Jeden svět
ohodnotit

Nostalgie

La nostalgia

Další název:
Nostalghia, Nostalgia
Země:
Rok:
1983
Délka:
127 minut
Premiéra v ČR:
22.1.1998
Popis / Obsah / Info k filmu Nostalgie
Námět Nostalgie vznikl ještě v době, kdy Tarkovskij netušil, že ho čeká stejný osud jako protagonistu jeho prvního snímku natočeného za hranicemi vlasti. Příběh emigranta, který umírá touhou po domově, kam se vůlí osudu nevrací, psal režisér společně s Toninem Guerrou, scenáristou, jenž se zasloužil o vznik nejslavnějších titulů Antonioniho i pozdních filmů Felliniho.

Natáčet v cizím jazyce, neznámé zemi a bez stálých spolupracovníků nebylo prosté. Líbeznost italské krajiny Tarkovskému do filmu nepasovala, byl ostatně proslulý vystřiháváním „příliš krásných“ scén. I přes mnohovrstevnatost záběrů kameramana Giuseppeho Lanciho mu chyběla znepokojivá podmanivost ruské přírody, která by podtrhla duševní strádání hlavní postavy Andreje Gorčakova.

Tento badatel bloumá Itálií po stopách ruského muzikanta, který tu žil před dvěma sty lety. Mučivé odloučení od domova v něm rozněcuje pocit hluboké samoty, která tíží i podivína Doménica. Ten kdysi v předtuše konce světa na sedm let uvěznil svou rodinu v zabedněném domě, jak se Andrej dozví od své překladatelky. K jejímu zděšení Doménicův zoufalý čin dokáže pochopit.

Autobiografičnost Nostalgie se rodila zřejmě podvědoměji než v Zrcadle. I zde zaznívají verše režisérova otce, snímek je věnován Tarkovského matce a spisovatel Andrej připomíná autorovo alter ego nejen shodným jménem. K tomu své rozhodnutí nevrátit se do SSSR, kde mu není dovoleno svobodně tvořit, ohlásil režisér na tiskové konferenci v Paříži právě po promítání Nostalgie. Přesto nemusíme film vnímat v triviálním smyslu slova jako autobiografický. Život Gorčakova nekopíruje osud Tarkovského, ten totiž nabírá specifickou trojozvěnu v bytí všech mužských protagonistů – badatele, hudebníka i Doménica. Titulní emoce, která Andreje tolik svazuje, není pouhým steskem vázaným na reálnou zemi. Získává tu univerzálnější význam touhy po domově i vysněné duchovní vlasti.

Kamila Dolotina
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Nostalgie
Výtvarně a zvukově rafinovaná reflexe o vykořeněnosti intelektuála a jeho metafyzického pouta k rodné zemi. Z četných rozhovorů poskytnutých Tarkovským vesměs zahraničním novinářům vyplývá, že právě tento film považoval po Zrcadle za svou nejintimnější výpověď, založenou na vyrovnání se s pocity, jejichž smysl zahrnuje pojem nostalgie. Zdůrazňuje, že jde o pojem nepřeložitelný, v němž se mísí lítost, soucit, spoluúčast i bytostné ztotožnění s utrpením jiného člověka, a podotýká, že nostalgie je svého druhu nemoc, na níž se umírá.
„Ruská nostalgie - to je zvláštní stav duše v její specificky ruské naladěnosti. Lpění na kořenech, minulosti, připoutanost k rodným místům, svým blízkým, svému okolí a zvyklostem, ke způsobu kontaktování jiných lidí, přerůstá u nás, Rusů, do charakterologického rysu. Rusové se jen vzácně dokáží vnitřně přeorientovat a přizpůsobit se jinému způsobu života. Je všeobecně známa dramatická neuzpůsobenost Rusů k asimilaci, potíže, jaké musí překonat při vstupu do jiného života, tíha, s jakou se odtrhávají od svých věčných kořenů."
Po dokončení filmu se Tarkovskij přiznává: „Dávno jsem chtěl analyzovat stav ducha a pocity sovětského intelektuála v cizině. bili mé vlastní v dané chvíli. Postupně se dojmy turisty proměnily v cosi hlubšího. Film se stal výrazem mého duševního stavu, mého utrpení: ozvěnou reflexe člověka, který opustil svou vlast. V jistém smyslu je to příběh choroby, příběh vytrácení se paměti. Možná lze nostalgii ztotožnit se ztrátou víry a naděje?" Jako tvůrce, který obhájil právo filmu na vysokou úroveň myšlení, na vlastní jazyk a barvy, Takovskij zdůrazňoval, že v Nostalgii usiloval o skromnost, až asketickou strohost výrazu - jak ve slovní, tak zejména v obrazové vrstvě. Nepromýšlel film tolik v rovině dramaturgické, jako kinematografické, nechtěl diváky zatěžovat spolupřemýšlením v souladu se svým přesvědčením, že sledování filmu se pojí s tvorbou, analýza s destrukcí. Proto se snažil vyjadřovat a oslovovat obrazy naplněnými ikonickými významy, krásou kompozice, barvou a monochromií, proměnlivou hladinou a prouděním světla.
Program ART

