 2008, bude jen těžko dosahovat kvalit tohoto českého filmu, který se bohužel v televizi jen tak nevidí; ani existovala-li by velká a kvalitní hraná adaptace tohoto díla, rozhodně si český animovaný film Čarodějův učeň nezaslouží upadnout v zapomnění. Zanechá v divákovi silný dojem právě tak, jako přečtení předlohy a to je důležité právě tak jako kvalita samotného příběhu.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 10.3.2009
K celé sérii
Legendární francouzké komedie populární více u nás než v zemi svého vzniku. Těžko pochybovat. Dabing Františka Filipovského dělá z četnických komedií to, čím jsou.
Filipovský je prostě nejlepší dabér, kterého znám a ne nadarmo je uznávaný natolik, že po něm byly pojmenovány dabingové ceny.
Jinak mají komedie co nabídnout i díky vtipným situacím a herectví Louise de Funése, který však pouze vytvořil prostor pro Filipovského, jenž potom tento využil natolik dokonale, že původního aktéra úplně zastínil.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 17.3.2009
Velmi pěkná detektivka, jen pro materialistickověřice možná hůře skousnutelná, pro mě naopak přitažlivá zabývajíc se jednou z největších českých záhad, kterou pěkně rozvádí. Kromě Ďáblovy bible se dozvíme něco o satanismu; vzhledem k ražení série očekávám, že informace vycházejí z reálných základů, ale samozřejmě to není hlavní otázka.
O příběhu se příliš rozepisovat nebudu, ale chaotičnost závěru, o níž zde píšou ostatní komentátoři mi přijde taková individuální způsobená nepochopením lidí; dobře, já se na detektivky koukám kvůli příběhu, navíc možná polovina národa ani neví, že nějaká Ďáblova bible existuje a nejenže pak nepochopí duchovní rozměr filmu, ale možná ani motiv vraha související s apokalyptickou vizí, který začínal být jasný již v první polovině filmu. Překombinovaný mně závěr nepřijde, jenom složitý. Detaily se budu zabývat, až u případné reprízy, zatím mám dojem, že všechno sedí.
Zato režisérství Jiřího Stracha musím opět vyzdvihnout; jak jsem již zřejmě napsal někde jinde a jak se ani zde nerozepisuju naposled, je to jediný neautorský režisér, který mě dokáže takovýmto způsobem dostat. Přirozeně to souvisí i s výběrem herců; opět jsme i ve vedlejších rolích viděli známé lidi a znovu na naprosto vhodných místech.
K Ivanu Trojanovi a Jiřímu Dvořákovi není co dodávat, jejich postavy jsou v příběhu ústřední; detektiv (Dvořák) je celkem běžný, religionista (Trojan) je postava potřebná pro objasnění souvislostí rituálních vražd, které by komisař sám dal jen těžko dohromady. Annu Geislerovou nemám zvlášť v oblibě, ale herečka je objektivně výborná, jenom by si mohla odpustit svoje škatulové role blbých ženských kraviček, jež řeší ,,hrozně vážné" problémy, za něž si stejně může sama; nicméně líbila se mi v Želarech a tady taky; Geislerové postava je i záhadná, celkem povedená. Zbytek bych už ani nerozváděl, z vedlejších postav mě zaujala Součková Jany Štěpánkové...
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 20.7.2019
Film po většinu času působí jako trochu provokativní romance, avšak závěrečná část mu dává výrazně hlubší rozměr a dělá z něj dílo, které rozhodně stojí za zhlédnutí a zamyšlení.
