Obsah filmu MÁG.
Svůj poslední film věnoval režisér
František Vláčil velké postavě českých literárních dějin – spisovateli a básníkovi
Karlu Hynku Máchovi (1810–1836). Scénář k filmu třiašedesátiletého režisérského mistra napsal Václav Nývlt, který se jako scenárista podílel už na Vláčilově dramatu
Dým bramborové natě (1976) a jako dramaturg spolupracoval na jeho adaptaci baladické prózy Josefa Čapka
Stín kapradiny (1984). Mág. kombinuje v názvu dobový pravopis (titul...
Svůj poslední film věnoval režisér František Vláčil velké postavě českých literárních dějin – spisovateli a básníkovi Karlu Hynku Máchovi (1810–1836). Scénář k filmu třiašedesátiletého režisérského mistra napsal Václav Nývlt, který se jako scenárista podílel už na Vláčilově dramatu Dým bramborové natě (1976) a jako dramaturg spolupracoval na jeho adaptaci baladické prózy Josefa Čapka Stín kapradiny (1984). Mág. kombinuje v názvu dobový pravopis (titul Máchova nejslavnějšího díla – Máj) a romantickou představu básníka jako „čaroděje“. Mácha je ve filmu kontroverzní a nepříliš sympatickou postavou: bouřlivácký mladík žije svými ideály a zraňuje své bližní – především naivní snoubenku Lori Šomkovou – lhostejností, pýchou a arogancí. Současně žije stravujícím, sebedestruktivním životem romantického génia, který se jen obtížně pokouší souznít s realitou. Vláčil nevytvořil klasický biografický film, ale poetický tok obrazů pokoušejících se spojit fakta s uměleckou představou o Máchově vnímání světa a s evokacemi básníkova díla. Jako kameramana Vláčil využil zkušeného Jiřího Macáka. Lví podíl na působivosti snímku má představitel hlavní role – typově působivý, relativně neznámý Jiří Schwarz, který se s představou o Máchou dokázal vnitřně identifikovat. Prakticky všechny ostatní role, včetně některých drobných partů, však Vláčil svěřil známým hercům. Třeba v drobné roli litoměřického kata Ledviny se tak mihne Petr Čepek, s nímž Vláčil spolupracoval na filmech Údolí včel (1967) a Adelheid (1969). Role Lori zůstává jednou z významných dramatických rolí Veroniky Žilkové. Kontrast k Máchově bouřlivácké rozporuplnosti představuje Rudolf Hrušínský, jehož dokonalá dikce při recitaci Máje evokuje představu neměnné kulturní hodnoty. Sám Vláčil nebyl s výslednou podobou filmu spokojen a vědomí umělecké prohry se podepsalo na tom, že se rozhodl skončit s filmovou režií.
Zdroj: NFA < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 12.2.2021
Tohle životopisné drama je jestli se nemýlím úplně poslední film skvělého režiséra Františka Vláčila. Obsahově a technicky je to určitě dobré ale z mého pohledu má tenhle film závažnou chybu v obsazení hlavní role Karla Hynka Máchy. Autor Máje a klasik české poezie byl podle všeho co jsem o něm kdy četl a slyšel mimořádná a vyhraněná osobnost a jeho filmová podoba si žádala silnou osobnost hereckou a tou prostě Jiří Schwarz není a ani nikdy nebyl (při veškeré úctě k jeho zejména dabingovým kvalitám). Jeho Karel Hynek je hodně nepřesvědčivý a evidentně to na něj (jak říkají herci) byla příliš velká kláda. Je to opravdu škoda ale pan Vláčil si zasloužil vydařenější derniéru.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 3.3.2018
Páni to snad ani nemělo konec. Jel jsem to asi na deset krát, než jsem se ho dočkal. A pak jsem marně hledal nějaké plus, které bych páně Vláčilovu dílu dal, ale nic jsem nenašel. Takže těch dvacet, co dávám, je po troškách za profesionálně odvedenou práci, sem tam náznak dobré hudby a některým hercům. Tož tak.
Hodnocení:
Přidáno: 28.9.2017
Poněkud nemagický...
...MÁG. Vláčilův životopisný film o Karlu Hynkovi Máchovi je zajímavý hlavně tím, že tohoto kánonizovaného romantika české poezie, klasika ze školních čítanek, jako člověka nijak neidealizuje. Film Karla Hynka ukazuje, jako suverénního, samolibého egoistu, se kterým není lehké vyjít. Jakkoliv jeho Máj, patří do klenotnice české poezie. Bohužel jeho filmový představitel Jiří Schwarz není příliš přesvědčivý, to už více zaujme Veronika Žilková v roli Lori. A filmové snahy o nějakou romantickou stylizaci vyznívají hodně do ztracena. Kacířsky mě jako diváka napadlo, že film by vypadal mnohem lépe černobíle. Přeci jen je znát, že ho František Vláčil natočil na sklonku své režisérské kariéry. A asi je zbytečné připomínat mýtické legendy, o jeho marném boji s démonem alkoholu. S jeho opusy, jako Markéta Lazarová, Údolí včel, nebo Adelheid, se tento film rozhodně srovnávat nedá.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 1.2.2012
Film, který je ve všem všudy romantický a poetický - podobně jako byl romantický a poetický K. H. Mácha. Jde o zprávu o životě, která se zcela správně přizpůsobuje tomu, o kom vypovídá. Proto si myslím, že stojí film za to vidět i dnes, Karel Hynek Mácha a jeho poezie jsou pro náš národ stále významní.
Líbilo se mi také herecké obsazení, především mladá Veronika Žilková :-)
Reklama
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 5.1.2011
MÁG
Popravdě mě MÁG vůbec nepřišel k chuti. Stylizace byla opravdu příšerná, hlavní hrdina mi přišel nemastný neslaný a ze začátku jsem měl velkou touhu vše vypnout (jediná světlá chvilka, když se objevil Josef Kajetán Tyl). Ale vydržel jsem. Karel Hynek Mácha byl bohém, přesněji tedy romantik, a jeho život byl opravdu zajímavý. A to se i projeví téměř po hodině sledování, kdy už se konečně začíná něco dít. Na svět přichází nemanželské dítě (nechci vyzrazovat, ale tyto fakta zná asi každý ze základní školy), dočkáme se vydání Máje a Máchova sklonku života. Škoda že to všechno přichází až úplně na konci. Nebýt toho upotáceného zdlouhavého a nic neříkajícího začátku, mohl by to být trhák.
Co také oceňuji je herecké obsazení (až tedy na Jiřího Schwarze, ale to už jsem psal). Vidět Veroniku Žilkovou jinak než jako blbku z "Tele Tele" je zážitek. Mladý Kraus je také zajímavý a Hrušínský předčítající báseň - ten jeho hlas je pastva pro uši. Budu si muset schválně pustit Brabcův "Máj", abych mohl porovnávat...
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 3.2.2009
Možná že tahle umělecká výpověď by zaujala víc dnes než tenkrát. Koncem 80. let se na takovéhle filmy moc nechodilo, navíc bylo problematické obsazení zcela neznámého a nepříliš přesvědčivého Jiřího Schwarze do hlavní role, kacířsky bych si dovolil opřít se i do uměleckého vyprázdnění Františka Vláčila. Nicméně atmosféra se tomu nedá upřít, stejně jako zajímavá Veronika Žilková.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film