Obsah filmu Nostalgie
Námět Nostalgie vznikl ještě v době, kdy Tarkovskij netušil, že ho čeká stejný osud jako protagonistu jeho prvního snímku natočeného za hranicemi vlasti. Příběh emigranta, který umírá touhou po domově, kam se vůlí osudu nevrací, psal režisér společně s Toninem Guerrou, scenáristou, jenž se zasloužil o vznik nejslavnějších titulů Antonioniho i pozdních filmů Felliniho.
Natáčet v cizím jazyce, neznámé zemi a bez stálých spolupracovníků nebylo prosté. Líbeznost italské krajiny Tarkovskému do filmu nepasovala, byl ostatně proslulý vystřiháváním „příliš krásných“ scén. I přes mnohovrstevnatost záběrů kameramana Giuseppeho Lanciho mu chyběla...
Námět Nostalgie vznikl ještě v době, kdy Tarkovskij netušil, že ho čeká stejný osud jako protagonistu jeho prvního snímku natočeného za hranicemi vlasti. Příběh emigranta, který umírá touhou po domově, kam se vůlí osudu nevrací, psal režisér společně s Toninem Guerrou, scenáristou, jenž se zasloužil o vznik nejslavnějších titulů Antonioniho i pozdních filmů Felliniho.
Natáčet v cizím jazyce, neznámé zemi a bez stálých spolupracovníků nebylo prosté. Líbeznost italské krajiny Tarkovskému do filmu nepasovala, byl ostatně proslulý vystřiháváním „příliš krásných“ scén. I přes mnohovrstevnatost záběrů kameramana Giuseppeho Lanciho mu chyběla znepokojivá podmanivost ruské přírody, která by podtrhla duševní strádání hlavní postavy Andreje Gorčakova.
Tento badatel bloumá Itálií po stopách ruského muzikanta, který tu žil před dvěma sty lety. Mučivé odloučení od domova v něm rozněcuje pocit hluboké samoty, která tíží i podivína Doménica. Ten kdysi v předtuše konce světa na sedm let uvěznil svou rodinu v zabedněném domě, jak se Andrej dozví od své překladatelky. K jejímu zděšení Doménicův zoufalý čin dokáže pochopit.
Autobiografičnost Nostalgie se rodila zřejmě podvědoměji než v Zrcadle. I zde zaznívají verše režisérova otce, snímek je věnován Tarkovského matce a spisovatel Andrej připomíná autorovo alter ego nejen shodným jménem. K tomu své rozhodnutí nevrátit se do SSSR, kde mu není dovoleno svobodně tvořit, ohlásil režisér na tiskové konferenci v Paříži právě po promítání Nostalgie. Přesto nemusíme film vnímat v triviálním smyslu slova jako autobiografický. Život Gorčakova nekopíruje osud Tarkovského, ten totiž nabírá specifickou trojozvěnu v bytí všech mužských protagonistů – badatele, hudebníka i Doménica. Titulní emoce, která Andreje tolik svazuje, není pouhým steskem vázaným na reálnou zemi. Získává tu univerzálnější význam touhy po domově i vysněné duchovní vlasti.
Kamila Dolotina
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:

Distributor v ČR: |
AČFK - Asociace českých filmových klubů, NFA - Národní filmový archiv, Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Zvuk: |
mono |
|
|
Přístupno: |
pro všechny |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Nostalgie >
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 15.7.2019
Těžký snímek, ke kterému si musí každý divák vytvořit vlastní vztah a najít svou cestu. Tak jako u většiny Tarkovských snímků. I tady se děj vleče pomalu, ale díky nádherným kamerovým kompozicím doslova fascinuje a hypnotizuje. Bez hudby a bez nějakého zbytečného vysvětlování. Přebíhání z barevných částí do černobílých má vyloženě onu magickou, melancholickou a nostalgickou atmosféru, kdy se hlavní hrdina vrací tam, kde mu bylo nejlépe. Závěrečný přechod bazénu svaté Kateřiny se svíčkou a následný poslední záběr má úplně mystickou auru a poetiku. Je to opravdu zvláštní kus, ale přijít mu na chuť vyžaduje obrovskou trpělivost.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 26.10.2013
Ciste duchovna zalezitost. Tarkovsky tu posobi len ako medium, cez ktore sa nam niekto prihovara. O com je vlastne tento film? O nas. O nasom hladani zmyslu zivota. Hlavny hrdina sa tula po svete, hlada sam seba, hlada dovod preco zit a caka na skutok, ktory musi vykonat. Tym skutkom je prenesenie sviecky cez bazen svatej Katariny.... A ako povedal Stalker, hlavne VERIT
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 12.3.2013
Jsem na sebe pyšná, vydržela jsem celé dvě hodiny, pět minut a třicetpět sekund mého prvního setkání s Tarkovským a troufám si tvrdit, že i posledního.
Z filmu vyzařuje klid, který plíživě nahrazuje neidentifikovatelná forma šílenství, dosahující až hypnotického účinku na diváka, který přichází o svobodnou vůli a není schopen vypnout přístroj, který na něj působí silou statické kamery, věčného přítmí a protisvětla, naaranžovaných kompozic, mlhou, provazovým lijákem, plynoucí vodou, slovy, zhmotnělými zvuky dějů a psího dechu v polomrtvém lázeňském městě, kde se stopařům cizích vzpomínek nevyplatí ani sundat si kabát ... Nepochopené menu, nestrávené sousto a neukojený hlad.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 11.7.2010
Žádný divák plně nepochopí Tarkovského. Jeho tvorba je tak subjektivní a přesto dokáže na člověka hluboce zapůsobit. Jak živly (voda, oheň, země, vzduch), barvy, zvuky, zpomalené záběry kamery na zcela obyčejné věci... Mistrovské dílo.
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 1.11.2007
... „Poezie se nedá přeložit.“ Stejně jako nelze pochopit i třeba obyčejný vtip, nepatří-li člověk sám k zemi (kultuře) ve které vznikl... „Co je třeba udělat, aby se dospělo k porozumění?“ Vždyť kontakt se navazuje docela snadno.
Určitě jsem nedokázala zcela pochopit a docenit tenhle krásný a zároveň smutný, poetický film. Ale už kvůli závěru se svíčkou, se na něj podívám znovu. Přenese-li se zapálená svíčka přes bazén svaté Kateřiny, stane se zázrak ...
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 28.11.2005
Tarkovského poezie a představivost dělá film ne zcela pochopitelným už jen proto, že se jedná o skutečně subjektivní práci. To je hlavní věc, která mě na jeho filmech přitahuje. Mnohokrát jsem byl během filmu přesvědčen, že vím kam bude dál směřovat, pokaždé to bylo jinak.
Doporučuji.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film