reklama
 
ohodnotit

Nostalgie

La nostalgia

Další název:
Nostalghia, Nostalgia
Země:
Rok:
1983
Délka:
127 minut
Premiéra v ČR:
22.1.1998
Popis / Obsah / Info k filmu Nostalgie
Výtvarně a zvukově rafinovaná reflexe o vykořeněnosti intelektuála a jeho metafyzického pouta k rodné zemi. Z četných rozhovorů poskytnutých Tarkovským vesměs zahraničním novinářům vyplývá, že právě tento film považoval po Zrcadle za svou nejintimnější výpověď, založenou na vyrovnání se s pocity, jejichž smysl zahrnuje pojem nostalgie. Zdůrazňuje, že jde o pojem nepřeložitelný, v němž se mísí lítost, soucit, spoluúčast i bytostné ztotožnění s utrpením jiného člověka, a podotýká, že nostalgie je svého druhu nemoc, na níž se umírá.
„Ruská nostalgie - to je zvláštní stav duše v její specificky ruské naladěnosti. Lpění na kořenech, minulosti, připoutanost k rodným místům, svým blízkým, svému okolí a zvyklostem, ke způsobu kontaktování jiných lidí, přerůstá u nás, Rusů, do charakterologického rysu. Rusové se jen vzácně dokáží vnitřně přeorientovat a přizpůsobit se jinému způsobu života. Je všeobecně známa dramatická neuzpůsobenost Rusů k asimilaci, potíže, jaké musí překonat při vstupu do jiného života, tíha, s jakou se odtrhávají od svých věčných kořenů."
Po dokončení filmu se Tarkovskij přiznává: „Dávno jsem chtěl analyzovat stav ducha a pocity sovětského intelektuála v cizině. bili mé vlastní v dané chvíli. Postupně se dojmy turisty proměnily v cosi hlubšího. Film se stal výrazem mého duševního stavu, mého utrpení: ozvěnou reflexe člověka, který opustil svou vlast. V jistém smyslu je to příběh choroby, příběh vytrácení se paměti. Možná lze nostalgii ztotožnit se ztrátou víry a naděje?" Jako tvůrce, který obhájil právo filmu na vysokou úroveň myšlení, na vlastní jazyk a barvy, Takovskij zdůrazňoval, že v Nostalgii usiloval o skromnost, až asketickou strohost výrazu - jak ve slovní, tak zejména v obrazové vrstvě. Nepromýšlel film tolik v rovině dramaturgické, jako kinematografické, nechtěl diváky zatěžovat spolupřemýšlením v souladu se svým přesvědčením, že sledování filmu se pojí s tvorbou, analýza s destrukcí. Proto se snažil vyjadřovat a oslovovat obrazy naplněnými ikonickými významy, krásou kompozice, barvou a monochromií, proměnlivou hladinou a prouděním světla.
Program ART

Autor/Zdroj: /Kino ART


Spisovatel Andrej Gorčakov (Oleg Jankovskij) jenž je v Itálii ponořen do studia života díla ruského skladatele Sosnovského, je stižen návalem stejné choroby, jež rozdírala již hudebníkovu duši nostalgií, typicky ruským steskem po rodné zemi. Vize domova, probíhající před Andrejovým vnitřním zrakem, dokumentují stav jeho nitra, jež nachází spirituální protějšek v postavě italského podivína Doménica (Erland Josephson), přesvědčeného o hrozící zkáze světa... Andrej Tarkovskij připravoval svůj předposlední film Nostalgie od listopadu 1982 ještě v sovětské koprodukci s Gaumontem a s italskou televizí RAI. Obstrukce sovětského vedení v souvislosti se vznikem příběhu o tragické vykořeněnosti intelektuála v cizí zemi se však staly konečným popudem k režisérově emigraci. Téma procházelo více než tříletou krystalizací.
Tarkovského spoluscenárista Tonino Guerra (spolupracoval mj. na mnoha filmech Felliniho i Antonioniho) přesunul akcent z motivu rozdílných dvou kultur a z úvah o možnosti porozumění uměleckým dílům jedině zvnitřku národní kultury na individuální rovinu, svázanou v ději s tělesným a duchovním soužitím hrdinů filmu. Dílo je exkluzivní ukázkou meditativního filmu, který zaujme nezaměnitelně osobitou imaginací s námětem mysticky laděného hledání vnitřního smíru.

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Výtvarně a zvukově rafinovaná reflexe o vykořeněnosti intelektuála a jeho metafyzického pouta k rodné zemi je posledním filmem Andreje Tarkovského, který nebyl nikdy uveden v naší distribuci. Film získal Velkou cenu za tvůrčí přínos, Cenu FIPRESCI za autorský film a Cenu ekumenické poroty na MFF v Cannes 1983.

