Recenze: Rango

Vydáno dne 11.03.2011

Režisér trilogie Piráti z Karibiku Gore Verbinski se rozhodl vstoupit na pole animovaného filmu. A jak to dopadlo se dozvíte v této recenzi.

Svérázný chameleon se nevídaně ocitne v poušti. Hned si ho vyhlédne jestřáb jako svou příští kořist. Samozřejmě, že se mu podaří utéct, protože jinak by nemohl být hlavní postavou. Narazí také na ještěrku Fazolku, díky které se dostane až do města Prach, které je jejím domovem. V místním „saloonu“ si vymyslí pár hrdinských historek, čímž ihned zaujme ostatní. Velmi originálním způsobem si vybere své jméno, a jako Rango se stane ve městě šerifem. Jeho hlavním úkolem bude zjistit, proč z Prachu mizí voda. Podaří se mu to, když vlastně vše, co obyvatelům města napovídal, byla ve skutečnosti lež?

Humor filmu Rango je velmi podobný tomu, kterým nás v loňském roce bavili tvůrci Megamysla. Ačkoliv dobrodružství modrého mimozemšťana ovládajícího Metro City je celkově o dost vtipnější a povedenější, než příběh chvástavého chameleona v pouštním městě Prach. K nejvtipnějším scénám filmu patří určitě jeho první konflikt v místním „saloonu“, poté když vyjíždějí vypátrat pravděpodobné zloděje vody, a také souboj Rango versus jestřáb ve městě. Ostatní vtípky jsou, bohužel, poměrně laciné, nepříliš vtipné, a ve filmech už (s drobnými obměnami) stokrát viděné.

Tak jako v případě zmíněného Megamysla, ani u Ranga si nemyslím, že by měl být určený i dětem. Ve filmu je totiž dost hlášek, kterým nejen ty nejmenší ještě ani nemůžou rozumět, a navíc se tu objevuje i pár sprostějších slov. I proto se během projekce daleko více smáli dospělí než přítomné děti. Vůbec je trochu zarážející, že podobný koncept je u současných animovaných filmů pro děti poměrně častým jevem. Světlou výjimkou z poslední doby je snad jen loňský Příběh hraček, a také Legenda o sovích strážcích, jejíž režisér Zack Snyder má, podobně jako Gore Verbinski, na kontě mi mimořádně úspěšné hrané tituly. Zatímco Snyder obstál i v oblasti animovaného filmu, Verbinski určitě udělá nejlépe, pokud se animovaným pokusům v budoucnu vyhne a zůstane u hraných věcí, kde se mu nepochybně více daří.

Na Rangovi je sympatické, že není ve 3D. Dvojrozměrný obraz je určitě dostačující, a to především z toho důvodu, že animace není úplně „košér“. Někteří pouštní tvorové vypadají velmi nepěkně, a nedivil bych se, kdyby kvůli tomu případné 3D nutilo diváky odtrhávat oči od plátna. Nejlépe naanimovaný je kromě Ranga a jestřába také chřestýš Jake, který je až nepříjemně realistický. Ale pomineme-li postavy (které jsou ovšem samozřejmě pro každý film s příběhem klíčové!), nelze Rangovi po animované stránce nic vytknout. Městečko i okolní krajina působí velmi opravdově, takže zasadit děj do prostředí divokého západu byl ten nejchytřejší nápad, který tvůrci měli. I vzhledem k tomu, že ani hraných westernů v poslední době tolik nevzniká.

Rango určitě nijak zvlášť nenadchne. I proto, že pointa se ztracenou vodou není zrovna ideálně vyřešená, a (nejen) pro děti může být její vysvětlování matoucí. Stejně jako postava „Clinta Eastwooda“, která ovšem má své opodstatnění a příznivce westernů dozajista pobaví. Výborní jsou také průvodci v podobě čtyř sov, které příběh trefně glosují. Vyzdvihnout je třeba také povedený dabing, který filmu hodně pomohl. Ačkoliv poslouchat v originálním znění Johnnyho Deppa coby Ranga by bylo možná ještě zábavnější.

Recenze: Lidé pod schody

Na Blu-ray nedávno vyšla i tahle poněkud bizarní podívaná, pod kterou se podepsal jeden legendární hororový... celý článek