Autor/Zdroj: /Kino ART


Spisovatel Andrej Gorčakov (Oleg Jankovskij) jenž je v Itálii ponořen do studia života díla ruského skladatele Sosnovského, je stižen návalem stejné choroby, jež rozdírala již hudebníkovu duši nostalgií, typicky ruským steskem po rodné zemi. Vize domova, probíhající před Andrejovým vnitřním zrakem, dokumentují stav jeho nitra, jež nachází spirituální protějšek v postavě italského podivína Doménica (Erland Josephson), přesvědčeného o hrozící zkáze světa... Andrej Tarkovskij připravoval svůj předposlední film Nostalgie od listopadu 1982 ještě v sovětské koprodukci s Gaumontem a s italskou televizí RAI. Obstrukce sovětského vedení v souvislosti se vznikem příběhu o tragické vykořeněnosti intelektuála v cizí zemi se však staly konečným popudem k režisérově emigraci. Téma procházelo více než tříletou krystalizací.
Tarkovského spoluscenárista Tonino Guerra (spolupracoval mj. na mnoha filmech Felliniho i Antonioniho) přesunul akcent z motivu rozdílných dvou kultur a z úvah o možnosti porozumění uměleckým dílům jedině zvnitřku národní kultury na individuální rovinu, svázanou v ději s tělesným a duchovním soužitím hrdinů filmu. Dílo je exkluzivní ukázkou meditativního filmu, který zaujme nezaměnitelně osobitou imaginací s námětem mysticky laděného hledání vnitřního smíru.

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Výtvarně a zvukově rafinovaná reflexe o vykořeněnosti intelektuála a jeho metafyzického pouta k rodné zemi je posledním filmem Andreje Tarkovského, který nebyl nikdy uveden v naší distribuci. Film získal Velkou cenu za tvůrčí přínos, Cenu FIPRESCI za autorský film a Cenu ekumenické poroty na MFF v Cannes 1983.