Autor/Zdroj: /Febiofest


Popis / Obsah / Info k filmu Nostalgie
Andrej Tarkovskij připravoval svůj předposlední film Nostalgie od listopadu 1982 ještě v sovětské koprodukci s Gaumontem a s italskou televizí RAI. Obstrukce sovětského vedení v souvislosti se vznikem příběhu tragické vykořeněnosti intelektuála v cizí zemi se však staly posledním popudem k režisérově emigraci. Téma procházelo více než tříletou krystalizací, během níž samotná postava Andreje Gorčakova (ve výsledné verzi ruského spisovatele) prodělala zásadní proměny. Scenárista Tonino Guerra přesunul akcent z motivu rozdílnosti dvou kultur a z úvah o možnosti porozumění uměleckým dílům jedině zvnitřku národní kultury, na individuální rovinu, svázanou v ději s fyzickým a duchovním soužitím protagonistů filmu. - Spisovatel Andrej Gorčakov, jenž je v Itálii ponořen do studia života a díla ruského skladatele Sosnovského, je stižen návalem stejné choroby, jež rozdírala již hudebníkovu duši - nostalgií, typicky ruským steskem po rodné zemi, z níž se lze vyléčit jedině návratem. Vize domova, probíhající před Andrejovým vnitřním zrakem, dokumentují stav jeho nitra, jež najde spirituální protějšek v postavě italského podivína Doménica. Ten v přesvědčení o hrozící zkáze světa naléhá na Andreje, a přiměje ho k symbolickému rituálu v lázeňském bazénu, po jehož vykonání údajně bude svět spasen. Andrej po obětování klesne k zemi ve chvíli, kdy Doménico před zraky duševně postižených diváků na římském náměstí páchá autodafé. V Tarkovského příběhu dojde Andrej Gorčakov k vnitřnímu smíru až v závěrečném imponujícím obraze, v němž se završuje mystická linie živlů ohně a vody, procházející Nostalgií. Protnou se v něm nejen niterná potřeba domova s duchovním příbytkem, vize se skutečností, ale také individuální dětství s věčnými kořeny. Tarkovského styl je právě tak jako v jeho ostatních filmech diktován autorovým vnitřním naladěním, sklonem k meditativnosti, k níž vybízejí s osobitou imaginací produkované fascinující obrazy. Exkluzivní ukázka spirituální kinematografie, dílo, jakých najdeme v dějinách filmu jen nemnoho, se ovšem ubírá úplně odlišným směrem než většina současné nabídky nejen v našich kinech.

Autor/Zdroj: RS/Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

75.7 %
4   - mat.ilda
6   - Robinson
9   - lucymat
8   - Faye
8   - Akana
10 - melakara
6   - MysteryIll
8   - HanzRaptor
7   - Dworkin
9   - Bouvard
1   - JanBlub
10 - jpia
10 - Eodeon
10 - walden
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 144238
Osobností: 614825
Fotografií: 538931
Plakátů: 257914
Obsahů a biografií: 132088

Poslední komentáře

Noc v muzeu (2006)

Potencial Bena

Noc v muzeu
Myslím, že potenciál Bena   Stillera je mnohem vyšší,   než jaký mohl využít v   tomto filmu a věřím, že   jeho čas ještě přijde.   Nicméně více >

Autor: Xpojntman | Hodnocení: 6 / 10

Pánská jízda (2004)

Pánská jízda
Nechápu, jak sem se mohl   nechat tenkrát překecat a   jít na to do kina. To sem ty   prachy měl radši propít,   ono to po schlédnutí bylo na   několik panáků.

Autor: Xpojntman | Hodnocení: 2 / 10

Andělský podíl (2012)

Andělský podíl
Je to spratek, ale má talent.   Talent na to poznat kvalitní   whisky. Život je svině a   kolikrát nabídne jen jednu   šanci. Pokud ji proserete, je více >

Autor: Xpojntman | Hodnocení: 8 / 10

Labyrint (2015/4) [TV epizoda]

Labyrint
Tak napětí graduje, ti co   seriál viděli vědí, co   bude dál, ale i tak to   slušně funguje napodruhé a   opravdu atmosféra, tajmeno,   napínavé momenty to vše   dobře ladí!

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Policajt ze školky (1990)

Policajt ze školky
Dle mého milá rodinná   komedie s lehce akčními   prvky myslím že jsou horší   filmy a komedie tohle se   povedlo nechápu místní   hodnocení. Má to vtip akci a   i myšlenku:-)

Autor: MADSpilkaPdy | Hodnocení: 10 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.046/0.013