Osobně mám rád tvorbu, která překračuje hranice běžných konvencí a otevřeně pracuje se stále ještě tabuizovanými tématy. I proto jsem dal na doporučení podívat se právě na Dej mi své jméno. Film by měl určitě vidět každý, kdo není extrémně upjatý (nebo možná právě i on), kdo má rád romantické příběhy, rozhodně nejen pokud ho zajímá téma homosexuality. Ti, kdo mají rádi hlubší příběhy, by pak měli vydržet až do konce... Víc ani prozradit nemohu, abych vám nezkazil zážitek.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 19.8.2008
Jediný moderní western
Ani zde mistr variací Rodriguez nezklamal - podařilo se mu vytvořit dokonalý moderní western, což nelze udělat zrovna mnoha způsoby a žádný takový jsem také ještě neviděl. Film skutečně obsahuje všechno, co má western mít - záhadného kladného hrdinu, ohromného padoucha zatahujícího do svých aktivit celé město, krásnou dívku a další prvky tohoto žánru; navíc se nemusíme bát absence drobných narážek a vtípků, byť se jedná o veskrze vážný film; mnohé scény jsou podány až poněkud absurdním způsobem, což není prvek jen odlehčující a umožňující akční scény až za jakoukoliv hranicí reálnosti, ale zároveň poskytující náznakovost vytvářející volné přechody mezi jednotlivými částmi děje interpretovatelné divákovou fantazií, nejlépe v abstraktní rovině, k čemuž film vede. Ve filmu se také nacházejí krásné vedlejší postavy a subpříběhy.
Rodriguez je známý tím, že má svoje oblíbené herce a ty obsazuje do většiny svých filmů - zde, u něj poprvé, uvidíme Antonia Banderase a Salmu Hayek; také si v Desperadovi zahrál menší roli jeho přítel a uznávaný režisér Quentin Tarantino.
Rodriguez též umí vytvářet velmi dobrá pokračování, ovšem u Mariachiho šlo spíše o snahu využít již existující postavy ve zcela volných pokračováních (to se týká pokračování 2. i 3.); pokud jsme mluvili o volných přechodech mezi scénami, vlastně je to pro tuto sérii celkem vhodný způsob, jenž lze rovněž nazvat zajímavým experimentem; mně osobně se příliš nezalíbil, což je však jen můj osobní pocit, nikoliv výtka.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 17.11.2008
Lepší americká komedie; přidal bych ovšem důraz na slovo ,,lepší", protože se na ni opravdu dá koukat. Dojem zvyšují především Harrison Ford a Josh Hartnett v hlavních rolích.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 19.2.2009
U tohoto seriálu se nabízí srovnání s pokémony, vlastně díky němu jsem jim zvednul známku na 4/10, protože o dva body míň než on dostat nemohli; seriál Digimon totiž nezapře s pokémony podobnost, avšak jaksi mu chybí myšlenka pokémonů, neboť ti vznikli jako idea pro hru, která je ještě dnes jednou z nejoblíbenějších GameBoy her vůbec a k níž se sám rád vracím.
Když se však odpoutáme od základních myšlenek, musíme říct, že Digímon je kvalitnější seriál. Animace podobně působivá jako v případě pokémonů, jenom tady dostala větší prostor pro efektnost a ten je náležitě využíván. Dabing jsem na Pokémonech také pochválil a u Digimonů musím udělat totéž - musím, protože Radka Škvora zde uslyšíme také, k němu Vojtu Kotka nebo Vojtu Rohlíčka, zkrátka pokud máte chuť poslechnout si dabérskou elitu mé generace v mládí na jednom místě, zde máte tu možnost.
Co jsem pro změnu snad nejvíc kritizoval na Pokémonech byl nejhroznější překlad, jaký jsem snad kdy slyšel, v tomto ohledu je Digimon úlevou.
První řada Digimonů má moc pěkný a poutavý příběh, využívá celého promyšleného prostoru, který není špatný, finální souboj se dokonale povedl; no, klidně bych to zhlédnul znova.
O třetí řadě jsem nic neslyšel, možná se u nás ani nedávala, navázání druhé řady se povedlo, zajímavě byly začleněny zestárší postavy, jejichž schopnosti byly zásadně omezeny, ale nakonec byly také velmi významné a musím uznat, že ani jako konzervativec si nemůžu stěžovat. I druhá řada nabídla spoustu zajímavostí, tvůrci si s Digimony náležitě vyhráli a je to znát.
Ale přes to, jak se povedla druhá řada, myslím, že bez třetí se celkem obejdu stejně jako bez stále nových stovek pokémonů. Tvůrcům Digimonů bych i věřil, že se jim povede něco dobrého, ale netoužím je zkoumat.