Autor/Zdroj: /Febiofest


Popis / Obsah / Info k filmu Nostalgie
Andrej Tarkovskij připravoval svůj předposlední film Nostalgie od listopadu 1982 ještě v sovětské koprodukci s Gaumontem a s italskou televizí RAI. Obstrukce sovětského vedení v souvislosti se vznikem příběhu tragické vykořeněnosti intelektuála v cizí zemi se však staly posledním popudem k režisérově emigraci. Téma procházelo více než tříletou krystalizací, během níž samotná postava Andreje Gorčakova (ve výsledné verzi ruského spisovatele) prodělala zásadní proměny. Scenárista Tonino Guerra přesunul akcent z motivu rozdílnosti dvou kultur a z úvah o možnosti porozumění uměleckým dílům jedině zvnitřku národní kultury, na individuální rovinu, svázanou v ději s fyzickým a duchovním soužitím protagonistů filmu. - Spisovatel Andrej Gorčakov, jenž je v Itálii ponořen do studia života a díla ruského skladatele Sosnovského, je stižen návalem stejné choroby, jež rozdírala již hudebníkovu duši - nostalgií, typicky ruským steskem po rodné zemi, z níž se lze vyléčit jedině návratem. Vize domova, probíhající před Andrejovým vnitřním zrakem, dokumentují stav jeho nitra, jež najde spirituální protějšek v postavě italského podivína Doménica. Ten v přesvědčení o hrozící zkáze světa naléhá na Andreje, a přiměje ho k symbolickému rituálu v lázeňském bazénu, po jehož vykonání údajně bude svět spasen. Andrej po obětování klesne k zemi ve chvíli, kdy Doménico před zraky duševně postižených diváků na římském náměstí páchá autodafé. V Tarkovského příběhu dojde Andrej Gorčakov k vnitřnímu smíru až v závěrečném imponujícím obraze, v němž se završuje mystická linie živlů ohně a vody, procházející Nostalgií. Protnou se v něm nejen niterná potřeba domova s duchovním příbytkem, vize se skutečností, ale také individuální dětství s věčnými kořeny. Tarkovského styl je právě tak jako v jeho ostatních filmech diktován autorovým vnitřním naladěním, sklonem k meditativnosti, k níž vybízejí s osobitou imaginací produkované fascinující obrazy. Exkluzivní ukázka spirituální kinematografie, dílo, jakých najdeme v dějinách filmu jen nemnoho, se ovšem ubírá úplně odlišným směrem než většina současné nabídky nejen v našich kinech.

Autor/Zdroj: RS/Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910

TV Program

ČT1 - Kluci v akci (2005) [TV pořad]

10:00 - 10:25

14 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

ČT2 - Jeden šálek, tisíc příběhů

09:25 - 10:20

49 minut již uběhlo
6 minut zbývá do konce

NOVA - Kriminálka Anděl (2008) [TV se...

09:40 - 10:55

34 minut již uběhlo
41 minut zbývá do konce

Prima - Polda (2016) [TV seriál]

09:20 - 10:30

54 minut již uběhlo
16 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190366
Osobností: 697519
Fotografií: 763185
Plakátů: 375836
Obsahů a biografií: 177995

Poslední komentáře

Knight Rider 2000 (1991) [TV fil...

Knight Rider 2000
Já nemůžu dát pár hvězd   ani z nostalgie, leda by tam   byl pravý, původní KITT v   černém obalu. To bych byl i   štědřejší, ale takhle?   více >

Autor: Karius | Hodnocení: 1 / 10

Býčí oko (1990)

Býčí oko
Ona je to obsahově vlastně   úplná pitomost, ale je to   taky docela nápadité,   vtipné a má to správný   švih. No a když vám tu   pitomost více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 7 / 10

Expend4bles: Postrad4telní (2023...

Návrat v dobrej forme...

Expend4bles: Postrad4telní
V nejakom článku som čítal   vyjadrenie Dolpha Lundgrena o   sklamaní zo štvrtého   pokračovania   Expendables.Určite mal na   mysli finančnú více >

Autor: pigal | Hodnocení: 8 / 10

Shromáždění starých mužů (1987) ...

Shromáždění starých mužů
Jestli máte rádi čistou   filmařskou práci, natočenou   podle výborné literární   předlohy, jste fanoušky   prvotřídního herectví v   podání více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 8 / 10

Road House (2024)

Road House
Road House z roku 1989 jsem   kdysi asi 2x viděl a tenkrát   se mi to líbilo, další   pokračování z roku 2006   neznám a novej RH jsem chtěl   více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10