Nicméně všechno, v čem je seriál Digimon lepší než Pokémon se obrací, přejdeme-li na základní podstatu, o GameBoy hrách Pokémon, jež seriálu předcházely, jsem se již zmínil, sběratelská karetní hra (když pominu primární podstatu těchto propíračů peněženek) se také povedla; z digimonů si lze vzít nějaký nápad, seriál se - na rozdíl od pokémonů - povedl, ale cokoliv dalšího už nestojí za moc.
Ve sporu pokémon vs. digimon jsem zkrátka na straně pokémonů.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 26.11.2009
Pokračování Divokých slepic (filmu Žáby k zulíbání) se mi velice líbilo; náznakové pasáže se dají chápat ve více významech, neboť tvůrci zřejmě neměli dost odvahy do některých jasných scén; díky tomu film získává další rozměr. I bez toho je však povedený a nebojí se otevírat tabuizovaná, nebo jen nezmiňovaná témata. Bez váhání mohu říct, že film Divoké slepice a láska, jako i jeho předchozí díl, má svůj smysl a je dobře, že byl natočen.
V dabingovém obsazení se objevilo celé mladé dabérské spektrum, ze známých dabérek Terezie Taberyová a Lucie Kušnírová, mezi chlapci slyšíme samá známá jména, v čele samozřejmě nesmí chybět David Štěpán v hlavní roli Freda, dále pak můžeme slyšet Jana Rimbalu, Tobiáše Vacka a Štěpána Krtičku; snad i v tomto díle také Jana Battěka.
Kromě postavy Dortíka (kterého jako dabér dostal právě T. Vacek; herec ve skutečnosti není mladší, jen tak vypadá) jsou všichni herci na své role spíše staří, nepůsobí to však příliš rušivým dojmem, možná se tím význam filmu(ů) trochu zobecňuje.
Jediné, co kazí dojem a pro co nevidím důvod jsou nepochopitelné české názvy. Proč Žáby k zulíbání a proč by třetí díl měly být nějaké Divoké kočky? Nevím, jaké pako to překládalo, ale název tím zcela ztrácí poetiku a pokud každý z filmů trojdílné série uvedeme pod jiným názvem, nejlépe úplně nepůvodním, nikdo nebude vědět, že k sobě filmy patří.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 9.2.2009
Nostalgicky vzpomínaje na pořad Bez obalu doplněný animovanými No commenty Pavla Koutského jsem zjistil, že tento animátor, jehož jsem si moc oblíbil, natočil večerníček Do pohádky. Jak koukám na rok vzniku, bylo mi tenkrát dvanáct let, takže ještě proti Večerníčku nešla žádná Ulice, naopak jsem zhlížel téměř každý. No ono dnes není zas tak moc o co stát, polovinu večerníčků zná člověk nazpaměť a z druhé půlky je dobrých padesát procent podivně nesledovatelných, zvláště pokud se o dětské příběhy trochu zajímáte, snad ještě více, jste-li dítětem.
Večerníček Do pohádky mě nezklamal, jak říkám, měl jsem rád pořad Bez obalu a nestaraje se (tenkrát) tak moc o politiku jsem na něj koukal hlavně kvůli No commentům a sekvencím z filmů (i na tento prvek pořadu člověk občas vzpomene).
Večerníček Do pohádky je odlehčený, ale také chytře vtipný. Vtipně pojatá jsou vlastně právě ta zjednodušení, což Do pohádky značně odlišuje od některých dětských nesmyslů, kde je každé zjednodušení myšleno smrtelně vážně. Jako příklad vzpomeňme třeba něco, co se objevuje ve všech dílech - šipky označující cestu k drakovi. Celý večerníček navíc vtipně pozdvihl komentář Jiřího Lábuse.
Zmíníme-li se o další Koutského večerníčkové tvorbě, přijde na řadu povedená druhá řada seriálu Do pohádky a následovavší Doktor Animo; no pravda, z toho jsem již příliš neviděl, možná už to nebude úplně ono, ale pořád je to Koutský a to je poznat nejen na stylu animace, ale i na tom, že snad nikdy inteligenčně nespadne na úroveň Potkali se u Kolína (to je asi první příběh svého druhu u nás, napadá mě, že autor vlastně předběhl dobu).